|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | İNGİLİZ DİLİ EĞİTİMİ ANABİLİM DALI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SAMET TAŞÇI (samettasci@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | İngilizce | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Temel bileşenleriyle dilbilim disiplinini kavramak, dil olgusunu tanımak ve tek tek tüm dil bileşenlerini inceleyerek çözümlemeler yapmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Dilbilim disiplinin kısa tarihçesini açıklayabilir. |
PÇ-5 Teorik ve uygulamalı dilbilim kavramlarını ve ilkelerini açıklar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Dilbilim disiplinin temel sayıtlılarını tanımlayabilir. |
PÇ-5 Teorik ve uygulamalı dilbilim kavramlarını ve ilkelerini açıklar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Dilbilim disiplinin çalışma yöntemlerini, temel sorunları ve sorunlarını açıklayabilir. |
PÇ-5 Teorik ve uygulamalı dilbilim kavramlarını ve ilkelerini açıklar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Dil hakkında bilmsel ve eleştirel düşünebilir |
PÇ-15 Temel dil becerilerini analiz eder ve öğretir. |
|
DÖÇ-5 | İnsan diline özgü özellikleri açıklayabilir |
PÇ-8 Türkçe ve İngilizce temel dil becerilerini açıklar ve uygular. |
|
DÖÇ-6 | Dilbilimin bilimsel yönteminin özelliklerini betimleyebilir. |
PÇ-12 Bilimsel araştırma yöntemlerini uygular ve özgün makaleler yazar. |
|
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Dilbilimsel analizin temel kavramları; farkındalık yaratma, dil öğrencilerinin verileri üzerine yanlış çözümlemesi, durum çalışması ve karşılaştırmalı anadil ve yabancı dil analizlerinin yardımı ile dilin doğasına, yapısına ve kullanımına ilişkin kavramlar; bir sistem olarak dilin bileşenleri; dilbilimsel edinç ve edim, dilbilimin alt dalları, dilbilgisi türleri, dil evrenselleri, dilsel yaratıcılık, dilbilimsel nedensizlik, işaret dilleri, yapay diller ve canlılar arası iletişim; beyin ve dil, yanallaşma ve ellilik, dilin evrimi, insan dili işleyiş modelleri, dil kullanımı ve dil bozuklukları ile ilgili araştırmalar (örn.: eş zamanlı dinleme testi, bölünmüş beyin, WADA testi); sesbilgisi, akustik, duyuşsal ve söyleyiş sesbilgisi, konuşma organları, sesbirim, ünlü ve ünsüz harfler, uluslararası sesbilim alfabesi, çift ünlü, üçlü ünlü, söyleyiş şekli ve yeri; sesbilim, ses örnekleri, benzeşim, benzeşmezlik, bağlama, ünsüz harf kümeleri, sessiz harfler, parçalarüstü, vurgu ve ezgi; anlambilimi, anlam bileşenleri çözümlemesi, anlamsal ilişkiler, anlamsal ilinti, anlam ve gönderme, eşdizimlilik. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dilbilime Giriş: Dilbilim Nedir? Dilbilimsel Analiz Nasıl Yapılır? Dilbilime Neden İhtiyaç Duyarız?Konuşma ve Yazı. Dil bilmek nedir? Kuralcı ve Betimsel Dilbilgisi Yaklaşımları | Anlatım, tartışma |
2 | Dil olgusu ve temel işaret sistemleri | Anlatım, tartışma |
3 | İnsan dilinin temel özellikleri | Anlatım, tartışma |
4 | Dilin temel bileşenleri | Anlatım, tartışma |
5 | Sesbilgisi | Anlatım, tartışma |
6 | Sesbilim | Anlatım, tartışma |
7 | Biçimbilim | Anlatım, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Biçimbilim çözümlemeleri | Anlatım, tartışma |
10 | Tümcebilim | Anlatım, tartışma |
11 | Tümcebilim çözümlemeleri | Anlatım, tartışma |
12 | Anlambilim | Anlatım, tartışma |
13 | Anlambilim çözümlemeleri | Anlatım, tartışma |
14 | Modern dilbilim çalışmaları ve ilişkili diğer bilim dalları | Anlatım, tartışma |
15 | Sınav öncesi tekrar | Anlatım, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Fromkin, V. Rodman, R. (1993). An introduction to Language. Orlando: HBJ. | |
2 | Yule, G. (2020). The study of language. Cambridge university press. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Yule, G. (2016). The study of language. Cambridge university press. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 20 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | 10 | 1 | 20 |
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 8 | 1 | 8 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 12 | 1 | 12 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 108 |