|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | GIDA MÜHENDİSLİĞİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | BÜLENT ZORLUGENÇ (bzorlugenc@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Mikrobiyal Kalite Kontrol dersinin amacı; gıda kaynaklı patojenler ve toksinler, hammadde, personel ve işletme hijyeni, gıda isletmelerinde temizlik ve sanitasyon, gıda zincirinde mikrobiyal kalite kontrol, HACCP sistemi, örnekleme, örnekleme planları, mikrobiyolojik analizler, mikrobiyolojik standartlar, gıdaların mikrobiyolojik kalitelerinin kontrolünde kullanılan metotlar, bazı gıdalarda uygulanan mikrobiyal kalite kontrol uygulamaları konularında bilgi vermektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Gıda güvenliği ve gıdalardaki riskleri öğrenir. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-2 | Mikrobiyolojik kalite kontrol kriterlerini öğrenir. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Bir gıda maddesindeki mikroorganizma yükünün nasıl belirleyeceğini bilir. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Gıdalarda İndikatör, patojen mikroorganizma aranmasını bilir. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma PÇ-3 Değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Gıda kaynaklı mikrobiyal hastalıkların ve gıdalardaki mikrobiyal bozulmaların kontrolu, Personel hijyeni, Mutfak hijyeni, Satın alma, depolama ve gıda işletmelerinde hijyen, Temizlik ve dezenfeksiyon, Gıda zincirinde mikrobiyal kalite kontrol ve HACCP sistemi, Örnekleme, örnekleme planları ve gıda homojenatlarının hazırlanması, Mikrobiyolojik analizler, Mikrobiyolojik standartlar, Gıdaların mikrobiyolojik kalitelerinin kontrolünde kullanılan metotlar, Bazı gıdalarda uygulanan mikrobiyal kalite kontrol uygulamaları. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dersin kapsamı ile ilgili bilgilendirme ve kaynak kitap tanıtımı, genel mikrobiyoloji ve gıda mikrobiyolojisi ders bilgilerinin kısa aktarımı | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
2 | Gıda güvenliği tanımı ve içeriği, güvenli gıda üretimine yönelik sistemler ve HACCP | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
3 | Hastalığa neden olan gıda kaynaklı kusurlar, gıdalardaki mikrobiyolojik, fiziksel ve kimyasal tehlikeler | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
4 | Risk analizi | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
5 | Mikrobiyolojik sayım yöntemleri ve örnekleme planları Uygulama: Gıda örneklerinde seyreltme işlemleri | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
6 | Mikrobiyolojik kriterler, hızlı sayım ve tanım yöntemleri | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
7 | Meyve -sebze ve ürünlerinde mikrobiyolojik kalite kontrol ve güvenli üretim Uygulama: Bazı meyve-sebze ürünlerinde toplam aerobik mezofilik bakteri sayımı | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
8 | Ara Sınav | |
9 | Et ve ürünlerinde mikrobiyolojik kalite kontrol ve güvenli üretim (kırmızı et, kanatlı et ve su ürünleri) Uygulama: Bazı et ve et ürünlerinde Enterobacteria sayımı | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
10 | Süt ve süt ürünlerinde mikrobiyolojik kalite kontrol ve güvenli üretim Uygulama: Breed yöntemi | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
11 | Tahıl ve tahıl bazlı ürünlerde mikrobiyolojik kalite kontrol ve güvenli üretim Uygulama: Unlu mamüllerde EMS yöntemi ile rope sporu aranması, Thoma lamı ile sayım | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
12 | Yemeklik yağlarda mikrobiyolojik kalite kontrol ve güvenli üretim Uygulama: Margarinlerde ve tereyağında lipolitik mikroorganizma aranması ve sayımı | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
13 | Baharat ve diğer özel gıdalarda mikrobiyolojik kalite kontrol ve güvenli üretim Uygulama: Çikolata vb. ürünlerde maya ve küf aranması | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
14 | İçme ve kullanma sularında mikrobiyolojik kalitenin belirlenmesi Uygulama: Klasik ve EMS yöntemi ile içme suyunda koliform ve E. coli aranması | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitimr |
15 | Ödevlerin Değerlendirilmesi | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Adams, M.R. ve Moss, M.,O., 2008. Food Microbiology. 3 rd Edn. The Royal Society of Chemistry, Cambridge, UK, p. 463 | |
2 | Krämer, J. ,1992 . Lebensmittel-mikrobiologie, Verlag Eugen Ulmer-Stuttgart, pp:22-30. | |
3 | Kulp, K., Lorenz, K. 2003 . Handbook of dough fermentations. CRC Press, p.328. | |
4 | Öztan, A., 2003. Et Bilimi ve Teknolojisi. TMMOB Gıda Mühendisleri Odası yayın no:1.,Ankara 495 s. | |
5 | Temiz, A., Genel Mikrobiyoloji Uygulama Teknikleri.1996. 2. Baskı, Hatipoğlu Yayınevi- Ankara. 274 s. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 10 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 10 | 40 |
c) Performans Ödevi | 2 | 4 | 8 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 5 | 10 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 15 | 2 | 30 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 15 | 2 | 30 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 184 |