Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / İŞLD643 - İŞLETME (DOKTORA)

Kodu: İŞLD643 Adı: MATEMATİKSEL PROGRAMLAMA Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İŞLETME (DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NURİ ÖZGÜR DOĞAN (nodogan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Yöneylem Araştırması dersinin daha ilerisinde bir kapsamı olan bu dersin amacı; öğrencilere daha ileri matematiksel modelleri ve optimizasyon yöntemlerini tanıtmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Çeşitli türden karar verme yöntemlerini daha sistematik değerlendirebilir. PÇ-1 İşletme biliminin temel kavramlarını ve işletmenin temel fonksiyonlarını uzmanlık düzeyinde kavrar, analiz eder, yorumlar ve bunları yönetim ve organizasyon, pazarlama, üretim yönetimi, sayısal yöntemler, muhasebe ve finans alanlarının en az birinde uzmanlık düzeyinde uygulayabilir.
PÇ-2 Yönetim ve organizasyon, örgütsel davranış, pazarlama, finans, muhasebe, insan kaynakları, üretim yönetimi, sayısal yöntemler vb. alanlarda geliştirilmiş bulunan çok sayıda kuram, model ve paradigmalara ilişkin farklı bakış açılarını öğrenir, bu konularda çeşitli bilimsel toplantılarda sunulan bilimsel çalışma ve araştırmaları değerlendirme, yorumlama ve eleştirme bilgi ve becerisi kazanır.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-2 Doğrusal olmayan programlamayı tartışabilir. PÇ-1 İşletme biliminin temel kavramlarını ve işletmenin temel fonksiyonlarını uzmanlık düzeyinde kavrar, analiz eder, yorumlar ve bunları yönetim ve organizasyon, pazarlama, üretim yönetimi, sayısal yöntemler, muhasebe ve finans alanlarının en az birinde uzmanlık düzeyinde uygulayabilir.
PÇ-2 Yönetim ve organizasyon, örgütsel davranış, pazarlama, finans, muhasebe, insan kaynakları, üretim yönetimi, sayısal yöntemler vb. alanlarda geliştirilmiş bulunan çok sayıda kuram, model ve paradigmalara ilişkin farklı bakış açılarını öğrenir, bu konularda çeşitli bilimsel toplantılarda sunulan bilimsel çalışma ve araştırmaları değerlendirme, yorumlama ve eleştirme bilgi ve becerisi kazanır.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-3 Sezgisel yöntemler hakkında bilgi edinebilir. PÇ-1 İşletme biliminin temel kavramlarını ve işletmenin temel fonksiyonlarını uzmanlık düzeyinde kavrar, analiz eder, yorumlar ve bunları yönetim ve organizasyon, pazarlama, üretim yönetimi, sayısal yöntemler, muhasebe ve finans alanlarının en az birinde uzmanlık düzeyinde uygulayabilir.
PÇ-2 Yönetim ve organizasyon, örgütsel davranış, pazarlama, finans, muhasebe, insan kaynakları, üretim yönetimi, sayısal yöntemler vb. alanlarda geliştirilmiş bulunan çok sayıda kuram, model ve paradigmalara ilişkin farklı bakış açılarını öğrenir, bu konularda çeşitli bilimsel toplantılarda sunulan bilimsel çalışma ve araştırmaları değerlendirme, yorumlama ve eleştirme bilgi ve becerisi kazanır.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-4 Yapay zeka algoritmalarını tanımlayabilir. PÇ-1 İşletme biliminin temel kavramlarını ve işletmenin temel fonksiyonlarını uzmanlık düzeyinde kavrar, analiz eder, yorumlar ve bunları yönetim ve organizasyon, pazarlama, üretim yönetimi, sayısal yöntemler, muhasebe ve finans alanlarının en az birinde uzmanlık düzeyinde uygulayabilir.
PÇ-2 Yönetim ve organizasyon, örgütsel davranış, pazarlama, finans, muhasebe, insan kaynakları, üretim yönetimi, sayısal yöntemler vb. alanlarda geliştirilmiş bulunan çok sayıda kuram, model ve paradigmalara ilişkin farklı bakış açılarını öğrenir, bu konularda çeşitli bilimsel toplantılarda sunulan bilimsel çalışma ve araştırmaları değerlendirme, yorumlama ve eleştirme bilgi ve becerisi kazanır.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu derste doğrusal olmayan programlamanın temelleri, Kuhn-Tucker şartları, Kuhn-Tucker şartlarının geometrik yorumu, Kuhn-Tucker şartları ve uygun/yükseltici yönler, çözüm yöntemleri, Kuhn-Tucker şartları ile çözüm, yükseltici arama yöntemi, ayrılabilir programlama, genetik algoritma, benzetimli tavlama konuları ele alınacaktır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş Anlatma Yöntemi
2 Doğrusal Olmayan Programlamanın Temelleri Anlatma Yöntemi
3 Doğrusal Olmayan Programlama Anlatma Yöntemi
4 Kuhn-Tucker Şartları Anlatma Yöntemi
5 Kuhn-Tucker şartlarının geometrik yorumu Anlatma Yöntemi
6 Kuhn-Tucker şartları ve uygun/yükseltici yönler Anlatma Yöntemi
7 Kuhn-Tucker şartları ile çözüm Anlatma Yöntemi ve Problem Çözme Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Kuhn-Tucker şartları ile çözüm Anlatma Yöntemi ve Problem Çözme Yöntemi
10 Yükseltici arama yöntemi Anlatma Yöntemi
11 Ayrılabilir programlama Anlatma Yöntemi
12 Ayrılabilir programlama Anlatma Yöntemi ve Problem Çözme Yöntem
13 Genetik algoritma Anlatma Yöntemi
14 Benzetimli tavlama Anlatma Yöntemi
15 Projelerin değerlendirilmesi Proje sunumu
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Bazaraa, Mokhtar S.; Nonlinear Programming: Theory and Algorithms, 1. Baskı, John Wiley and Sons, New York, 1979.
2 Taha, Hamdy A.; Yoneylem Arastirmasi, (Ceviri: S.A. Baray; S. Esnaf), 6. Baski, Literatur Yayincilik, Istanbul, 2000.
3 Hillier, F. S., G. J. Lieberman; Introduction to Mathematical Programming, McGraw Hill, New York, 1995.
4 Dantzig, G. (2016). Linear programming and extensions. Princeton university press.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
1. Taha, Hamdy A.; Yöneylem Araştırması, (Çeviri: Ş.A. Baray; Ş. Esnaf), 6. Baskı, Literatür Yayıncılık, İstanbul, 2000. 2. Bazaraa, Mokhtar S.; Nonlinear Programming: Theory and Algorithms, 1. Baskı, John Wiley and Sons, New York, 1979. 3. Hillier, F. S., G. J. Lieberman; Introduction to Mathematical Programming, McGraw Hill, New York, 1995. 4. Winston, W. L., Introduction to Mathematical Programming: Applications and Algorithms, 2nd Edition, ITP-Duxbury, 1997.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 30
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi 15 1 10
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 14 70
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 1 14 14
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 7 21
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 193