Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / MAT545 - MATEMATİK (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: MAT545 Adı: FARK DENKLEMLERİ I Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü MATEMATİK (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı YASİN YAZLIK (yyazlik@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı fark denklemlerinde temel kavramları vermektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Fark denlemlerin çözülerinin varlığını inceler, fark denklemlerini sınıflandırır PÇ-1 Analiz, Uygulamalı matematiğin, Geometri ve Cebirin bazı alt toerileri hakkındaki temel teoremleri yeni problemlere uygulayabilir.
PÇ-2 Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme.
PÇ-3 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki teorik ve uygulamalı bilgileri jmatematik problemlerin çözümleri için kullanır.
PÇ-5 Temel matematiksel beceriler (problem çözme, akıl yürütme, ilişkilendirme, genelleme) ve bu becerilere dayalı yetenekler edinebilme. (Rasyonel düşünme tekniği kazandırabilme)
PÇ-6 Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanabilme.
PÇ-9 Bilim tarihi ve bilimsel bilginin üretimiyle ilgili bilgi edinebilme.
PÇ-16 Farklı disiplinlerin yaklaşım ve bilgilerini Matematikte kullanabilme.
DÖÇ-2 PÇ-1 Analiz, Uygulamalı matematiğin, Geometri ve Cebirin bazı alt toerileri hakkındaki temel teoremleri yeni problemlere uygulayabilir.
PÇ-2 Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme.
PÇ-3 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki teorik ve uygulamalı bilgileri jmatematik problemlerin çözümleri için kullanır.
PÇ-4 Bilimsel, matematiksel düşünme yeteneği kazanabilme ve ilgili alanlarda bu bilgiyi kullanabilme.
PÇ-6 Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanabilme.
PÇ-13 Matematiksel bilgi birikimlerini teknolojide kullanabilme.
PÇ-16 Farklı disiplinlerin yaklaşım ve bilgilerini Matematikte kullanabilme.
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Fark hesabı, Birinci basamaktan lineer fark denklemleri, Yüksek basamaktan lineer fark denklemleri, Sabit katsayılı lineer homogen fark denklemleri, Homogen olmayan lineer fark denklemleri, Parametrelerin değişimi yöntemi, Lineer denkleme dönüştürülebilen lineer olmayan fark denklemleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Fark hesabı Sözlü Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
2 Fark hesabı Sözlü Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
3 Birinci basamaktan lineer fark denklemleri Sözlü Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
4 Birinci basamaktan lineer fark denklemleri Sözlü Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
5 Yüksek basamaktan lineer fark denklemleri Sözlü Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
6 Yüksek basamaktan lineer fark denklemleri Sözlü Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
7 Sabit katsayılı lineer homogen fark denklemleri Sözlü Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
8 Ara Sınav
9 Sabit katsayılı lineer homogen fark denklemleri Sözlü Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
10 Homogen olmayan lineer fark denklemleri Sözlü Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
11 Homogen olmayan lineer fark denklemleri Sözlü Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
12 Parametrelerin değişimi yöntemi Sözlü Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
13 Parametrelerin değişimi yöntemi Sözlü Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
14 Lineer denkleme dönüştürülebilen lineer olmayan fark denklemleri Sözlü Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
15 Lineer denkleme dönüştürülebilen lineer olmayan fark denklemleri Sözlü Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Saber N. ELAYDI, (1995) An Introduction to Difference Equations, Springer Kelley Peterson, Difference Equations
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 7 14
       c) Performans Ödevi 2 8 16
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 8 24
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 15 45
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 187