|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | MURAT ŞENGÜL (muratsengul@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
MURAT ŞENGÜL, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Öğrencilerin lisansüstü düzeyde bireysel ve işbirlikçi çalışma ve araştırma yapma yeterliklerini geliştirmek. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Bilimsel araştırma yöntemi ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| DÖÇ-2 | Alan yazın ve kaynak tarama çalışması yapabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| DÖÇ-3 | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Bu ders, bilimsel araştırmaya ilişkin temel kavram, ilke ve yaklaşımlar; bilimsel yöntemin tanımı, aşamaları, temel nitelikleri ve dayandığı temel varsayımlar; araştırmanın tanımı, türleri ve aşamaları; araştırmanın planlanması, araştırma raporunun hazırlanması; araştırma süreç ve teknikleri, giriş (amaç, problem, varsayımlar, sınırlılıklar, tanımlar), yöntem, evren ve örneklem, verilerin toplanması, verilerin çözümlenmesi, bulgular ve yorum, tartışma, sonuç ve öneriler, bilimsel araştırmalarda etik konularını içerir. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Tanışma, ders içeriği, yöntemi, planı ve ödev dağılımı | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 2 | Bilimsel araştırmaya ilişkin temel kavram, ilke ve yaklaşımlar | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 3 | Bilimsel yöntemin tanımı, aşamaları, temel nitelikleri ve dayandığı temel varsayımlar | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 4 | Araştırmanın tanımı, türleri ve aşamaları | Okuma ve Araştırma |
| 5 | Nicel araştırma türleri | Okuma ve Araştırma |
| 6 | Nicel araştırma türleri | Okuma ve Araştırma |
| 7 | Nitel araştırma türleri | Okuma ve Araştırma |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Karma araştırma türleri | Okuma ve Araştırma |
| 10 | Bilimsel araştırma yapma süreci ve etik kuralları | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap, Görüşme |
| 11 | Araştırmanın planlanması | Problem Çözme Yöntemi, Kaynak Tarama, Rapor Hazırlama, Makale Eleştirisi |
| 12 | Araştırma raporunun hazırlanması 1 (Amaç, problem, varsayımlar, sınırlılıklar, tanımlar) | Problem Çözme Yöntemi, Kaynak Tarama, Rapor Hazırlama, Makale Eleştirisi |
| 13 | Araştırma raporunun hazırlanması 2 (Yöntem, evren ve örneklem, verilerin toplanması, verilerin çözümlenmesi) | Problem Çözme Yöntemi, Kaynak Tarama, Rapor Hazırlama, Makale Eleştirisi |
| 14 | Araştırma raporunun hazırlanması 3 (Bulgular ve yorum, tartışma, sonuç ve öneriler, kaynaklar) | Problem Çözme Yöntemi, Kaynak Tarama, Rapor Hazırlama, Makale Eleştirisi |
| 15 | Proje raporlarının sunumu ve eleştirisi, genel değerlendirme | Rapor Hazırlama, Makale Eleştirisi, Görüşme, Tartışma Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Karasar, N. (2007).Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Nobel Yayıncılık, Ankara. | |
| 2 | Balcı, A. (2007).Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Yayıncılık, Ankara. | |
| 3 | Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2023). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | 1 | 20 | |
| Final Sınavı | 1 | 40 | |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
| c) Performans Ödevi | 1 | 4 | 4 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 1 | 4 | 4 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 2 | 14 | 28 |
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 20 | 1 | 20 |
| Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 30 | 1 | 30 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 174 | ||