|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | CEMAL ÇARBOĞA (ccarboga@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Öğrencilerin malzemelerin ısıl işlem teknikleri ile özelliklerinin nasıl değiştirildiğini anlamalarını sağlamayı amaçlamaktadır. Bu ders, malzemelerin mikro yapısını değiştirmek, mekanik özelliklerini iyileştirmek ve işlem sırasında meydana gelen fiziksel değişiklikleri incelemek üzerine odaklanır. Isıl işlem süreçlerinin (örneğin, ısıl işlem, temperleme, normalizasyon, tavlama, su verme gibi) teori ve uygulamalarını öğretir. Öğrenciler, çeşitli malzeme türlerinin ısıl işlemlerle nasıl optimize edileceğini öğrenir, bu süreçlerin tasarım ve üretim aşamalarındaki rolünü keşfeder ve endüstriyel uygulamalarda bu tekniklerin kullanımı hakkında bilgi sahibi olurlar. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Malzeme üretim metotlarını açıklayabilir. |
PÇ-3 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi kazanır. PÇ-7 Matematik, fizik, kimya ve Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanabilme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Isıl işlem ilke ve temel operasyonlarını uygulayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-7 Matematik, fizik, kimya ve Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanabilme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Faz diyagramlarını, TTT ve CCC diyagramlarını değerlendirebilir |
PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-7 Matematik, fizik, kimya ve Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanabilme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Sertleşebilirlik ve martensitik dönüşüm (sertleştirme) işlemini açıklayabilir |
PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-7 Matematik, fizik, kimya ve Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanabilme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Yüzey sertleştirme tekniklerini uygulayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-2 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Isıl işlemde risk analizi yapabilir. |
PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-10 Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularını bilir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sorumluluğunun bilincindedir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Malzeme seçimi yapabilir |
PÇ-3 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi kazanır. PÇ-7 Matematik, fizik, kimya ve Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanabilme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Temel Isıl İşlem Operasyonları, TTT Eğrileri, Sürekli Soğuma Eğrileri, Isıl İşlem Ortamları, Sertleştirme, Martenzitik Dönüşüm, Temperleme, Sertleşebilirlik, Soğuk İşlem ve Tavlama, Yaşlandırma, Termomekanik İşlemler, Ticari Alaşımlarda Isıl İşlem Diyagramları. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Temel ısıl işlem operasyonları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Temel ısıl işlem operasyonları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Fe-C ve TTT diyagramlarına alaşım elementlerinin etkileri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | TTT diyagramları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Sürekli soğuma diyagramları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Isıl işlem ortamları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Sertleşebilme ve sertleştirme | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Martensitik dönüşüm | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Temperleme; Sıfıraltı işlemlerzey sertleştirme işlemleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Yüzey sertleştirme işlemleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Çökelti sertleştirmesi (yaşlanma) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Yeniden kristalleştirme tavlaması | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Takım çeliklerinin ısıl işlemi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Endüstriyel alaşımların ısıl işlem çevrimleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | İlya İsrailoviç Novikov, 2012-4, Metallerin Isıl İşlem Teorisi, Nobel Yayın Dağıtım, İstanbul | |
2 | Dossett J L.,Practical Heat Treating: Basic Principles, 2020, ASM International | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, Projeksiyon. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 30 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 3 | 15 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 109 |