Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

ÜRGÜP SEBAHAT ve EROL TOKSÖZ MESLEK YÜKSEKOKULU / KM116 - KÜLTÜREL MİRAS VE TURİZM

Kodu: KM116 Adı: HALK BİLİMİ Teorik+Uygulama: 2+1 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Önlisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü KÜLTÜREL MİRAS VE TURİZM
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı GÜLHAN SÖZBİLEN (gulhansozbilen@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
GÜLHAN SÖZBİLEN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrencilere Türk Halk Biliminin muhtevasını, metotlarını, özelliklerini, kapsamını ve milli kültür ile ilişkisini kavratmak; öğrencileri somut olmayan kültürel miras değerlerinin aktarımı ve devamlılığı bağlamında bilinçlendirmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Halk Biliminin amacını, kapsamını ve özelliklerini açıklayabilir. PÇ-15 Toplumsal bilinç ve etik anlayışa sahip olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 İnsan ilişkilerinin geliştirilmesinde Halk Biliminin rolünü tartışabilir. PÇ-14 Ulusal ve etik değerlere bağlıdır, yaptığı çalışmalarda bu değerlere özen gösterir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Millet hayatında Halk Biliminin rolünü kavrayabilir. PÇ-14 Ulusal ve etik değerlere bağlıdır, yaptığı çalışmalarda bu değerlere özen gösterir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Küreselleşme sürecinde Halk Biliminin rolünü tartışabilir. PÇ-8 Turizm ve medyayı çevreleyen kültürel mirasa ilişkin güncel konuları yorumlar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Halk Biliminin öğelerini tanıyabilir. PÇ-14 Ulusal ve etik değerlere bağlıdır, yaptığı çalışmalarda bu değerlere özen gösterir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Millet hayatı ile Halk Biliminin öğeleri arasındaki ilişkiyi sorgulayabilir. PÇ-14 Ulusal ve etik değerlere bağlıdır, yaptığı çalışmalarda bu değerlere özen gösterir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Halk Biliminin kapsamına giren edebi türleri tanıyabilir. PÇ-14 Ulusal ve etik değerlere bağlıdır, yaptığı çalışmalarda bu değerlere özen gösterir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Halk kültürünün sevdirilmesinde, dikkat çekici hale getirilmesinde dikkat edilmesi gereken ilkeleri sorgulayabilir. PÇ-12 Çeşitli dini inanışlar, mitoloji, sanat tarihi, arkeoloji konularında uzmanlaşarak, bu bilgilerle bulundukları bölgeyi ve ülkeyi tanıtım görevini yapar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-9 Somut olmayan kültürel miras değerlerinin önemini ve kapsamını tartışabilir. PÇ-22 Kültürel mirasın anlamı ve yönetimi üzerindeki sorunlarda arabuluculuk rolünü üstlenen uzman değerlerinin ve bilgisinin kullanımının önemini kavrar.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Kültür, Milli Kültür ve Halk, Halk Bilimi Kavramları, Halk Edebiyatı, Halk Mimarisi, Halk Müziği, Halk Oyunları, Halk Bilgisi, Hayatın Dönüm Noktaları ile İlgili Gelenek ve Görenekler, Halk Mutfağı, Somut olmayan kültürel miras değerleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Türk Kültür Tarihine Giriş, Türk Adının Kökeni ve Türklerin Ana Yurdu Anlatma Yöntemi, Soru Cevap
2 Bozkır Türk Kültüründe Sosyal Yapı Anlatma Yöntemi, Soru Cevap
3 Bozkır Türk Kültüründe Devlet Yapısı ve Eski Türk İnanç Sistemi Anlatma Yöntemi, Soru Cevap
4 Halk Bilimi Nedir? Toplumsal Normlar Nelerdir? Anlatma Yöntemi, Soru Cevap
5 Bayramlar, Törenler ve Kutlamalar Anlatma Yöntemi, Soru Cevap
6 Halk Kültüründe Geçiş Dönemleri (Doğum ile İlgili İnanma ve Uygulamalar) Anlatma Yöntemi, Soru Cevap
7 Halk Kültüründe Geçiş Dönemleri (Evlenme ve Ölüm ile İlgili İnanma ve Uygulamalar) Anlatma Yöntemi, Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Halk Edebiyatı Anlatma Yöntemi, Soru Cevap
10 Geleneksel Halk Müziği ve Halk Oyunları Anlatma Yöntemi, Soru Cevap
11 Bayramlar-Törenler ve Kutlamalar Anlatma Yöntemi, Soru Cevap
12 Geleneksel Çocuk Oyunları ve Oyuncakları Anlatma Yöntemi, Soru Cevap
13 Geleneksel El Sanatları Anlatma Yöntemi, Soru Cevap
14 Geleneksel Mutfak Kültürü ve Yeme Alışkanlıkları Anlatma Yöntemi, Soru Cevap
15 Halk Bilimi ve Somut Olmayan Kültürel Miras Anlatma Yöntemi, Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Oğuz, Öcal. “Somut Olmayan Kültürel Miras: Türkiye’de Nevruz/Yenigün”. Millî Folklor, 17, 65, 2005: 5-8.
2 Artun, Erman.Türk Halkbilimi, İstanbul: Kitabevi Yayınları, 2007.
3 Kafesoğlu, İbrahim. Türk Millî Kültürü, İstanbul: Boğaziçi Yayınları,1992.
4 Somut Olmayan Kültürel Mirasın Koruması Sözleşmesi. (Çev. M. Öcal Oğuz, Yeliz Özay ve Pulat Tacar) Millî Folklor 65, 2005: 163-171.
5 Baykurt Ş. (1976). Türkiye'de Folklor. Kalite Matbaası, Ankara.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, yardımcı kitaplar, tahta, defter, bilgisayar, cd ve dvd.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 6 24
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 10 40
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 108