Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / İŞLD650 - İŞLETME (DOKTORA)

Kodu: İŞLD650 Adı: ÜRETİMDE SIRALAMA VE ÇİZELGELEME Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İŞLETME (DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı GÖKHAN SEÇME (gsecme@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencilere hem üretim hem de hizmet organizasyonlarının karşılaştığı çizelgeleme sorunlarını göstermek ve bu sorunlara temel prensiplerden başlayarak karmaşık algoritmalara ve bilgisayar destekli çizelgeleme sistemlerine kadar değişik yöntemlerle çözüm yollarını öğretmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Çizelgeleme aktivitesinin ne olduğunu ve önemini net bir şekilde tanımlayabilir ve farklı planlama seviyeleri arasındaki yukarıdan aşağıya ilişkiyi gösterebilir. PÇ-7 İşletme alanında kazanılan teorik ve pratik bilgi ve becerileri araştırabilecek, uygulama ve saha analizlerinde nasıl kullanıldığını belirleyebilecek, uyarlayabilecek, analiz edebilecek, birleştirebilecek, kritik kararlar verebilecek ve senteze ulaşarak uygulayabilecektir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Bir çizelge için performans kriterini/kriterlerini tanımlayabilir ve değerlendirme ölçümleri geliştirebilir PÇ-7 İşletme alanında kazanılan teorik ve pratik bilgi ve becerileri araştırabilecek, uygulama ve saha analizlerinde nasıl kullanıldığını belirleyebilecek, uyarlayabilecek, analiz edebilecek, birleştirebilecek, kritik kararlar verebilecek ve senteze ulaşarak uygulayabilecektir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Gerçek hayat koşullarında etkin ana üretim planlama ve atölye çizelgelemesi süreçleri için problem ve ilgili çözüm tekniklerini/araçlarını tanımlayabilir ve tespit edebilir PÇ-7 İşletme alanında kazanılan teorik ve pratik bilgi ve becerileri araştırabilecek, uygulama ve saha analizlerinde nasıl kullanıldığını belirleyebilecek, uyarlayabilecek, analiz edebilecek, birleştirebilecek, kritik kararlar verebilecek ve senteze ulaşarak uygulayabilecektir.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-4 Atölye seviyesi çizelgeleme sürecini iyileştirmek için pratik modeller geliştirebilir PÇ-7 İşletme alanında kazanılan teorik ve pratik bilgi ve becerileri araştırabilecek, uygulama ve saha analizlerinde nasıl kullanıldığını belirleyebilecek, uyarlayabilecek, analiz edebilecek, birleştirebilecek, kritik kararlar verebilecek ve senteze ulaşarak uygulayabilecektir.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Derste işlenecek başlıca konular tekli ve paralel makine çizelgelemesi, atölye ve montaj hattı çizelgelemesi, esnek imalat sistemleri ve işgücü çizelgelemesidir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Çizelgeleme teorisi (giriş, tanımlar, sıralama ve çizelgeleme problemlerinin seviyeleri, çizelgeleme çevreleri, varsayımlar, çizelgeleme problemlerinin kategorileri, çizelgeleme çerçevesi& notasyanlar) sözlü anlatım ve tartışma
2 Rotalama kavramı, İş yükleme genel bilgi, Gantt diyagramları ile iş yükleme sözlü anlatım ve tartışma
3 Atama yöntemi ile iş yükleme, Kapasite temelli ile iş yükleme yaklaşımı, Dal sınır Algoritması ile iş yükleme sözlü anlatım ve tartışma
4 İş sıralama kavramı, Sıralama kuralları, sıralama ve çizelgeleme performans ölçütleri, Gantt diyagramları ile iş çizelgeleme sözlü anlatım ve tartışma
5 Tek makine çizelgeleme sözlü anlatım ve tartışma
6 Paralel makine çizelgeleme sözlü anlatım ve tartışma
7 Akış tipi atölye çizelgelemesi (Johnson Kuralı) sözlü anlatım ve tartışma
8 Ara Sınav
9 Akış tipi atölye çizelgeleme sezgiselleri (Palmer Sezgiseli, Campbell-Dudek-Smith (CDS) algoritması ve Nawaz, Enscore, Ham (NEH) algoritması) sözlü anlatım ve tartışma
10 Sipariş tipi atölye çizelgeleme (Dar boğaz sezgiseli) sözlü anlatım ve tartışma
11 Genel amaçlı çizelgeleme ve metasezgisel yaklaşımlar sözlü anlatım ve tartışma
12 Benzetimli tavlama, yasaklı arama ve genetik algoritma ile çizelgeleme sözlü anlatım ve tartışma
13 Sıralama ve çizelgeleme ile ilgili örnek olaylar sözlü anlatım ve tartışma
14 Sıralama ve çizelgeleme ile ilgili örnek olaylar performance homework
15 Sıralama ve çizelgeleme ile ilgili örnek olaylar performance homework
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Michail Pinedo, Scheduling Theory, Algorithm and Systems, Prentice Hall, 1995.
2 Kenneth R. Baker, Dan Trietsch, Principles of Sequencing and Scheduling, Hoboken, N.J. :John Wiley, 2009.
3 Nahmias, S., Production and Operations Analysis, 5th edition, Irwin McGraw-Hill, 2005.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitabı, Yazı Tahtası, Prejeksiyon Cihazı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 4 2 8
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 5 15
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 7 21
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 174