|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ZÜBEYDE KUMBIÇAK (zkumbicak@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı; genetiğin temel prensiplerini ve diğer bilim dallarıyla olan ilişkisini tanıtmak, mendel genetiğinin temel prensipleri, fenotip, genotip ve çevre arasındaki ilişki, mutasyonlar, kantitatif genetik,populasyon, gelişim ve davranış genetiği hakkında temel bilgiler vermektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Kromozomları tanıyabilir, özelleşmiş kromozomları tarif edebilir, mitoz ve mayozun farklılıklarını açıklayabilir. |
PÇ-1 Temel Biyoloji bilgisi edinmek PÇ-5 Organizma ve popülasyonlardaki genetik aktarımını açıklamak |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Mendel genetiğini anlar, alel kavramını ve genler arası etkileşimi tarif edebilir. |
PÇ-5 Organizma ve popülasyonlardaki genetik aktarımını açıklamak PÇ-6 Bilimsel düşüncenin doğası ve geçmişini anlamak |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Eşey tayinini açıklar, eşeye bağlı karakterleri ayırt edebilir ve onların kalıtımını tarif edebilir. |
PÇ-5 Organizma ve popülasyonlardaki genetik aktarımını açıklamak PÇ-9 Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak PÇ-16 Bilimsel bilgiyi açık ve etkin bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Hardy-Weinberg eşitliğini kullanarak bir popülasyonu analiz eder; popülasyon yapılarını, izolasyon mekanizmalarını tarif eder; davranış ve gelişim genetiği temellerini açıklayabilir. |
PÇ-5 Organizma ve popülasyonlardaki genetik aktarımını açıklamak PÇ-8 Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek PÇ-16 Bilimsel bilgiyi açık ve etkin bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. PÇ-17 Ölçme, analiz etme, deneysel verileri yorumlayabilme ve bilimsel verilerden geçerli bilimsel sonuçlara ulaşabilme yeteneğine sahip olur. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Mendel genetiğin temel kavramları; kalıtımın kromozom teorisi; genlerin yapı ve fonksiyonları; gen ekspresyonu ve düzenlenmesi; kromozomal bozukluklar ve mutasyonlar; gelişim, kantitatif, davranış, popülasyon genetiği ve evrimsel genetiğin temel prensipleri | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Genlerin bağlantısı | Anlatma Yöntemi |
2 | Krossing over mekanizması | Anlatma Yöntemi |
3 | Multipli allel genler | Anlatma Yöntemi |
4 | Multipli allel genler | Anlatma Yöntemi |
5 | Kantitatif kalıtım | Anlatma Yöntemi |
6 | Pleitropi, penetrans ve ekspresivite | Anlatma Yöntemi |
7 | Mutasyonlar Kromozom yapısı ve sayısı değişmeleri | Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Gen mutasyonları | Anlatma Yöntemi |
10 | Mutasyonların canlıya etkileri | Anlatma Yöntemi |
11 | Kloroplast kalıtımı | Anlatma Yöntemi |
12 | Mitokondrial kalıtım | Anlatma Yöntemi |
13 | Popülasyon Genetiği, Hardy Weinberg Yasası, allel frekansları | Anlatma Yöntemi |
14 | Popülasyon Genetiği, Doğal seleksiyon, Genetik Sürüklenme, Mutasyon, Gen akışı | Anlatma Yöntemi |
15 | Davranış genetiği, deneysel davranış genetiği | Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Klug W.S, Cummings M.R, Spencer C.A, 2005. Concept of Genetics (8. basım), Pearson | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 8 | 24 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 8 | 24 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 150 |