|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | YEREL YÖNETİMLER | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | TALİP KURŞUNCU (kursuncut@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
NAZMİYE ÇAĞLAR TOPAL, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Osmanlı siyasal hayatının aktörleri, siyasal ideolojileri, dönemleri ve temel dönüm noktaları üzerine öğrencilerin fikir sahibi olmalarını ve güncel siyasal ve toplumsal gelişmelere dair tarihsel bir bakış açısı kazandırmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | 19. yüzyılın ikinci yarısından 20. yüzyıl başına Osmanlı İmparatorluğu'nun tarihsel sürecini çözümler. |
PÇ-6 6- Türkiye’nin yönetim yapısını tanır. PÇ-10 10- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Osmanlı toplumsal yapısı ve modernleşmenin etkilerinin Osmanlı siyasal sistemine nasıl yansıdığını açıklar. |
PÇ-6 6- Türkiye’nin yönetim yapısını tanır. PÇ-10 10- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Farklı aktörler arasındaki iktidar ilişkileri üzerinden Osmanlı-Türk modernleşmesini analiz eder. |
PÇ-6 6- Türkiye’nin yönetim yapısını tanır. PÇ-10 10- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Günümüz Türkiyesi'nin yapısal sorunlarının köklerini tartışır. |
PÇ-1 1- Kamu hukukunu bilir.
PÇ-2 2-Ekonomik ve sosyal olayları takip ederek, yerel bazda yaşanan sorunlara çözüm üretir. PÇ-6 6- Türkiye’nin yönetim yapısını tanır. PÇ-8 8- Atatürk ilke ve inkılâplarını bilir. PÇ-10 10- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | İktisadi yapı ve modernleşme olgusu arasındaki ilişkiyi analiz eder. |
PÇ-2 2-Ekonomik ve sosyal olayları takip ederek, yerel bazda yaşanan sorunlara çözüm üretir. PÇ-5 5- Ekonomik hayatı ve işletmenin iç ve dış çevresini analiz eder. PÇ-6 6- Türkiye’nin yönetim yapısını tanır. PÇ-10 10- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | İmparatorluktan ulus devlete geçiş sürecinin dinamiklerini tanımlar ve tartışır. |
PÇ-1 1- Kamu hukukunu bilir.
PÇ-6 6- Türkiye’nin yönetim yapısını tanır. PÇ-8 8- Atatürk ilke ve inkılâplarını bilir. PÇ-10 10- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Ders içerisinde üzerinde durulacak konular: 19. yy. ve 20. yy. başında Osmanlı siyasal ve toplumsal hayatı ile siyasal düşüncelerin değişimi ve evrimi. Osmanlı Türk Anayasal, siyasal ve yönetsel sitemi; siyasal kültürün gelişimi; seçim sistemleri, siyasal partilerin rolü, sivil toplum örgütleri; kamuoyu. 19. Yüzyıldan günümüze Osmanlı-Türk siyasal hayatının evrimi ve yaşanan değişimler. Modernleşme sürecinde Osmanlı Siyasal Hayatı, siyasal düşünceler (İslamcılık, milliyetçilik, feminizm, liberalizm, sosyalizm) siyasal kurumlar (parlamento, seçimler, askeri darbeler), devlet-toplum ilişkileri, sivil toplum örgütleri, İmparatorluktan Cumhuriyet'e geçiş. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | İmparatorluk Nedir? Osmanlı İmparatorluğunun klasik dönem (1300-1600) siyasal ve toplumsal kurumları. | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Gözlem, Gösterme, Uygulama - Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi, Sorun/Problem Çözme, |
2 | Tanzimat Nedir? Tanzimat dönemi siyasal, iktisadi ve toplumsal dönüşümü | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Gözlem, Gösterme, Uygulama - Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi, Sorun/Problem Çözme, |
3 | 19. Yüzyıl Osmanlı Siyasal Düşüncesi | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Gözlem, Gösterme, Uygulama - Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi, Sorun/Problem Çözme, |
4 | 19 Yüzyıl İktisat Tarihi ve Osmanlı İmparatorluğunun Dünya Ekonomik Sistemine Entegrasyonu | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Gözlem, Gösterme, Uygulama - Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi, Sorun/Problem Çözme, |
5 | 19. Yüzyıl Osmanlı toplumsal yapısı, cemaatler ve Millet Sistemi. | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Gözlem, Gösterme, Uygulama - Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi, Sorun/Problem Çözme, |
6 | Tanzimata tepkiler ve Yeni Osmanlılar Cemiyeti | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Gözlem, Gösterme, Uygulama - Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi, Sorun/Problem Çözme |
7 | I. Meşrutiyet Dönemi ilk anayasa ve ilk parlamento | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Gözlem, Gösterme, Uygulama - Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi, Sorun/Problem Çözme, |
8 | Ara Sınav | |
9 | II. Abdülhamid Dönemi Muhafazakar modernizm | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Gözlem, Gösterme, Uygulama - Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi, Sorun/Problem Çözme, |
10 | Sürgünde Jön Türk Hareketi | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Gözlem, Gösterme, Uygulama - Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi, Sorun/Problem Çözme, |
11 | II. Meşrutiyet Döneminin başlaması: Hürriyetin İlanı ve 1908 Devrimi | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Gözlem, Gösterme, Uygulama - Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi, Sorun/Problem Çözme, |
12 | II. Meşrutiyet Döneminde Siyasal Akımlar ve Siyasi Partiler. Seçimler ve Siyasetin Kitleselleşmesi. | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Gözlem, Gösterme, Uygulama - Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi, Sorun/Problem Çözme, |
13 | II. Meşrutiyet Döneminde Savaşlar ve Osmanlı Toplumu (Trablusgarp, Balkan ve I. Dünya Savaşları). II. Meşrutiyet''te sivil örgütlenmeler. Etnik Çatışmalar | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Gözlem, Gösterme, Uygulama - Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi, Sorun/Problem Çözme, |
14 | İttihat ve Terakki Cemiyeti | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Gözlem, Gösterme, Uygulama - Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi, Sorun/Problem Çözme, |
15 | Mütareke Dönemi siyasi hareketler ve Milli Mücadele | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Gözlem, Gösterme, Uygulama - Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi, Sorun/Problem Çözme, |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ahmad, F. (2022). Modern Türkiye'nin Oluşumu, İstanbul: Kaynak Yayınları. | |
2 | Zürcher, E. J. (2017), Modernleşen Türkiye'nin Tarihi. İstanbul: İletişim Yayınları. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders Kitabı, Ders Notları, Bilgisayar, Slayt ve Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 60 |