Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TDE 643 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI

Kodu: TDE 643 Adı: TİYATRO TARİHİ VE OYUN ÇÖZÜMLEMELERİ I Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı HACİ ABDULLAH ŞENGÜL (asengul@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj yok
Dersin Amacı
Modern tiyatronun gelişimi ve Türk tiyatro tarihi hakkında temel bilgilerin edinilmesi, başlıca oyunların ve oyun yazarlarının tanınması.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Tiyatronun kökeni konusunda bilgi sahibi olur. PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder.
PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar.
PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Modern tiyatronun tarihsel gelişimini örnekleriyle sayabilir. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır, çözümler ve uygular.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Modern tiyatro oyunu metinlerini çözümler. PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Türk tiyatro tarihi hakkında bilgi verilmesi ve metinlerin okunması. Örnek metinlerin modern edebiyat kuramları çerçevesinde çözümlenmesi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş, yöntem, yükümlülükler Değerlendirme
2 Türk drama geleneği (tiyatronun ortaya çıkışı, Türklerde tiyatro kavramının gelişmesi). Konu anlatımı, Tartışma
3 Türk drama geleneği (tiyatronun ortaya çıkışı, Türklerde tiyatro kavramının gelişmesi ve geleneksel tiyatro). Konu anlatımı
4 Dramanın sosyal ve kültürel hayata aksedişi. Konu anlatımı
5 Geleneksel Türk tiyatrosu. Konu anlatımı
6 Modern tiyatroya geçiş: Tercüme, uyarlama ve ilk telif eserler. Konu anlatımı
7 Tanzimat tiyatrosu (İlk telif eser olan "Şair Evlenmesi"nin, geleneksel ve modern tiyatro çerçevesinde çözümlenmesi.). Konu anlatımı
8 Ara Sınav
9 Tanzimat tiyatrosu ("Celaleddin Harzemşah" başlıklı tiyatro metninin, Tanzimat Dönemi'nin tiyatro anlayışı çerçevesinde çözümlenmesi.). Konu anlatımı
10 Meşrutiyet Dönemi Türk tiyatrosu. Genel özellikleri (yeni dil ve kültür anlayışının tiyatro üzerinden Türk edebiyatına yansıması). Konu anlatımı
11 Tarihî tiyatro (genel karakteri ve özellikleri dikkate alınarak Mithat Cemal'in Çanakkale Savaşı'nı anlatan "Yirmisekiz Kânunuevvel" isimli tiyatro metninin çözümlenmesi). Konu anlatımı
12 Cumhuriyet Dönemi Türk tiyatrosunun genel özellikleri felsefesi ve karakteri. Konu anlatımı
13 Turan Oflazoğlu'nun "Topkapı" isimli piyesinin mekân-anlatıcı açısından incelenmesi. Konu anlatımı
14 1980 sonrası Türk tiyatrosunun genel özellikleri ve karakteri. Konu anlatımı
15 Çağdaş bir tiyatro yazarı olan Remzi Özçelik'in eserlerinin, ele aldığı konular açısından incelenmesi. Konu anlatımı
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 AYTAŞ, Gıyasettin, Tiyatro ve Canlandırma (Prof. Dr. Alemdar Yalçın'la Birlikte). (2002). Akçağ Yayınları, Ankara.
2 AYTAŞ, Gıyasettin. (2008). Türkçe Öğretiminde Tematik Yaratıcı Drama, Akçağ Yayınları, Ankara.
3 CARLSON, Martin, Speaking in Tongues: Languages at Play in the Theatre, University of Michigan Press, 2006.
4 Türk Tiyatro Tarihi 1, Ahmet R. Sevengil, Gençlik Ans. Gelişim Yay., Cilt 9, 1980.
5 Metin And, Dünya Tiyatro Tarihi 1.
6 Metin And, Türk Tiyatrosunun Evreleri.
7 Mehmet Fuat, Başlangıcından Bugüne Türk ve Dünya Tiyatro Tarihi, Varlık Yay., İst., 1970.
8 İPŞİROĞLU, Zehra. (1998). 2000’li Yıllara Doğru Tiyatro, Mitos Boyut Yayınları, İstanbul.
9 Abdullah Şengül - Tarihten Sahneye (Türk Tiyatrosu Üzerine Araştırmalar), Kesit Yayınları, 2020
10 Şinasi - Şair Evlenmesi (Haz. Abdullah Şengül), Kesit Yayınları, 2016.
11 Namık Kemal - Celaleddin Harzemşah (Haz. Abdullah Şengül), Kesit Yayınları
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Basılı ve çevrimiçi birincil ve ikincil kaynaklar (makale, kitap vd.), İnternet bağlantılı bilgisayar, yansıtıcı, yazı tahtası.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 4 14 56
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 12 24
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 3 6
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 5 20
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 120