|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | SERAMİK VE CAM | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SERKAN TOK (serkantok@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
SERKAN TOK, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Öğrenci kuramsal düzeyde plastik ve görsel sanatların Antik dönemden günümüze kadar ki oluşum evrelerini ve gelişimini felsefi açıdan öğrenerek Sanat, Sanat Felsefesi ve filozoflar hakkında bilgi edinir. Diğer sanat bilim dalları ve disiplinlerini kavrayarak sanatı yorumlamayı, eleştiri yapmayı öğrenir. Antik dönem ile günümüz çağdaş sanat akımları arasındaki oluşum süreçlerine toplumsal, ekonomik, siyasal ve felsefi düşünce akımları ile olayların etkileri hakkında bilgi sahibi olur. Felsefenin bir kolu olan Güzelliğin bilimi olarak görülen “Estetik” in ortaya çıkışı, diğer sanatlarla olan ilişkisi,tarihsel süreç içinde bu alanda ortaya çıkan görüşlerin öğrenilmesi ve tartışılması. Öğrencinin; bu derste öğrenmiş olduğu kuramsal bilgileri bireysel çalışmalarında ve diğer uygulamalı atölye derslerinde kullanması amaçlanır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Estetik, Felsefe, Sanat ve Sanat Felsefesini açıklayabilir. |
PÇ-6 Fikir ve sanat eserleri alanlarında mesleki ve etik sorumluluk bilinci PÇ-7 Etkin iletişim kurma ve kendini ifade edebilme becerisi PÇ-10 Çağın sorunları hakkında kendini geliştirebilme bilinci |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Antik dönemden günümüze sanatının ve sanatçılarının oluşum evrelerini ve durumlarını felsefi açıdan inceleyebiilir |
PÇ-1 Sanat, tasarım ve seramik alanına yönelik donanıma sahip olma ve edindiği bilgileri uygulama becerisi
PÇ-2 Araştırma, deneyimleme, analiz, değerlendirme ve yorumlama becerisi PÇ-3 Seramik alanının gerektirdiği kısıtlamaları göz önünde bulundurarak, ortaya konan sorun ve gereksinimleri karşılayacak bir ürünü/yapıtı ya da süreci tasarlama ve yaratma becerisi PÇ-6 Fikir ve sanat eserleri alanlarında mesleki ve etik sorumluluk bilinci PÇ-7 Etkin iletişim kurma ve kendini ifade edebilme becerisi |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Akademik düzeyde felsefi ve estetik açıdan Sanat üzerine inceleme, eleştiri, makale gibi metinler yazabilir |
PÇ-1 Sanat, tasarım ve seramik alanına yönelik donanıma sahip olma ve edindiği bilgileri uygulama becerisi
PÇ-2 Araştırma, deneyimleme, analiz, değerlendirme ve yorumlama becerisi PÇ-4 Kendi alanını diğer disiplinlerle ilişkilendirerek bireysel ve grup içinde çalışma becerisi PÇ-5 Sanat ve tasarım sorunlarını belirleme, tanımlama ve çözme becerisi PÇ-6 Fikir ve sanat eserleri alanlarında mesleki ve etik sorumluluk bilinci PÇ-8 Sanat/tasarım çözümlemelerinin,evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Sanatın kavram olarak incelenmesi, sanatçı, izleyici, eser kavramları. Sanatla felsefenin kesişim noktası. Sanat Felsefesinin alanı, amacı ve işlevi. Sanat Bilim Dalları: Sanat teknik bilimi, Sanat psikolojisi, Estetik, Sanat sosyolojisi, Sanat Felsefesi: Sanat ontolojisi, İdea aramak, Felsefi akımlar, Devlet politikası açısından sanat felsefesi; Sanat Ontolojisi: Modern ontolojideki sanat kuramları, Hartmann’ ın ontoloji kuramı, Sanat eserlerinin varlık olarak yapıları. Estetik kavramı, doğada, sanatta güzel kavramının incelenmesi. Zaman içinde güzelliğin yorumlanmasındaki değişim, antik çağlardan günümüze estetik değerlerin incelenmesi. Antik Çağ felsefesinde sanat ve estetik yargı üzerine Aris toteles, Platon ve Sokrates’in düşünceleri. Skolastik düşünce ve Rönesans Hümanizminde Sanat ve estetik. Aydınlanma felsefesi ve Baumgarten, Kant ve Hegel estetiği. Çağdaş düşünce akımlarında sanat ve estetik kuramları. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Felsefenin kaynakları ve Sanat Felsefesi nedir? Estetik, güzel, sanat felsefesi ve sanat eğitiminde önemi, sanatlar ve diğer alanlarla olan ilişkisi. | Anlatım, Soru- Cevap |
2 | Antik Yunan filozofları ve öncesi dönemlerin incelenmesi ve önemli düşünürler; Sokrates,Platon,Aristo, Hegel in felsefesi ve Sanata bakışları | Anlatım, Soru- Cevap |
3 | Eflatun'un Cumhuriyet Aristo'nun Retorika ve Poetika eserlerindeki görüşleri ve Aristo'nun Madde form kuramı | Anlatım, Soru- Cevap |
4 | Estetik, Estetiğin Konusu ve Yöntemi, Kant, Schiller ve Baumgarten Estetiği. | Anlatım, Soru- Cevap |
5 | Sanata dair kavramlar Sanatçı kimdir? Sanatçı niçin yaratır. Mimesis nedir? İnsan etkinliğinin bir ürünü olarak sanat eseri. | Anlatım, Soru- Cevap |
6 | Yaratış ve Psikanaliz, Psikolojik estetik, Freud'un sanata dair görüşleri.Sanat eserinin psikanalizi. Bilinç ve Bilinç altı. | Anlatım, Soru- Cevap |
7 | Yaratışta Dış etkenler, Doğanın, politikanın din ve rejimin Sanata etkisi | Anlatım, Soru- Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Rönesans hümanist Felsefe ve Yeniçağ Felsefesi. Estetik Kuramlar. | Anlatım, Soru- Cevap |
10 | Estetik Heyecan nedir? Estetik heyecan değer ölçütü olabilir mi? Estetik Değer nedir? Bergson'un görüşleri. | Anlatım, Soru- Cevap |
11 | Einfühlung (Ben ile ben olmayanı birleştirmek),sanat eserinin yargılanması,biçim-içerik. | Anlatım, Soru- Cevap |
12 | Sanatın işlevi, Sanat eserine ontolojik açıdan yaklaşım.Nicolai Hartmann 'ın görüşleri | Anlatım, Soru- Cevap |
13 | Metafizik ve ontolojik açıdan güzellik. Doğada Güzel, Sanatta Güzel | Anlatım, Soru- Cevap |
14 | Günümüz Sanatını yönlendiren felsefe akımları ve öncüleri. | Anlatım, Soru- Cevap |
15 | Konuların Batı, Türk islam mimari,minyatür, resim ve heykel örnekleriyle tekrar incelenmesi. | Anlatım, Soru- Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | https://ets.anadolu.edu.tr/storage/nfs/FEL407U/ebook/FEL407U-12V1S1-6-0-1-SV1-ebook.pdf | |
2 | https://www.scribd.com/document/587523478/Estetik-ve-Sanat-Felsefesi | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 20 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 1 | 1 | 10 |
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | 1 | 1 | 10 |
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 15 | 30 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 2 | 8 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 2 | 4 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 2 | 2 | 4 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 6 | 2 | 12 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 68 |