Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / ÇM 534 - ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ(YÜSEK LİSANS)

Kodu: ÇM 534 Adı: TÜRKİYEDEKİ SULAK ALANLAR EKOLOJİSİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ(YÜSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SEVAL ARAS (saras@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Sulak alanların tanımını yapmak ve önemlerini belirtmek; Sulak alan çeşitleri hakkında bilgi vermek

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İnsan ve sucul ekosistem arasındaki ilişkiyi ve önemi açıklar. PÇ-2 PÇ-2 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir
PÇ-3 PÇ-3 Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-2 Canlıların içinde yaşadığı suyun bazı özelliklerini tanımlar. PÇ-2 PÇ-2 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir
PÇ-8 PÇ-8 Çevre Mühendisliğindeki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-3 Göllerin (lentik sistemler) fiziksel, kimyasal, biyolojik ve ekolojik özelliklerini açıklar. PÇ-2 PÇ-2 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir
PÇ-5 PÇ-5 Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-4 Akarsuların (lentik sistemler) fiziksel, kimyasal, biyolojik ve ekolojik özelliklerini açıklar. PÇ-2 PÇ-2 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir
PÇ-4 PÇ-4 Alanında edindiği bilgilerle doktora programına, AR-GE birimlerine veya mesleki alandaki işlere girebilme yetenek ve özelliklerine sahiptir
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-5 Suyun fiziksel, biyolojik ve kimyasal özelliklerini, suda yaşayan canlı gruplarını, bu canlı grupları arasındaki ilişkiyi açıklar. PÇ-3 PÇ-3 Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür
PÇ-5 PÇ-5 Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-6 Sucul ekosistemi bir bütün olarak açıklar. PÇ-1 PÇ-1 Çevre Mühendisliği alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar
PÇ-2 PÇ-2 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-7 Sucul ekosistemdeki besin zinciri ve enerji akışını, biyomas ve produktivite kavramlarını açıklar. PÇ-7 PÇ-7 Çevre Mühendisliğinin gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-8 Sucul ekosistemde oluşabilecek organik ve inorganik çevre kirliliğinin nedenlerini, canlılar üzerinde kirliliğin etkilerini analiz eder. PÇ-8 PÇ-8 Çevre Mühendisliğindeki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
sucul ekosistemin fiziksel ve kimyasal özelliklerini tanıtmak ve önemini kavratmak, lentik ve lotik sistemlerin özelliklerini bilmek ve aralarındaki farkları anlatmak, suda yaşayan canlı guruplarını tanıtmak, suda yaşayan canlılarla suyun fiziksel ve kimyasal özellikleri arasındaki ilişkileri kavramak, sucul ekosistemde biyolojik, fiziksel ve kimyasal parametrelerden herhangi birinin bozulmasının oluşturacağı çevresel etkileri anlatmak ve bu konudaki problemleri çözmektir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Sulak alan nedir? Farklı tanımların ele alınması sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap
2 Sulak alanla ilgili terimler sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap
3 Sulak alanların öğeleri, Ekolojik denge ve biyoçeşitlilik sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap
4 Suyun bazı özellikleri sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap
5 İç suların sınıflandırılması; Göller (lentik sistemler) sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap
6 İç suların sınıflandırılması; Göllerin fiziksel Özellikleri sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap
7 İç suların sınıflandırılması; Göl suyunun kimyasal özellikleri sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap
8 Ara Sınav
9 İç suların sınıflandırılması; Göllerde ekolojik bölgeler sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap
10 İç suların sınıflandırılması; Akarsular (lotik sistemler) sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap
11 Akarsular (lotik sistemler) Akarsuların fizikokimyasal değişkenlikleri sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap
12 Tatlısu canlılarının sınıflandırılması; Sucul Hayvanlar sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap
13 İçsularda ekosistem, enerji ve produktivite sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap
14 Limnolojik araştırma araç ve yöntemleri sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap
15 İç sularda kirlenme sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 J.TANYOLAÇ, Limnoloji Tatlı Su Bilimi, Hatipoğlu Yayınevi, 290pp, 2009.
2 Demirsoy A. (1999). Yaşamın Temel Kuralları; Omurgasızlar=Invertebrata. Böcekler dışında- Cilt II- Kısım I. Meteksan Aş. Ankara
3 Türkiye’nin Sulak Alanları. T. Ç. V. Yay. 398 s., Ankara. Anonim, 2002.
4 Needham J. G. and P. R. Needham (1962). A Guide to the Study of Fresh-Water Biology, McGraw-Hill Inc., USA, 108pp.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, Makale, İnternet Kaynakları

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi 16 2 60
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 10 10
       c) Performans Ödevi 2 14 28
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 3 14 42
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 7 21
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 173