Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / ADEAE 305 - ALMANCA ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: ADEAE 305 Adı: DİL EDİNİMİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ALMANCA ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı BİLAL ÜSTÜN (bustun@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
BİLAL ÜSTÜN,
Öğretim Dili Almanca
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Anadil edinimi, ikinci dil edinimi ve yabancı dil öğrenimi konularını ana hatlarıyla saptamak ve açıklamak, bahsedilen konularla ilgili teorileri tanımak, yorumlamak ve karşılaştırmak. Bu teoriler çerçevesinde yabancı dil öğrenimini değerlendirmek, dil öğretimi ve dil edinimini ilişkilendirmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Anadil, ikinci dil ve yabancı dil kavramalarını betimleyebilir ve açıklayabilir. PÇ-4 Teorik ve uygulamalı dilbilim kavramlarını ve ilkelerini ve birinci ve ikinci dil edinimi teorilerini açıklar, bu teorilerin yabancı dil öğretimi teorileri ve uygulamalarıyla bağlantısını kurar.
PÇ-6 Türkçe ve Almanca temel dil becerilerini ve dil bilgisi kurallarını etkili bir şekilde kullanır ve hedef kitleye uygun öğretim planı seçerek uygulamalarda bulunur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Anadil edinimi gelişim süreçlerini tanımlayabilir ve yorumlayabilir. PÇ-4 Teorik ve uygulamalı dilbilim kavramlarını ve ilkelerini ve birinci ve ikinci dil edinimi teorilerini açıklar, bu teorilerin yabancı dil öğretimi teorileri ve uygulamalarıyla bağlantısını kurar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Çocukların fonolojik, morfolojik, kelime ve tümce gelişim basamaklarını tanımlayabilir. PÇ-3 Bireyin gelişim, öğrenme ve rehberlik süreçlerini ve bu süreçlerin öğrenci gelişimi ile ilişkisini analiz eder.
PÇ-4 Teorik ve uygulamalı dilbilim kavramlarını ve ilkelerini ve birinci ve ikinci dil edinimi teorilerini açıklar, bu teorilerin yabancı dil öğretimi teorileri ve uygulamalarıyla bağlantısını kurar.
PÇ-6 Türkçe ve Almanca temel dil becerilerini ve dil bilgisi kurallarını etkili bir şekilde kullanır ve hedef kitleye uygun öğretim planı seçerek uygulamalarda bulunur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Çocukların fonolojik, morfolojik, kelime ve tümce gelişim basamaklarını örnekleyebilir. PÇ-3 Bireyin gelişim, öğrenme ve rehberlik süreçlerini ve bu süreçlerin öğrenci gelişimi ile ilişkisini analiz eder.
PÇ-4 Teorik ve uygulamalı dilbilim kavramlarını ve ilkelerini ve birinci ve ikinci dil edinimi teorilerini açıklar, bu teorilerin yabancı dil öğretimi teorileri ve uygulamalarıyla bağlantısını kurar.
PÇ-6 Türkçe ve Almanca temel dil becerilerini ve dil bilgisi kurallarını etkili bir şekilde kullanır ve hedef kitleye uygun öğretim planı seçerek uygulamalarda bulunur.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Birinci ve ikinci dil edinimi kuramları (davranışçılık, doğuştanlık, bilgi işlemleme, bağlantıcı modeller, etkileşimsel yaklaşım); ana dil ile erek dilin gelişim evreleri ve süreçleri; durum çalışmaları, bütünce verilerinden ana ve erek dil kullanımlarının karşılaştırmalı çözümlemesi, sınıf içi ikinci dil etkileşiminin kayıtları ve çevriyazısı aracılığıyla çocuklardaki ve yetişkinlerdeki ikinci dil ediniminin karşılaştırması, ana dil ediniminde gelişim aşamaları, ikinci dildeki biçim-sözdizimsel gelişim evreleri, ikinci dil edinimi süreçleri, ikinci dil ediniminde öğrenen özellikleri ve nihai kazanımdaki bireysel farklılıklar (örneğin; kişilik etkisi, dil yeteneği, zekâ, edinim yaşı, motivasyon ve tutum, öğrenen tercihleri ve inançları), ikinci dil ve yabancı dil öğrenim bağlamlarının farklılığı (örneğin: doğal ve örgün eğitim ortamları).
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Edinim, öğretim kavramları Anlatım, tartışma
2 Anadil ediniminde temel kavramlar ve teoriler Anlatım, tartışma
3 Davranışçı modeller Anlatım, tartışma
4 Naturalist/ modeller (doğuştancılık) Anlatım, tartışma
5 Bilişsel ve bağlantıcı modeller Anlatım, tartışma
6 Anadil ediniminde fonolojik ve morfolojik gelişme Anlatım, tartışma
7 Anadil ediniminde kelime, anlam ve tümce gelişimi Anlatım, tartışma
8 Ara Sınav
9 İkinci dil ediniminde temel kavramlar ve teoriler Anlatım, tartışma
10 Davranışçı modeller Anlatım, tartışma
11 Naturalist/ modeller (doğuştancılık) Anlatım, tartışma
12 Bilişsel ve bağlantıcı modeller Anlatım, tartışma
13 İkinci dil edinimini etkileyen faktörler Anlatım, tartışma
14 Yabancı dil öğretimi uygulama gözlemleri ve değerlendirmeleri Anlatım, tartışma
15 Sınav öncesi tekrar Anlatım, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Dittmann, J. (2010). Der Spracherwerb des Kindes. München: Verlag C. H. Beck.
2 Klein W. (1987). Zweitspracherwerb. Eine einführung. Frankfurt am Main: Athennaem- Taschenbücher.
3 Apeltauer, E. (2006). Grundlagen des Erst-und Fremdsprachenerwerbs.Fernstudieneinheit 15. Berlin: Langenscheidt.
4 Günther, B. & Günther, H. (2004). Erstsprache und Zweitsprache. Weinheim: Beltz Verlag
5 Klan, G. D. (1999). Spracherwerb. Stuttgart: Verlag J. B. Metzler
6 Güvendir, E. & Işıl G. Y. (2014) Dil Edinimi. Ankara: Anı Yayınları
7 Klann, D.G. (2016), Spracherwerb Eine Einführung, J.B.Metzler Verlag, Stuttgart
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 8 24
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 8 24
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 12 12
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 14 14
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 120