|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Doktora | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | İŞLETME (DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NURİ ÖZGÜR DOĞAN (nodogan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Yöneylem Araştırması dersinin daha ilerisinde bir kapsamı olan bu dersin amacı; öğrencilere daha ileri matematiksel modelleri ve optimizasyon yöntemlerini tanıtmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Çeşitli türden karar verme yöntemlerini daha sistematik değerlendirebilir. |
PÇ-1 İşletme biliminin temel kavramlarını ve işletmenin temel fonksiyonlarını uzmanlık düzeyinde kavrar, analiz eder, yorumlar ve bunları yönetim ve organizasyon, pazarlama, üretim yönetimi, sayısal yöntemler, muhasebe ve finans alanlarının en az birinde uzmanlık düzeyinde uygulayabilir. PÇ-2 Yönetim ve organizasyon, örgütsel davranış, pazarlama, finans, muhasebe, insan kaynakları, üretim yönetimi, sayısal yöntemler vb. alanlarda geliştirilmiş bulunan çok sayıda kuram, model ve paradigmalara ilişkin farklı bakış açılarını öğrenir, bu konularda çeşitli bilimsel toplantılarda sunulan bilimsel çalışma ve araştırmaları değerlendirme, yorumlama ve eleştirme bilgi ve becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-2 | Doğrusal olmayan programlamayı tartışabilir. |
PÇ-1 İşletme biliminin temel kavramlarını ve işletmenin temel fonksiyonlarını uzmanlık düzeyinde kavrar, analiz eder, yorumlar ve bunları yönetim ve organizasyon, pazarlama, üretim yönetimi, sayısal yöntemler, muhasebe ve finans alanlarının en az birinde uzmanlık düzeyinde uygulayabilir. PÇ-2 Yönetim ve organizasyon, örgütsel davranış, pazarlama, finans, muhasebe, insan kaynakları, üretim yönetimi, sayısal yöntemler vb. alanlarda geliştirilmiş bulunan çok sayıda kuram, model ve paradigmalara ilişkin farklı bakış açılarını öğrenir, bu konularda çeşitli bilimsel toplantılarda sunulan bilimsel çalışma ve araştırmaları değerlendirme, yorumlama ve eleştirme bilgi ve becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-3 | Sezgisel yöntemler hakkında bilgi edinebilir. |
PÇ-1 İşletme biliminin temel kavramlarını ve işletmenin temel fonksiyonlarını uzmanlık düzeyinde kavrar, analiz eder, yorumlar ve bunları yönetim ve organizasyon, pazarlama, üretim yönetimi, sayısal yöntemler, muhasebe ve finans alanlarının en az birinde uzmanlık düzeyinde uygulayabilir. PÇ-2 Yönetim ve organizasyon, örgütsel davranış, pazarlama, finans, muhasebe, insan kaynakları, üretim yönetimi, sayısal yöntemler vb. alanlarda geliştirilmiş bulunan çok sayıda kuram, model ve paradigmalara ilişkin farklı bakış açılarını öğrenir, bu konularda çeşitli bilimsel toplantılarda sunulan bilimsel çalışma ve araştırmaları değerlendirme, yorumlama ve eleştirme bilgi ve becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-4 | Yapay zeka algoritmalarını tanımlayabilir. |
PÇ-1 İşletme biliminin temel kavramlarını ve işletmenin temel fonksiyonlarını uzmanlık düzeyinde kavrar, analiz eder, yorumlar ve bunları yönetim ve organizasyon, pazarlama, üretim yönetimi, sayısal yöntemler, muhasebe ve finans alanlarının en az birinde uzmanlık düzeyinde uygulayabilir. PÇ-2 Yönetim ve organizasyon, örgütsel davranış, pazarlama, finans, muhasebe, insan kaynakları, üretim yönetimi, sayısal yöntemler vb. alanlarda geliştirilmiş bulunan çok sayıda kuram, model ve paradigmalara ilişkin farklı bakış açılarını öğrenir, bu konularda çeşitli bilimsel toplantılarda sunulan bilimsel çalışma ve araştırmaları değerlendirme, yorumlama ve eleştirme bilgi ve becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu derste doğrusal olmayan programlamanın temelleri, Kuhn-Tucker şartları, Kuhn-Tucker şartlarının geometrik yorumu, Kuhn-Tucker şartları ve uygun/yükseltici yönler, çözüm yöntemleri, Kuhn-Tucker şartları ile çözüm, yükseltici arama yöntemi, ayrılabilir programlama, genetik algoritma, benzetimli tavlama konuları ele alınacaktır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Giriş | Anlatma Yöntemi |
2 | Doğrusal Olmayan Programlamanın Temelleri | Anlatma Yöntemi |
3 | Doğrusal Olmayan Programlama | Anlatma Yöntemi |
4 | Kuhn-Tucker Şartları | Anlatma Yöntemi |
5 | Kuhn-Tucker şartlarının geometrik yorumu | Anlatma Yöntemi |
6 | Kuhn-Tucker şartları ve uygun/yükseltici yönler | Anlatma Yöntemi |
7 | Kuhn-Tucker şartları ile çözüm | Anlatma Yöntemi ve Problem Çözme Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kuhn-Tucker şartları ile çözüm | Anlatma Yöntemi ve Problem Çözme Yöntemi |
10 | Yükseltici arama yöntemi | Anlatma Yöntemi |
11 | Ayrılabilir programlama | Anlatma Yöntemi |
12 | Ayrılabilir programlama | Anlatma Yöntemi ve Problem Çözme Yöntem |
13 | Genetik algoritma | Anlatma Yöntemi |
14 | Benzetimli tavlama | Anlatma Yöntemi |
15 | Projelerin değerlendirilmesi | Proje sunumu |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Bazaraa, Mokhtar S.; Nonlinear Programming: Theory and Algorithms, 1. Baskı, John Wiley and Sons, New York, 1979. | |
2 | Taha, Hamdy A.; Yoneylem Arastirmasi, (Ceviri: S.A. Baray; S. Esnaf), 6. Baski, Literatur Yayincilik, Istanbul, 2000. | |
3 | Hillier, F. S., G. J. Lieberman; Introduction to Mathematical Programming, McGraw Hill, New York, 1995. | |
4 | Dantzig, G. (2016). Linear programming and extensions. Princeton university press. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
1. Taha, Hamdy A.; Yöneylem Araştırması, (Çeviri: Ş.A. Baray; Ş. Esnaf), 6. Baskı, Literatür Yayıncılık, İstanbul, 2000. 2. Bazaraa, Mokhtar S.; Nonlinear Programming: Theory and Algorithms, 1. Baskı, John Wiley and Sons, New York, 1979. 3. Hillier, F. S., G. J. Lieberman; Introduction to Mathematical Programming, McGraw Hill, New York, 1995. 4. Winston, W. L., Introduction to Mathematical Programming: Applications and Algorithms, 2nd Edition, ITP-Duxbury, 1997. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 30 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | 15 | 1 | 10 |
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 14 | 70 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 1 | 14 | 14 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 193 |