|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | GIDA MÜHENDİSLİĞİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | HİLAL YILDIZ (hilalyildiz@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
HİLAL YILDIZ, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Gıda kaynaklı antioksidanlar, antioksidan aktivitenin ölçümü ve sağlık üzerindeki olası etkileri hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Antioksidan ve serbest radikal kavramlarını açıklayabilir. |
PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma PÇ-6 Gıda teknolojisinde uygulanan modern teknik ve yöntemler hakkında kapsamlı bilgiye sahip olma PÇ-13 Gıda sanayiinin sorunlarının çözümünde aktif rol alabilme |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Gıdalarda bulunan doğal antioksidan maddeleri ve özelliklerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma PÇ-12 Alanı ile ilgili bir problemin çözümünde grup lideri olarak sorumluluk alabilme PÇ-13 Gıda sanayiinin sorunlarının çözümünde aktif rol alabilme |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Sentetik ve doğal antioksidanların gıda sanayiinde kullanımını ve sağladığı faydaları açıklayabilir. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma PÇ-4 Mühendislik problemlerini kurgulama ve çözümlemede yöntem geliştirme ve uygulama becerisine sahip olma |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Antioksidanlar ve sağlık arasındaki ilişkiyi açıklayabilir. |
PÇ-6 Gıda teknolojisinde uygulanan modern teknik ve yöntemler hakkında kapsamlı bilgiye sahip olma PÇ-10 Uzmanlık alanı ile ilgili gıda sektöründe danışmanlık yapabilecek düzeyde donanıma sahip olma |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Gıdalarda doğal olarak bulunan antioksidan maddeler ve özellikleri, bu maddelerin gıda sanayiinde kullanım imkanları, sağlık üzerindeki etkileri | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Gıdalarda bulunan antioksidanlar, antioksidanların etki mekanizmaları | Anlatma yöntemi |
| 2 | Antioksidanların taşıması gereken özellikler, antioksidan kaynakları | Anlatma yöntemi |
| 3 | Serbest radikal kaynakları | Anlatma yöntemi |
| 4 | Antioksidan vitaminler; tokoferoller, tokoferollerin antioksidan etki mekanizmaları | Anlatma yöntemi |
| 5 | C vitamini ve türevleri | Anlatma yöntemi |
| 6 | Karotenoidler (likopen, lutein, beta karoten vd), sağlık üzerindeki etkileri | Anlatma yöntemi |
| 7 | Gıda işlemede karotenoid kullanımı | Anlatma yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Fenolik bileşikler, analiz metotları | Anlatma yöntemi |
| 10 | Flavonoidler - Antosiyaninler | Anlatma yöntemi |
| 11 | -Flavanoller -Flavonlar | Anlatma yöntemi |
| 12 | -Flavanonlar -Kateşinler | Anlatma yöntemi |
| 13 | -İzoflavonoidler | Anlatma yöntemi |
| 14 | Antioksidan ölçüm metotları | Anlatma yöntemi |
| 15 | Antioksidan ölçüm metotları | Anlatma yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Shahidi, F., Ambigaipalan P., Phenolics and polyphenolics in foods, beverages and spices: Antioxidant activity and health effects, Journal of Functional Foods, 18, 820–897, 2015. | |
| 2 | Ezgi Doğan Cömert, Vural Gökmen, 2020. Physiological relevance of food antioxidants. Advances in Food and Nutrition Research, Volume 93, Chapter 5. | |
| 3 | Rafaella de Paula Paseto Fernandes, Marco A. Trindade, Mariza P. de Melo,, 2018. Natural Antioxidants and Food Applications: Healthy Perspectives,.Alternative and Replacement Foods, Chapter 2. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders Kitabı, Projeksiyon, Bilgisayar | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
| c) Performans Ödevi | 2 | 4 | 8 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 4 | 1 | 4 |
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 169 | ||