|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | GIDA MÜHENDİSLİĞİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HİLAL YILDIZ (hilalyildiz@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
HİLAL YILDIZ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, Gıda Endüstrisinde önemli yeri olan Laktik asit bakterileri ve onların biyokimyasal fonksiyonları hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Laktik asit bakteri (LAB)'lerini tanımlayabilir. |
PÇ-4 Mühendislik problemlerini kurgulama ve çözümlemede yöntem geliştirme ve uygulama becerisine sahip olma PÇ-6 Gıda teknolojisinde uygulanan modern teknik ve yöntemler hakkında kapsamlı bilgiye sahip olma PÇ-11 Çalışmalarının sonuçlarını ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisine sahip olma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | LAB tarafından üretilen antimikrobiyal maddeleri ve etkilerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma PÇ-6 Gıda teknolojisinde uygulanan modern teknik ve yöntemler hakkında kapsamlı bilgiye sahip olma PÇ-10 Uzmanlık alanı ile ilgili gıda sektöründe danışmanlık yapabilecek düzeyde donanıma sahip olma PÇ-12 Alanı ile ilgili bir problemin çözümünde grup lideri olarak sorumluluk alabilme |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Laktik asit bakterilerini gıda sistemlerinde kullanabilir, yeni ürün geliştirebilir. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma PÇ-4 Mühendislik problemlerini kurgulama ve çözümlemede yöntem geliştirme ve uygulama becerisine sahip olma PÇ-6 Gıda teknolojisinde uygulanan modern teknik ve yöntemler hakkında kapsamlı bilgiye sahip olma PÇ-11 Çalışmalarının sonuçlarını ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisine sahip olma PÇ-12 Alanı ile ilgili bir problemin çözümünde grup lideri olarak sorumluluk alabilme |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Probiyotik laktik asit bakterilerinin sağlık üzerindeki pozitif etkilerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma PÇ-10 Uzmanlık alanı ile ilgili gıda sektöründe danışmanlık yapabilecek düzeyde donanıma sahip olma PÇ-13 Gıda sanayiinin sorunlarının çözümünde aktif rol alabilme PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders laktik asit bakterilerinin tanım ve özelliklerini, saf kültürlerin hazırlanmasında yararlanılan bakterileri, laktik asit bakterilerinin genel metobolizmasını, laktik asit bakterilerinin antimikrobiyal özelliklerini, ekzopolisakkarit ve ekzopolisakkarit üreten laktik asit bakterilerini, laktik bakterilerin temel işlevleri ve mekanizmalarını, kültür hazırlanmasında laktik asit bakteri suşlarının seçimini, laktik asit bakterilerinin gıda teknolojisinde kullanımını, probiyotik laktik asit bakterilerini kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Gıda endüstrisinde kullanılan laktik asit bakterilerinin (LAB) tanım ve özellikleri | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
2 | LAB'lerinin sınıflandırılması, Saf kültürlerin hazırlanmasında yararlanılan bakteriler | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
3 | LAB'lerinin sınıflandırılması, Saf kültürlerin hazırlanmasında yararlanılan bakteriler (devamı) | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
4 | Dilüsyon hazırlama, kültürel sayım yöntemleri (dökme ve yayma), saf kültür elde etme ve saf kültürlerin stoklanması | Anlatım, uygulama |
5 | Bakteri gelişimi, mikroorganizmalarda gelişme eğrisi. | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
6 | Primer ve sekonder metabolitler | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
7 | Laktik asit bakterileri tarafından üretilen antimikrobiyal maddeler ve etkinlikleri | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
8 | Ara Sınav | |
9 | Vitamin, Ekzopolisakkarit (EPS), Konjuge Linoleik Asit ve Fitat Degrade Eden Enzimlerin Üretiminde Laktik Asit Bakterileri | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
10 | Vitamin, Ekzopolisakkarit (EPS), Konjuge Linoleik Asit ve Fitat Degrade Eden Enzimlerin Üretiminde Laktik Asit Bakterileri (devamı) | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
11 | Laktik asit bakterilerinin gıda sistemlerinde kullanımı | Anlatım, uygulama |
12 | Fermente ürünlerin üretimi | Anlatım ve uygulama yöntemi |
13 | Probiyotik özelliğe sahip laktik asit bakterileri | Anlatma, soru-cevap, slayt sunumu |
14 | İnsan sağlığı ve beslenmedeki önemi | Anlatım, soru-ceva, slayt sunumu |
15 | İnsan sağlığı ve beslenmedeki önemi (devamı) | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Prof. Dr. Sevda Kılıç, Süt Endüstrisinde Laktik Asit Bakterileri | |
2 | So-Yeon Shin and Nam Soo Han, 2015. Leuconostoc spp. as Starters and Their Beneficial Roles in Fermented Foods | |
3 | Daniel M. Linares, Carolina Gómez, Erica Renes, José M. Fresno, María E. Tornadijo, R. P. Ross and Catherine Stanton, 2017. Lactic Acid Bacteria and Bifidobacteria with Potential to Design Natural Biofunctional Health-Promoting Dairy Foods | |
4 | Hilal Yıldız, 2011. Turşu ve zeytinlerden laktik asit bakterileri- mayaların izolasyonu-identifikasyonu ve elde edilen izolatların bazı özelliklerinin belirlenmesi. Atatürk Üniv., Fen Bilimleri Enst. | |
5 | Michael T. Madigan and John M. Martinko, 2010. Brock Mikroorganizmaların Biyolojisi, Çeviri editörü: Prof. Dr. Cumhur Çökmüş | |
6 | Anand Prakash Maurya, Vineet Kumar Maurya, and Ram Lal Thakur, 2021. Bacteriocin producing lactic acid bacteria: Their relevance to human nutrition and health. Preparation of Phytopharmaceuticals for the Management of Disorders, Chapter 16. | |
7 | E. Giaouris, 2020. Application of lactic acid bacteria and their metabolites against foodborne pathogenic bacterial biofilms. Recent Trends in Biofilm Science and Technology, Chapter 9. | |
8 | Tsvetanka Teneva-Angelova, Ivelina Hristova, Atanas Pavlov, Dora Beshkova, 2018. Lactic Acid Bacteria—From Nature Through Food to Health. Advances in Biotechnology for Food Industry,Chapter 4 | |
9 | Ian L. Pepper and Charles P. Gerba, 2009. Cultural Methods. Environmental Microbiology, Chapter 10. | |
10 | Khalid Z.Masoodi, Sameena Maqbool Lone, Rovidha Saba Rasool, 2021. Growth of bacterial cultures and preparation of growth curve. Advanced Methods in Molecular Biology and Biotechnology A Practical Lab Manual, Pages 163-166 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders notları, kitap, bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
c) Performans Ödevi | 2 | 4 | 8 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 4 | 1 | 4 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 1 | 4 | 4 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 187 |