|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | TUĞBA BAYRAKDARLAR (tbayrakdarlar@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Öğrencilere Türkmen Türkçesinin ses bilgisini öğretmek, Türkçenin farklı lehçeleri ile Türkmen Türkçesini karşılaştırma becerisi kazandırmak. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Öğrenciler Türkçenin çağdaş lehçelerinin sınıflandırılmasında kullanılan ölçütleri öğrenebilir. |
PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir. PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Türkmen Türkçesinin oluşumunu, gelişme evrelerini ve kullanıldığı coğrafi alanı açıklayabilir. |
PÇ-2 Türk dünyası kavramının tarihî gelişimi ve coğrafî sınırlarını bilir, Türk dünyasını oluşturan toplulukların tarihleri, günümüzdeki durumları ve bunların sosyo-kültürel ilişkileri hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Türkmen Türkçesi ile Türkiye Türkçesi arasındaki temel fonetik farkları açıklayabilir. |
PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir. PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Türkmen edebiyatının Kiril alfabesi ile yazılmış manzum ve mensur eserlerini okuyup anlayabilir. |
PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir. PÇ-9 Çağdaş Türk lehçeleri arasında aktarma yapabilir. PÇ-11 Çağdaş Türk edebiyatlarına ait eserleri ve yazarları bilir, bu metinleri inceler, yorumlar ve karşılaştırarak tartışabilir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Türkçenin tarihî seyri içinde Türkmen Türkçesinin yeri, Türkmen Türkçesinin ses özelliklerinin incelenmesi | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Türkmenler.Türkmenistan’ın coğrafi konumu, devlet yapısı, nüfusu, etnik yapısı, Türkmenlerin sayısı ve yaşadığı bölgeler, Türkmenlerin tarih sahnesine çıkışı, Türkmenistan adının anlamı. | Anlatma Yöntemi, Tartışma |
| 2 | Türkmen Türkçesi. Türkmenlerin kullandıkları alfabeler. | Anlatma Yöntemi, Tartışma |
| 3 | Türkmen Türkçesi alfabesi ve imlâ | Anlatma Yöntemi, Soru-cevap yöntemi |
| 4 | Ses Bilgisi. Ünlülerle ilgili bazı bilgiler. | Anlatma Yöntemi, |
| 5 | Ünsüzlerle ilgili özellikler. | Anlatma Yöntemi, |
| 6 | Ses olayları. a) Tarih İçindeki Düzenli Ses Olayları; | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
| 7 | b) Dil içindeki düzenli ses olayları c) Sözlü dildeki ses olayları | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Ses Uyumları. Ünlü Uyumları. Ünlü değişmeleri; | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
| 10 | Ünlü yuvarlaklaşması, ünlü daralması, ünlü genişlemesi; | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
| 11 | Ünlü düşmesi, ünlü türemesi. | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
| 12 | Ünsüz uyumu. Ünsüz değişmeleri; tonlulaşma, süreklileşme. | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
| 13 | Tonsuzluk, süreksizlik; akıcı ünsüzler arasındaki değişmeler. | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
| 14 | Ünsüz benzeşmesi, Ünsüz aykırılaşması, göçüşme. | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
| 15 | Ünsüz düşmesi, ünsüz türemesi. | Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | BURAN, Ahmet; ALKAYA Ercan Çağdaş Türk Lehçeleri, Akçağ Yay, Ankara, 2007. | |
| 2 | ERCİLASUN, Ahmet B., Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Grameri, Akçağ Yayınları, Ankara, 2007. | |
| 3 | BURAN, Ahmet, ALKAYA Ercan, Çağdaş Türk Lehçeleri, Akçağ Yay., Ankara, 2007. | |
| 4 | ERCİLASUN, Ahmet B, vd. Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü, KB Yayınları, Ankara, 1991. | |
| 5 | KARA, Mehmet, (2005), Türkmen Türkçesi Grameri, Gazi Kitabevi, Ankara. | |
| 6 | Türk Dünyası El Kitabı, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları | |
| 7 | Türkmen Türkçesinden çağdaş metin örnekleri (gazeteler, dergiler, CD ses kayıtları, filmler, internetten günlük yazılı haber metinleri) | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kitap, Bilgisayar, Yansıtma Cihazı | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 6 | 18 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 2 | 4 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 4 | 12 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 120 | ||