|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | GIDA MÜHENDİSLİĞİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | FEYZA KIROĞLU ZORLUGENÇ (fkzorlugenc@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, meyve ve sebzelerin hasat, paketleme, depolama ve nakliye koşullarını araştırmak ve ayrıca hasat sonrası kayıpların nedenlerini ve bunları azaltmanın yollarını anlamaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Meyve ve sebzelerin muhafazası sırasında görülen sorunların çözebilir |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma PÇ-3 Değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir PÇ-5 Sistem ve süreç tasarımlarında yeni ve orijinal fikir geliştirme ve uygulayabilme becerisine sahip olma PÇ-6 Gıda teknolojisinde uygulanan modern teknik ve yöntemler hakkında kapsamlı bilgiye sahip olma PÇ-13 Gıda sanayiinin sorunlarının çözümünde aktif rol alabilme |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Meyve sebzelerde hasat, hasat sonrasında görülen metabolik olaylar, farklı depolama teknikleri, taşıma koşulları, hasat sonrası kayıpların nedenleri ve azaltılma yolları | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Meyve ve sebzelerin yapıları ve bileşimleri | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 2 | Meyve ve sebzelerin fizyoloji ve biyokimyaları | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 3 | Olgunluk indisi, derim, taşıma, sınıflandırma | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 4 | Sıcaklık, oransal nem ve su kaybının etkileri | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 5 | Depolamada ön işlemler (Ön soğutma) | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 6 | Isı uygulamaları | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 7 | Soğuk depoda muhafaza | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Kontrollü atmosferli depolarda muhafaza | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 10 | Modifiye atmosferde muhafaza | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 11 | Etilen | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 12 | Meyve ve sebzelerde kalitenin değerlendirilmesi | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 13 | Derim sonrası görülen bozulmalar | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 14 | Ürünlerin paketlenmesi ve dağıtımı | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 15 | Minimal işlem görmüş meyve sebzeler | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Karaçalı, İ., 2006, Bahçe Ürünlerinin Muhafazası ve Pazarlanması, Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi, No: 494 | |
| 2 | Kader, A. A., 1985. Postharvest Technology of Horticultural Crops. ISBN: 0-931876-72-9 Cooperative Extension Univ. Of California, Division of Agri. and Natural Resources. California, USA. | |
| 3 | Ryall, A. L., Pentzer, W. T., 1982. Handling, Transportation and Storage of Fruits and Vegetables. ISBN 0-870 55-401-7. AVI Publishing Company, INC. | |
| 4 | Fresh-cut Fruits and Vegetables Science, Technology, and Market (O. Lamikanra, editör). CRC Press Inc. Florida. | |
| 5 | Postharvest Technology of Fruit and Vegetables (A.K. Thompson, editör). Blacwell Science. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 6 | 18 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 5 | 15 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 4 | 5 | 20 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 4 | 4 | 16 |
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 5 | 25 |
| Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 6 | 30 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 170 | ||