Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

İLAHİYAT FAKÜLTESİ / DKA317 - DİN KÜLTÜRÜ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: DKA317 Adı: DİN VE ELEŞTİREL DÜŞÜNME Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü DİN KÜLTÜRÜ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ZÜLFİKAR DURMUŞ (zulfikardurmus@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ZÜLFİKAR DURMUŞ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bir bütün olarak dini öğretirken öğrencilerin eleştirel düşünceye açık olmalarını sağlamak ve dini eleştirel olarak nasıl düşüneceklerini öğretmektir. Bu sayede, öğrenciler, din alanında herhangi bir sonuca ulaşmadan önce varolan kanıtları objektif olarak tahlil ve tenkit edebilecek bilgili ve eğitimli bireyler olacaklardır. Eleştirel düşünce, adalet ilkesine bağlı kalarak insanların hayatlarına rehberlik edecek disiplinli bir düşünme etkinliğidir. Din konusunda insanların neyi tecrübe ettikleri ve güvendikleri dinî bilgiye nasıl ulaştıkları eleştirel düşüncenin konusunu oluşturmaktadır. Dolayısıyla eleştirel düşünce yaşadığımız dine daha yakından ve farkında olarak bakmayı sağlayacaktır. Bu ise dinî inancın, bilgiye dayandığı ve düşüncenin alanı içine girdiğini kabul etmek anlamına gelir. Bu bağlamda eleştirel düşüncenin ahlaklılıkla ilişkili olarak ele alınması gerektiği; bir başka ifadeyle eleştirel düşüncenin yasalarının ahlakın yasalarından ayrı olmadığı anlayışı benimsenecektir. Bu şekilde anlaşılan eleştirel düşüncenin ve aklın dinde yerinin olduğu; dinin de böyle bir düşünceyi gerektirdiği öğretilecektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Dinin tanımlanması, dinde inancın yeri ve önemi, Tanrı-alem ve Tanrı-insan ilişkisi gibi temel dini konuları öğrenecek; PÇ-2 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-5 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Din ile eleştirel düşünce arasındaki ilişkiyi kavrayacak; dinin eleştirel düşüncenin konusu olduğunu anlayacak; PÇ-2 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-5 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Dinin içinde varolan akli muhtevanın dinden ayrı olmayıp onun en önemli unsuru olduğunu farkedecek; dinin aynı zamanda bir davranış sistemi olduğunu kavrayacaktır; PÇ-2 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-4 Yeterli düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Eleştirel düşüncenin yasalarını din alanına uygulayabilecek; dini inancın doğru bilgi ve düşünceyle uygun olup olmadığını kavrayacak; PÇ-2 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-4 Yeterli düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Eleştirel düşünceye sahip olmanın aklî ve ahlakî erdemlere sahip olmayı gerektirdiğini anlayacaklardır. PÇ-2 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-4 Yeterli düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Din, Dini Kurumlar, Dinî ilimler ve Dinî Gelenek, Dinin Eleştirel Düşüncenin Konusu Olması
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Din, Dini Kurumlar, Dinî ilimler ve Dinî Gelenek Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi
2 Dinin Eleştirel Düşüncenin Konusu Olması Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi
3 Dinde Aklın ve Düşüncenin Yeri ve Önemi Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi
4 Dinî Bilgi ve Düşüncenin Genel Bilgi ve Düşünceyle İlişkisi Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi
5 Dinin Bir İnanç ve Davranış Sistemi Olması Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi
6 Eleştirel Düşünce ve Dini Önyargılar Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi
7 Eleştirel Düşünce Nedir Eleştirel Düşünce Öğretilebilir Mi Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Eleştirel Düşüncenin Zorunlu Unsurları: Açık Fikirlilik, Objektiflik, Dürüstlük, Şüphecilik, Diğer Görüşlere Saygı Vb. Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi
10 Eleştirel Düşüncenin Bilimsel Yöntemlerle İlişkisi Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi
11 Eleştirel Düşüncenin Din Alanına Uygulanması Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi
12 Eleştirel Düşünce ile Ahlak Arasındaki İlişki Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi
13 Eleştirel Düşüncenin Amaçlı, Sistemli, Yaratıcı ve Derin Düşünce Olması Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi
14 Eleştirel Düşünce ile Dinî Bilgi Arasındaki İlişki Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi
15 Eleştirel Düşünce ile Dinî Bilgi Arasındaki İlişki Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Gazali, el-Munkızu Mine'd-Dalâl, çev., Hilmi Güngör,
2 İbn Rüşd, Faslu'l-Makâl, çev., Bekir Karlığa,
3 Orhan Özdemir, Eleştirel Düşünme,
4 Hakan Gündoğdu, Eleştirel Düşünme ve Eleştirel Düşünme Öğretimine Dair Bazı Yanılgılar
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 5 10
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 2 8
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 4 12
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60