Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / İŞLD657 - İŞLETME (DOKTORA)

Kodu: İŞLD657 Adı: ÇOK AMAÇLI KARAR VERME TEKNİKLERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İŞLETME (DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NURİ ÖZGÜR DOĞAN (nodogan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; karar verme problemlerinde hem çok amaçlı karar verme yöntemlerinin hem de çok kriterli karar verme yöntemlerinin kullanılmasına yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Karar problemlerini tanımlayabilir ve matematiksel modeller oluşturabilir PÇ-7 İşletme alanında kazanılan teorik ve pratik bilgi ve becerileri araştırabilecek, uygulama ve saha analizlerinde nasıl kullanıldığını belirleyebilecek, uyarlayabilecek, analiz edebilecek, birleştirebilecek, kritik kararlar verebilecek ve senteze ulaşarak uygulayabilecektir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Karar problemlerini çözmek için matematiksel teknikleri kullanabilir ve çözümlerin üzerinde karar analizleri yapabilir PÇ-7 İşletme alanında kazanılan teorik ve pratik bilgi ve becerileri araştırabilecek, uygulama ve saha analizlerinde nasıl kullanıldığını belirleyebilecek, uyarlayabilecek, analiz edebilecek, birleştirebilecek, kritik kararlar verebilecek ve senteze ulaşarak uygulayabilecektir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Çok amaçlı karar modellerinin analiz ve sonuçlarını gerçek yaşam problemlerine uygulayabilir PÇ-7 İşletme alanında kazanılan teorik ve pratik bilgi ve becerileri araştırabilecek, uygulama ve saha analizlerinde nasıl kullanıldığını belirleyebilecek, uyarlayabilecek, analiz edebilecek, birleştirebilecek, kritik kararlar verebilecek ve senteze ulaşarak uygulayabilecektir.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-4 Çok amaçlı karar modelleri ile karmaşık olayların eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir. PÇ-7 İşletme alanında kazanılan teorik ve pratik bilgi ve becerileri araştırabilecek, uygulama ve saha analizlerinde nasıl kullanıldığını belirleyebilecek, uyarlayabilecek, analiz edebilecek, birleştirebilecek, kritik kararlar verebilecek ve senteze ulaşarak uygulayabilecektir.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Karar Tipleri ve Karar Modelleri, Tek Amaçlı karar verme, Hedef Programlama, Karar Ağaçları ve Çok Amaçlı Karar Verme Çok Amaçlı Karar Verme Yöntemleri, Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP), Analitik Network Prosesi (ANP), TOPSIS, PROMETHEE, ELECTRE, VIKOR, UTA, Veri Zarflama Analizi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Karar Tipleri ve Karar Modelleri sözlü anlatım ve tartışma
2 Tek Amaçlı karar verme sözlü anlatım ve tartışma
3 Hedef Programlama sözlü anlatım ve tartışma
4 Karar Ağaçları ve Çok Amaçlı Karar Verme sözlü anlatım ve tartışma
5 Çok Amaçlı Karar Verme Yöntemleri sözlü anlatım ve tartışma
6 Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) sözlü anlatım ve tartışma
7 Analitik Network Prosesi (ANP) sözlü anlatım ve tartışma
8 Ara Sınav
9 TOPSIS (İdeal Çözüme Yakınlığa Göre Sıralama) sözlü anlatım ve tartışma
10 PROMETHEE sözlü anlatım ve tartışma
11 ELECTRE sözlü anlatım ve tartışma
12 VIKOR, UTA sözlü anlatım ve tartışma
13 Veri Zarflama Analizi (VZA) sözlü anlatım ve tartışma
14 Çok Amaçlı Karar Verme örnek olay incelemeleri performans ödevi
15 Çok Amaçlı Karar Verme örnek olay incelemeleri performans ödevi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 E. Triantaphyllou, Multi-Criteria Decision Making Methods: A Comparative Study, Kluwer Academic Publishers, 2000.
2 T. Gal, T. Stewart and T. Hanne, Multicriteria Decision Making: Advances in MCDM Models, Algorithms, Theory, and Applications (International Series in Operations Research & Management Science), Springer; 1999.
3 Greco, S., Figueira, J., & Ehrgott, M. (2016). Multiple criteria decision analysis. New York: Springer.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitabı, Yazı Tahtası, Projeksiyon Cihazı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 4 2 8
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 5 15
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 7 21
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 174