Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / ADEAE 205 - ALMANCA ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: ADEAE 205 Adı: DİLBİLİMİ 1 Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ALMANCA ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı BİLAL ÜSTÜN (bustun@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
BİLAL ÜSTÜN,
Öğretim Dili Almanca
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Temel bileşenleriyle dilbilim disiplinini kavramak, dil olgusunu tanımak ve tek tek tüm dil bileşenlerini inceleyerek çözümlemeler yapmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Dilbilim disiplinin kısa tarihçesini açıklayabilir. PÇ-4 Teorik ve uygulamalı dilbilim kavramlarını ve ilkelerini ve birinci ve ikinci dil edinimi teorilerini açıklar, bu teorilerin yabancı dil öğretimi teorileri ve uygulamalarıyla bağlantısını kurar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Dilbilim disiplinin temel sayıtlılarını tanımlayabilir. PÇ-4 Teorik ve uygulamalı dilbilim kavramlarını ve ilkelerini ve birinci ve ikinci dil edinimi teorilerini açıklar, bu teorilerin yabancı dil öğretimi teorileri ve uygulamalarıyla bağlantısını kurar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Dilbilim disiplinin çalışma yöntemlerini açıklayabilir. PÇ-4 Teorik ve uygulamalı dilbilim kavramlarını ve ilkelerini ve birinci ve ikinci dil edinimi teorilerini açıklar, bu teorilerin yabancı dil öğretimi teorileri ve uygulamalarıyla bağlantısını kurar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Dilbilim disiplinin temel sorunları ve sorunlarını açıklayabilir. PÇ-4 Teorik ve uygulamalı dilbilim kavramlarını ve ilkelerini ve birinci ve ikinci dil edinimi teorilerini açıklar, bu teorilerin yabancı dil öğretimi teorileri ve uygulamalarıyla bağlantısını kurar.
PÇ-18 Alanında karşılaştığı sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Dil bilimsel analizin temel kavramları; farkındalık yaratma, dil öğrencilerinin verileri üzerine yanlış çözümlemesi, durum çalışması ve karşılaştırmalı ana dil ve yabancı dil analizlerinin yardımı ile dilin doğasına, yapısına ve kullanımına ilişkin kavramlar; bir sistem olarak dilin bileşenleri; dil bilimsel edinç ve edim, dil bilimin alt dalları, dil bilgisi türleri, dil evrenselleri, dilsel yaratıcılık, dil bilimsel nedensizlik, işaret dilleri, yapay diller ve canlılar arası iletişim; beyin ve dil, yanallaşma ve ellilik, dilin evrimi, insan dili işleyiş modelleri, dil kullanımı ve dil bozuklukları ile ilgili araştırmalar (örneğin; Eş zamanlı dinleme testi, bölünmüş beyin, WADA testi); sesbilgisi, akustik, duyuşsal ve söyleyiş sesbilgisi, konuşma organları, sesbirim, ünlü ve ünsüz harfler, uluslararası sesbilim alfabesi, çift ünlü, üçlü ünlü, söyleyiş şekli ve yeri; sesbilim, ses örnekleri, benzeşim, benzeşmezlik, bağlama, ünsüz harf kümeleri, sessiz harfler, parçalar üstü, vurgu ve ezgi; anlambilimi, anlam bileşenleri çözümlemesi, anlamsal ilişkiler, anlamsal ilinti, anlam ve gönderme, eşdizimlilik.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dilbilim: kısa tarihçe ve temel kavramlar Anlatım, tartışma
2 Dil olgusu ve temel işaret sistemleri Anlatım, tartışma
3 İnsan dilinin temel özellikleri Anlatım, tartışma
4 Dilin temel bileşenleri Anlatım, tartışma
5 Sesbilgisi Anlatım, tartışma
6 Sesbilim Anlatım, tartışma
7 Biçimbilim Anlatım, tartışma
8 Ara Sınav
9 Biçimbilim çözümlemeleri Anlatım, tartışma
10 Biçimbilim çözümlemeleri Anlatım, tartışma
11 Biçimbilim çözümlemeleri Anlatım, tartışma
12 Anlambilim Anlatım, tartışma
13 Anlambilim çözümlemeleri Anlatım, tartışma
14 Modern dilbilim çalışmaları ve ilişkili diğer bilim dalları Anlatım, tartışma
15 Sınav öncesi tekrar Anlatım, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Doval, I. (1997). Volmert, Johannes (Hrsg.): Grundkurs Sprachwissenschaft: Eine Einführung in die Sprachwissenschaft für Lehramtsstudiengänge. Informationen Deutsch als Fremdsprache, 24(2-3), 435-439.
2 Kerimoğlu, C. (2017). Genel Dilbilime Giriş, 4. Baskı. Ankara: Pegem.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
1.Aksan, Doğan.(1990) Her yönüyle Dil: Ana Çizgileriyle Dilbilim, 3. Baskı, Ankara: TDK Yayınları ( Bu eser toplam 3 cilttir). 2. Kıran, Zeynel; Kıran, Ayşe Eziler. (2013) Dilbilime Giriş, Ankara (4.Baskı), Seçkin Yayınları. 3. Huber, Emel (2013) Dilbilime Giriş, İstanbul: Yabancıdil Yayınları. 4. Vardar,Berke (1988) Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü, İstanbul: ABC Kitabevi. 5.Vardar, Berke (2001) Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri, İstanbul: Multilingual. 6.Üçok, Necip (2004) Genel Dilbilim (Lengüistik), İstanbul: Multilingual. 7. Perrot, Jean (2006) Dilbilim,(Türkçeye Çeviren: Işık Ergüden) Ankara: Dost Kitabevi Yayınları. 8. Saim, Ali Dilemre (1939) Genel Dil Bilgisi, İstanbul: Maarif Vekaleti. 9. Meibauer, Jörg (2007) Einführung in die germanistische Linguistik, (2. Auflage) Stuttgart-Weimar: J.B. Metzler Verlag. 10.Gross, Harro (1998) Einführung in die germanistische Linguistik, (3.Auflage) München: iudicium Verlag. 11.Pelz, Heidrun (2013). Linguistik, (11.Auflage) Hamburg: Hoffmann und Campe Verlag. 12.Linke, Angelika; Nussbaumer, Markus; Portmann, Paul R. (2004) Studienbuch Linguistik, Tübingen: Niemeyer Verlag. 13. Ulrich, Winfried (2002) Linguistische Grundbegriffe, (5.Auflage) Stuttgart: Begrüder Borntraeger Verlag.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 7 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 7 7
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 8 8
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 12 12
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 87