|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HACİ ABDULLAH ŞENGÜL (asengul@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Modern tiyatronun gelişimi ve Türk tiyatro tarihi hakkında temel bilgilerin edinilmesi, başlıca oyunların ve oyun yazarlarının tanınması. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Tiyatronun kökeni konusunda bilgi sahibi olur. |
PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder. PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar. PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Modern tiyatronun tarihsel gelişimini örnekleriyle sayabilir. |
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır, çözümler ve uygular. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Modern tiyatro oyunu metinlerini çözümler. |
PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Türk tiyatro tarihi hakkında bilgi verilmesi ve metinlerin okunması. Örnek metinlerin modern edebiyat kuramları çerçevesinde çözümlenmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Giriş, yöntem, yükümlülükler | Değerlendirme |
2 | Türk drama geleneği (tiyatronun ortaya çıkışı, Türklerde tiyatro kavramının gelişmesi). | Konu anlatımı, Tartışma |
3 | Türk drama geleneği (tiyatronun ortaya çıkışı, Türklerde tiyatro kavramının gelişmesi ve geleneksel tiyatro). | Konu anlatımı |
4 | Dramanın sosyal ve kültürel hayata aksedişi. | Konu anlatımı |
5 | Geleneksel Türk tiyatrosu. | Konu anlatımı |
6 | Modern tiyatroya geçiş: Tercüme, uyarlama ve ilk telif eserler. | Konu anlatımı |
7 | Tanzimat tiyatrosu (İlk telif eser olan "Şair Evlenmesi"nin, geleneksel ve modern tiyatro çerçevesinde çözümlenmesi.). | Konu anlatımı |
8 | Ara Sınav | |
9 | Tanzimat tiyatrosu ("Celaleddin Harzemşah" başlıklı tiyatro metninin, Tanzimat Dönemi'nin tiyatro anlayışı çerçevesinde çözümlenmesi.). | Konu anlatımı |
10 | Meşrutiyet Dönemi Türk tiyatrosu. Genel özellikleri (yeni dil ve kültür anlayışının tiyatro üzerinden Türk edebiyatına yansıması). | Konu anlatımı |
11 | Tarihî tiyatro (genel karakteri ve özellikleri dikkate alınarak Mithat Cemal'in Çanakkale Savaşı'nı anlatan "Yirmisekiz Kânunuevvel" isimli tiyatro metninin çözümlenmesi). | Konu anlatımı |
12 | Cumhuriyet Dönemi Türk tiyatrosunun genel özellikleri felsefesi ve karakteri. | Konu anlatımı |
13 | Turan Oflazoğlu'nun "Topkapı" isimli piyesinin mekân-anlatıcı açısından incelenmesi. | Konu anlatımı |
14 | 1980 sonrası Türk tiyatrosunun genel özellikleri ve karakteri. | Konu anlatımı |
15 | Çağdaş bir tiyatro yazarı olan Remzi Özçelik'in eserlerinin, ele aldığı konular açısından incelenmesi. | Konu anlatımı |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | AYTAŞ, Gıyasettin, Tiyatro ve Canlandırma (Prof. Dr. Alemdar Yalçın'la Birlikte). (2002). Akçağ Yayınları, Ankara. | |
2 | AYTAŞ, Gıyasettin. (2008). Türkçe Öğretiminde Tematik Yaratıcı Drama, Akçağ Yayınları, Ankara. | |
3 | CARLSON, Martin, Speaking in Tongues: Languages at Play in the Theatre, University of Michigan Press, 2006. | |
4 | Türk Tiyatro Tarihi 1, Ahmet R. Sevengil, Gençlik Ans. Gelişim Yay., Cilt 9, 1980. | |
5 | Metin And, Dünya Tiyatro Tarihi 1. | |
6 | Metin And, Türk Tiyatrosunun Evreleri. | |
7 | Mehmet Fuat, Başlangıcından Bugüne Türk ve Dünya Tiyatro Tarihi, Varlık Yay., İst., 1970. | |
8 | İPŞİROĞLU, Zehra. (1998). 2000’li Yıllara Doğru Tiyatro, Mitos Boyut Yayınları, İstanbul. | |
9 | Abdullah Şengül - Tarihten Sahneye (Türk Tiyatrosu Üzerine Araştırmalar), Kesit Yayınları, 2020 | |
10 | Şinasi - Şair Evlenmesi (Haz. Abdullah Şengül), Kesit Yayınları, 2016. | |
11 | Namık Kemal - Celaleddin Harzemşah (Haz. Abdullah Şengül), Kesit Yayınları | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Basılı ve çevrimiçi birincil ve ikincil kaynaklar (makale, kitap vd.), İnternet bağlantılı bilgisayar, yansıtıcı, yazı tahtası. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 12 | 24 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 3 | 6 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 5 | 20 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |