|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | İLAHİYAT | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HAVVA ÖZATA (hozata@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ZÜLFİKAR DURMUŞ, HAVVA ÖZATA, YAHYA YAŞAR, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, Tefsir Tarihine ait kavram, konu ve kaynakları incelemektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Kur´an Tarihi, Tefsir Usulü ve Tefsir Tarihinin kavram, konu ve kaynaklarını ifade edebilir. |
PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Vahyin mahiyeti, biçimleri ve ilişkili olduğu tarafları açıklayabilir. |
PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar. PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Kur´an´ın manası, tanımı, nüzûlü, isimleri, bölümlerini kavrayabilir. |
PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | ) Kur´an´ın metinleşme sürecini, okunuşunu ve yedi harf meselesini değerlendirebilir. |
PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Tefsire dair temel kaynakları tanıyabilir. |
PÇ-13 Tarihi süreç içinde oluşmuş İslam Kültür ve Medeniyetini özgün nitelikleriyle kavratarak, tarihi ve kültürel mirasımıza ilişkin bir aidiyet duygusu ve bilinci geliştirebilme. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar. PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Tefsir tarihi kaynaklarının içerik ve teknik özelliklerini açıklayabilir. |
PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar PÇ-11 Dini metinleri orijinal kaynaklarından okuyup, anlayabilecek düzeyde dil becerisi elde edebilme. PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar. PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. |
|
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Tefsir Tarihine ait kavram, konu ve kaynaklardır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Tefsir Tarihi konusu, kaynakları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
2 | Nüzul Dönemi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | Hz. Peygamber Dönemi Tefsir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
4 | Sahabe Döneminde Tefsir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
5 | Tabiûn Döneminde Tefsir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Tefsirin Tedvini | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
7 | Klasik Dönem Tefsir Faaliyetleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Rivayet Tefsiri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
10 | Dilbilimsel Tefsir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
11 | Ahkam Tefsiri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
12 | İşârî Tefsir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
13 | Kelamî Tefsir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
14 | Modern Dönem Tefsir Faaliyetleri (I) | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
15 | Modern Dönem Tefsir Faaliyetleri (II) | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | İsmail Çalışkan, Tefsir Tarihi İstanbul: Bilay yayınları, 2019. | |
2 | İsmail Cerraholu. Tefsir Tarihi. Fecr Yayınları. Ankara 2010. | |
3 | Zehebî, Muhammed Hüseyin, et-Tefsîr ve’l-müfessirûn, Dâru’l-Hadis, 2005 | |
4 | Muhsin Demirci, Arapça Tefsir Usulü Literatürü, İFAV Yayınları, İstanbul 2019 | |
5 | Muhammed COŞKUN. Tefsirin İlk Çağları. İFAV Yayınları. İstanbul 2019. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Tefsir Tarihi kitabı ve dokümanlar.. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 9 | 9 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 8 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 5 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 60 |