Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TDE 212 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI

Kodu: TDE 212 Adı: ESKİ TÜRKÇE II (ESKİ UYGURCA) Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı VURAL AKBOĞA (vuralakboga@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ERKAN HİRİK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Eski Uygurcanın fonetik, morfolojik özellikleri ile genel olarak gramer yapısının öğretilmesidir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Uygur Devleti hakkında açıklama yapabilir. PÇ-1 Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte bilir.
PÇ-8 Eski Türk dili ile ilgili dönemlere ait metinlerde; kelime tahlili, cümle tahlili ve kelime etimolojisi yapar.
PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir.
PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Türkçenin Eski Uygur Dönemi hakkında bilgi verebilir. PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar.
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar.
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-3 Eski Uygurcanın ses ve şekil bilgisi hakkında açıklama yapabilir. PÇ-1 Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte bilir.
PÇ-8 Eski Türk dili ile ilgili dönemlere ait metinlerde; kelime tahlili, cümle tahlili ve kelime etimolojisi yapar.
PÇ-15 Mesleki gelişmeleri izler ve bu gelişmelere katkı sağlar.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Eski Uygur dönemi hakkında tarihî bilgiler edinme. Devrin eserleri üzerine yapılan çalışmalar hakkında bilgi edinme. Aç Pars Hikâyesinden seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme. Devrin genel gramer özelliklerini kavrama.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Uygur dönemi hakkında tarihî bilgiler edinme. Okuma, anlama, sunum
2 Türk Dilinin Eski Uygur metinlerini tanıtabilme. Uygur alfabesi hakkında bilgi edinme. Okuma, anlama, sunum
3 Eski Uygurcanın ses özellikleri hakkında bilgi edinme. Okuma, anlama, sunum
4 Eski Uygurcanın şekil özellikleri hakkında bilgi edinme. Okuma, anlama, sunum
5 Irk Bitig’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme. Okuma, anlama, tahlil
6 Irk Bitig’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme. Okuma, anlama, tahlil
7 Irk Bitig’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme. Okuma, anlama, tahlil
8 Ara Sınav
9 Aç Pars Hikâyesi’nden seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme. Okuma, anlama, tahlil
10 Aç Pars Hikâyesi’nden seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme. Okuma, anlama, tahlil
11 Aç Pars Hikâyesi’nden seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme. Okuma, anlama, tahlil
12 Aç Pars Hikâyesi’nden seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme. Okuma, anlama, tahlil
13 Aç Pars Hikâyesi’nden seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme. Okuma, anlama, tahlil
14 Aç Pars Hikâyesi’nden seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme. Okuma, anlama, tahlil
15 Aç Pars Hikâyesi’nden seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme. Okuma, anlama, tahlil
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Arat, R. Rahmeti (1991): Eski Türk Şiiri, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
2 Barutcu, F. Sema (1998): Sthiramati’nin Vasubandhu’nun Abhidharmā kośa koşavardi şastirtakı çınkirtü yöröglernıñ kingürüsi’nden Üç İtigsizler. Giriş-Metin-Tercüme-Notlar-İndeks, XXX. Levha, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
3 Caferoğlu, Ahmet (1993): Eski Uygur Türkçesi Sözlüğü, İstanbul: Enderun Kitabevi.
4 Ercilasun, Ahmet Bican (2008): Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi. Ankara: Akçağ Yayınları.
5 Gabain, A. Von (2000): Eski Türkçenin Grameri. (Çeviren: Mehmet Akalın), Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
6 Gömeç, Sadettin (2009): Uygur Türkleri Tarihi. Ankara: Berikan Yayınevi.
7 Hamilton, James Russell (1998): İyi ve Kötü Prens Öyküsü. çev. Vedat Köken. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
8 Kaya, Ceval (1994): Uygurca Altun Yaruk, Giriş-Metin ve Dizin, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
9 Kaya, Ceval (2007): “Irk Bitig’de Falcılık”, Emine Gürsoy Naskali/Erdal Şahin (hzl.): Kültür Tarihimizde Gizli Diller ve Şifreler, İstanbul: Picus, 359-368.
10 Paçacıoğlu, Burhan (2006): VIII-XVI. Yüzyıllar Arasında Türkçenin Sözcük Dağarcığı, Ankara.
11 Şirin User, Hatice (2006): Başlangıcından Günümüze Türk Yazı Sistemleri. Ankara: Akçağ Yayınları.
12 Şirin User, Hatice (2009): Köktürk ve Ötüken Uygur Kağanlığı Yazıtları (Söz Varlığı İncelemesi), Konya: Kömen Yayınları, Konya.
13 Taşağıl, Ahmet (2002): “Uygurlar”. Türkler. c. 2, 215-224.
14 Tekin, Sinasi (1993): Uygurca Metinler I, Kuansi im Pusar (Ses İşiten İlah), Vaphua ki atlıg nom çeçeki sudur (=Daddharma pundarika-Sutra). Erzurum, 1960, 2. Baskı: TDK yay., Ankara.
15 Tekin, Şinasi (1976): Maytrısimit, Uygurca Metinler II, Ankara.
16 Tekin, Talat (2004): Irk Bitig, Eski Uygurca Fal Kitabı. Emine Yılmaz/Nurettin Demir (Yay.), Ankara: Öncü Kitap.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, el yama veya matbu çıktılar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 5 25
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 5 20
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 6 24
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 5 20
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 120