Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU / ÇGE 103 - ÇOCUK GELİŞİMİ

Kodu: ÇGE 103 Adı: ANNE VE ÇOCUK BESLENMESI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Önlisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ÇOCUK GELİŞİMİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı FATMA ÇAKIR AKSUNGUR (fatmacakir@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
FATMA ÇAKIR AKSUNGUR,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Beslenme ve besin öğeleri ile ilgili temel kavramları kazandırmak, gebelik ve emziklilik döneminde beslenme gereksinimlerinin ayırt edilmesini sağlamak, 0-1 yaş dönemi, okul öncesi dönem ve ergenlik döneminde beslenme gereksinimlerinin ayırt edilmesini sağlamak, okul öncesi dönem çocukları için menü planlama becerisi kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Besin öğelerini açıklayabiir. PÇ-1 Alanı ile ilgili eğitim ve bakım hizmetlerinde temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanır.
PÇ-2 Alanı ile ilgili çalışma süreçlerindeki araç-gereç, materyal, malzeme, bilişim araçları ile iletişim teknolojilerini kullanır.
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-4 Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme davranışı gösterir.
PÇ-8 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme gereksinimlerini belirler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Gebelik ve emzirme dönemlerinde beslenme gereksinimlerini kavrayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili eğitim ve bakım hizmetlerinde temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanır.
PÇ-2 Alanı ile ilgili çalışma süreçlerindeki araç-gereç, materyal, malzeme, bilişim araçları ile iletişim teknolojilerini kullanır.
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-4 Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme davranışı gösterir.
PÇ-8 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme gereksinimlerini belirler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Bebeklerin beslenme gereksinimlerini ayırt edebilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili eğitim ve bakım hizmetlerinde temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanır.
PÇ-2 Alanı ile ilgili çalışma süreçlerindeki araç-gereç, materyal, malzeme, bilişim araçları ile iletişim teknolojilerini kullanır.
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-4 Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme davranışı gösterir.
PÇ-8 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme gereksinimlerini belirler.
PÇ-10 Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Okul öncesi dönem çocuklarının beslenme gereksinimlerini ayırt eder. PÇ-1 Alanı ile ilgili eğitim ve bakım hizmetlerinde temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanır.
PÇ-2 Alanı ile ilgili çalışma süreçlerindeki araç-gereç, materyal, malzeme, bilişim araçları ile iletişim teknolojilerini kullanır.
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-4 Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme davranışı gösterir.
PÇ-8 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme gereksinimlerini belirler.
PÇ-10 Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
PÇ-17 Çocuk gelişimine yönelik bütünsel bir bakış açısı geliştirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders insan vücudunun yapısı ve çalışması, beslenme ile ilgili tanımlar ve besin öğeleri, gebelik döneminde beslenme, emziklilik döneminde beslenme, 0-1 yaş döneminde beslenme, okul öncesi dönem çocuklarında beslenme, adölesan beslenmesi, çocuklara sağlıklı beslenme alışkanlıklarının kazandırılması, beslenme ile ilişkili problemler, yiyecekleri hazırlama, pişirme ve saklama ilkeleri, okul öncesi dönem çocukları için menü planlamasını kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ders içeriğinin tanıtımı. Beslenme ve besin öğeleri: beslenme ile ilgili tanımlar Anlatım,kaynak tarama,grup çalışması,
2 Karbonhidratlar, proteinler, özellikleri, faydaları Anlatım,kaynak tarama,grup çalışması,
3 Yağlar, çeşitleri, faydaları Anlatım,kaynak tarama,grup çalışması,
4 Vitaminler, çeşitleri, faydaları Anlatma,kaynak tarama,grup çalışması,
5 Mineraller, çeşitleri, faydaları Anlatma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru Cevap, Grup Çalışması
6 Sanitasyon ve hijyen, gıda zehirlenmeleri Anlatma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru Cevap, Grup Çalışması
7 Gebelikte beslenme, dikkat edilmesi gereken noktalar Anlatma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru Cevap, Grup Çalışması
8 Ara Sınav
9 Emzirme döneminde anne ve bebek beslenmesi, dikkat edilmesi gereken noktalar Anlatma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru Cevap, Grup Çalışması
10 Emzirme döneminde anne ve bebek beslenmesi, Bu dönemde dikkat edilmesi gereken noktalar Anlatma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru Cevap, Grup Çalışması
11 Okul öncesi dönem çocuklarında beslenme Anlatma, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması
12 Okul öncesi dönem çocuklarında beslenme Okul öncesi dönem çocuğuna uygun beslenme kriterleri Anlatma, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması
13 Çocuklara iyi beslenme alışkanlıkları kazandırma, iştahsızlık, çocukluk çağı şişmanlığı, yiyecekleri hazırlama, pişirme ve saklama ilkeleri Anlatım,kaynak tarama,grup çalışması,
14 Adolesanların beslenme gereksinimleri, ergenlik dönemindeki beslenme sorunları Anlatım,kaynak tarama,grup çalışması,
15 Okul öncesi dönem çocukları için menü örnekleri ve menü planlama. Ders döneminin değerlendirmesi Anlatım,kaynak tarama,grup çalışması,
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Sun A, Çocuk Beslenmesi.Ankara: Esin Yayınevi; 2003
2 Osmanoğlu N. Anne ve Çocuk Beslenmesi; Ankara: Vize Yayıncılık; 2018
3 Arlı. M. Anne Çocuk Beslenmesi. Ankara.Pegem Akademi Yayınevi; 2017
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders notları, kitaplar, bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 7 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 7 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 100