Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / ÇTL 402 - ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ

Kodu: ÇTL 402 Adı: ÇAĞATAY TÜRKÇESİ II Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı FİLİZ MELTEM ERDEM UÇAR (filiz.ucar@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
FİLİZ MELTEM ERDEM UÇAR,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Çağatay Türkçesinin genel özelliklerini kavrama ve dönem eserlerini orijinalinden okuyabilme.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Çağatay Türkçesinin ses ve yapı özelliklerini kavrayabilir PÇ-6 Tarihî Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Köktürk, Uygur, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Çağatay Türkçesinin dönemlerini öğrenir. PÇ-5 Türk dili tarihini, ilk yazılı belgelerden çağdaş Türk lehçelerinin ortaya çıkışına ve günümüzdeki durumuna kadar olan dönemlerini kronolojik olarak ve eserleriyle birlikte bilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Çağatay Türkçesi ile yazılmış metinleri okuyup anlayabilir. PÇ-6 Tarihî Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Köktürk, Uygur, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
PÇ-10 Çağdaş Türk lehçeleri ve edebiyatlarının tarihî dönemlerine ait eserleri ve yazarları bilir, bu metinleri inceler, yorumlar ve karşılaştırarak tartışabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Çağatay Türkçesinin tarihî Türk lehçeleri arasındaki yerini kavrayabilir. PÇ-5 Türk dili tarihini, ilk yazılı belgelerden çağdaş Türk lehçelerinin ortaya çıkışına ve günümüzdeki durumuna kadar olan dönemlerini kronolojik olarak ve eserleriyle birlikte bilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Çağatay Türkçesinin tarihî gelişimi ve özellikleri, dönemin örnek metinleri üzerinde yazma ve okuma çalışmaları.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Çağatay Türklerinin tarihi Anlatma yöntemi, inceleme
2 Çağatay Türkçesinin özellikleri Anlatma yöntemi, inceleme
3 Çağatay Türkçesi eserleri Anlatma yöntemi, inceleme
4 Metin okuma (Lutfî) Anlatma yöntemi, inceleme
5 Metin okuma (Lutfî) Örnek okuma ve uygulama çalışmaları
6 Metin okuma (Atâyî) Örnek okuma ve uygulama çalışmaları
7 Metin okuma (Atâyî) Örnek okuma ve uygulama çalışmaları
8 Ara Sınav
9 Metin okuma (Yusuf Emirî) Örnek okuma ve uygulama çalışmaları
10 Metin okuma (Nevâyî) Örnek okuma ve uygulama çalışmaları
11 Metin okuma (Nevâyî) Örnek okuma ve uygulama çalışmaları
12 Metin okuma (Hüseyin Baykara) Örnek okuma ve uygulama çalışmaları
13 Metin okuma (Şeybânî) Örnek okuma ve uygulama çalışmaları
14 Metin okuma (Babur) Örnek okuma ve uygulama çalışmaları
15 Metin okuma (Şecere-i Terâkime) Örnek okuma ve uygulama çalışmaları
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 ECKMANN, Janos, Çağatayca El Kitabı, çev. Günay Karaağaç, İstanbul, 1988.
2 ECKMANN, Janos, Harezm, Kıpçak ve Çağatay Türkçesi Üzerine Araştırmalar, (hzl., Osman Fikri Sertkaya), TDK Yay., Ankara 2003.
3 ERCILASUN, A. Bican, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Ankara: Akçağ Yayınları, Ankara 2004.
4 ARGUNŞAH, Mustafa, Tarihî Türk Lehçeleri Çağatay Türkçesi, Kesit yayınları, İstanbul, 2013.
5 VURAL Hanifi, A. Osman Solmaz, Recep Karaatlı, Çağatay Türkçesi, Taşhan Kitap, Tokat 2010.
6 Barutçu Özönder, F. Sema, 'Alî Şîr Nevâyî Muhâkemetü'l-Lugateyn, İki Dilin Muhakemesi, TDK Yayınları, Ankara, 1996.
7 Filiz Meltem ERDEM UÇAR, Gedâyî Dîvânı İnceleme-Metin-Dizin-Tıpkıbasım, Gazi Kitabevi, Ankara, 2015.
8 Günay Karaağaç, Lutfî Divanı Giriş-Metin-Dizin-Tıpkıbasım, TDK, Ankara, 1997.
9 Yakup Karasoy, Şiban Han Divanı (İnceleme-Metin-Dizin-Tıpkıbasım), TDK, Ankara, 1998.
10 Kemal Eraslan, Ali Şir Nevayi Mecalisü'n-Nefâyis I II, TDK, Ankara, 2001.
11 ÖLMEZ, Zuhal Kargı, Şecere-i Terâkime (Türkmenlerin Soykütüğü), Simurg Ankara, 1996.
12 ERGIN, Muharrem, Türklerin Soykütüğü (Şecere-I Terakime) Ebülgazi Bahadır Han, Tercüman 1001 Temel Eser 33.
13 Baburname 1, 2, 3 (Haz. Şinasi Tekin, Gönül Alpay Tekin), Harvard Üniversitesi, 1993.
14 Kâzım Kökten, Yûsuf Emirî, Dehnâme, TDK, Ankara, 2013.
15 Talip Yıldırım, Hüseyin Baykara Divanı İnceleme-Metin-Dizin-Tıpkıbasım, Hat Yayınevi, İstanbul, 2010.
16 Erdem Uçar, Filiz Meltem (2015) Gedâyî Dîvânı, İnceleme-Metin-Dizin-Tıpkıbasım, Ankara: Gazi Kitabevi.
17 Erdem, Uçar, Filiz Meltem (2019), Şeyh-zade Atâyî Dîvânı I (İnceleme-Metin-Tıpkıbasım), İstanbul: Kesit Yayınevi.
18 Erdem, Uçar, Filiz Meltem (2019), Şeyh-zade Atâyî Dîvânı II (Bağlamsal Dizin-İşlevsel Sözlük), İstanbul: Kesit Yayınevi.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 3 6
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 3 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 3 6
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90