|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | GIDA MÜHENDİSLİĞİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | FEYZA KIROĞLU ZORLUGENÇ (fkzorlugenc@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Öğrencilerinin nutrasötik ve fonksiyonel gıda kavramları konusunda bilgilendirilmesi ve fonksiyonel gıda bileşenlerinin sağlığa katkılarının öğretilmesi | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Fonksiyonel ve nutrasötik gıdaları tanımlayabilir ve sınıflandırabilir |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma PÇ-3 Değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir PÇ-6 Gıda teknolojisinde uygulanan modern teknik ve yöntemler hakkında kapsamlı bilgiye sahip olma |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Fonksiyonel ve nutrasötik gıda bileşenlerinin insan sağlığı ve metabolizması üzerindeki etkilerini açıklayabilir |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma PÇ-3 Değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir PÇ-6 Gıda teknolojisinde uygulanan modern teknik ve yöntemler hakkında kapsamlı bilgiye sahip olma |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Fonksiyonel ve nutrasötik gıdaların sınıflandırılması ve üretim yöntemleri, üretimde kullanılan ingrediyen tipleri, vücuda alındıktan sonra sindirilme sistemleri, pazarlanma stratejileri | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Giriş | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 2 | Nutrasötik ve fonksiyonel gıda tanımı, nutrasötiklerin sınıflandırılması | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 3 | Prebiotikler, Fruktooligosakkaritler İnulin Prebiyotik Gıdalar | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 4 | Probiyotikler ve Probiyotik İçeren Gıdaların Raf Ömrü | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 5 | Kalın Bağırsak Yapısı ve Mikroflorası Kalın Bağırsak Sağlığını Korumada Probiotik ve Prebiotiklerin Etki Mekanizmaları | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 6 | Liflerin Sağlık Üzerine Etki Mekanizmaları Liflerin Kolesterol, Kanser ve Kalp Hastalıkları Üzerine Etkisi | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 7 | Çoklu Doymamış Yağ Asitleri ve Beslenmede Etki Mekanizmaları | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Çoklu Doymamış Yağ Asitleri ile Zenginleştirilmiş Gıdalar | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 10 | Mutajenesis Karsinojenesis LipitPeroksidasyonu DNA Hasarı Yaşlanma Bu Rahatsızlıklarda Serbest Radikallerin Rolü ve Etki Mekanizması | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 11 | Antioksidan Maddeler Gıdaların Antioksidan Özellikleri ve Sağlık Üzerine Etkileri | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 12 | Fenolik Maddelerin Sınıflandırılması ve Etki Mekanizmaları | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 13 | Antioksidan Aktivitesi Yüksek Vitamin ve Mineral Maddeler Bu Vitamin ve Mineral Maddelerin Vücutta Etki Mekanizmaları | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 14 | Fonksiyonel gıdalarda gelecek trendleri, yeni fonksiyonel ürün geliştirme, yeni teknikler ve nanoteknoloji uygulamaları, biyoyararlılıkları ve artırılması | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 15 | Mevzuat ve Yasal Düzenlemeler | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Robert E.C. Wildman , Edt.,2007. Handbook of Nutraceuticals and Functional Foods, CRC/Taylor&Francis.541 p. | |
| 2 | Mazza, G., 2002. Functional foods: Biochemical & Processing Aspects, CRC Press.2nd Edt. | |
| 3 | Shi, J. (Edt), 2006. Functional food ingredients and nutraceuticals processing and technologies, CRC Press; 1st Edt | |
| 4 | Smith, J. Charter, E. 2010. Functional Food Product Development, Wiley-Blackwell Publishing Ltd. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 8 | 24 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 4 | 16 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 6 | 12 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 3 | 8 | 24 |
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 5 | 20 |
| Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 6 | 30 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 172 | ||