|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | TUĞRUL BALABAN (tugrulbalaban@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
TUĞRUL BALABAN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı Orta Asya Türk toplulukları olarak adlandırılan Kazak, Özbek, Kırgız, Uygur Ve Türkmenistan Türk topluluklarının sözlü ve maddi kültür ürünlerini, gelenek göreneklerini, inançlarını karşılaştırmalı olarak incelemektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Bu dersin sonunda öğrencilerin, Türk dünyasının önemli bir kolu olan Orta Asya Türkleri’nin sözlü kültürleri, gelenek görenekleri, inançları ve diğer Türk topluluklarıyla ortaklıkları hakkında bilgi sahibi olması beklenmektedir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-3 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-4 Lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu derste, Kazak, Özbek, Kırgız, Uygur, Türkmenistan folkloruna ilişkin materyaller mukayeseli olarak anlatılmaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Orta Asya, Türkistan, Horasan, Semerkant, Urform, Arketip, Varyant, Versiyon, Eş Metin, Benzer Metin, Tip, Motif, İcracı, arkaik gibi terim ve kavramlar. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntem Kaynak Tarama |
2 | Orta Asya kavramı, Orta Asya’nın kapsamı, Türk toplulukları, buradaki halk bilimi çalışmalarının tarihçesi. | Kaynak Tarama, Anlatma Yöntem |
3 | Türk Dünyası Destancılık Geleneği | Anlatma Yöntem |
4 | Kırgız, Kazak, Türkmenistan, Özbekistan, Uygur destanları ve destan icracıları ve icra ortamları | Anlatma Yöntem, Kaynak Tarama |
5 | Dede Korkut, Köroğlu destanlarının Türk destancılık geleneği içerisindeki yeri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntem Kaynak Tarama |
6 | Nasrettin Hoca’nın (Ependi, Molla Nasreddin…) Anadolu ve Orta Asya coğrafyasındaki yeri ve önemi. | Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama |
7 | Orta Asya’da doğum ile ilgili gelenekler, inançlar ve ritüeller | Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama |
8 | Ara Sınav | |
9 | Orta Asya’da evlenme ile ilgili gelenekler, inançlar ve ritüeller | Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama |
10 | Orta Asya’da ölüm ile ilgili gelenekler, inançlar ve ritüeller | Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama |
11 | Orta Asya’da Nevruz, Hıdırellez, koç katımı gibi kutlamalar | Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama |
12 | Orta Asya-Anadolu Arasındaki Önemli Bir Köprü:Türk Tasavvuf Edebiyatı ve Mutasavvıflar (Ahmet Yesevi, H. Bektaş Veli…) | Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama |
13 | Seminer Sunumları | Rapor Hazırlama,Grup Çalışması |
14 | Seminer Sunumları | Rapor Hazırlama,Grup Çalışması |
15 | Seminer Sunumları | Rapor Hazırlama,Grup Çalışması |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | ÇOBANOĞLU Özkul. Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş, Ankara 1999 | |
2 | KALAFAT Yaşar, Balkanlardan Uluğ Türkistan’a Türk Halk İnançları, Ankara 2002. | |
3 | OĞUZ Öcal, Türk Dünyası Halkbiliminde Yöntem Sorunları, Ankara 2000. 2001. | |
4 | OĞUZ Öcal- Metin Ekici- Nebi Özdemir vd. Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar1, Ankara 2003. | |
5 | OĞUZ Öcal- Gülin Öğüt Eker. Dünya Halkbilimi Çalışmaları Tarihi, Ankara 2003 | |
6 | REICHL Karl. Türk Boylarının Destanları, Ankara 2002. | |
7 | ROUX Jean Paul. Orta Asya TArih ve Uygarlık, İstanbul. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kaynak kitaplar, bilgisayar, projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 6 | 8 | 48 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 7 | 8 | 56 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 5 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 6 | 42 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 210 |