Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

İLAHİYAT FAKÜLTESİ / İLH212 - İLAHİYAT

Kodu: İLH212 Adı: KELAM TARİHİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü İLAHİYAT
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı BAYRAM ÇINAR (cinarbayram@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ABDULLAH NAMLI, BAYRAM ÇINAR,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrencilere, İslam inanç esaslarını konu alan Kelam ilminin tarihi ve uluhiyete dair problemleri üzerinde, akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarda, yeterlilik kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Kelam ilminin tarifi, konusu ve gayesini tanımlayabilir PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir
PÇ-9 Bireysel, toplumsal ve küresel nitelikteki olay ve sorunlara, dini ve sosyal bilimlerin verileri doğrultusunda, tanımlama, kurgulama, değerlendirme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi.
PÇ-10 Her çeşit bireysel, toplumsal hatta küresel nitelikli, felsefi, sosyal, psikolojik ve dini içerikli sorunları, temel kaynaklardan yararlanarak, bilimsel düzeyde araştırıp, analiz ve sentez yaparak, rapor haline getirebilme.
PÇ-15 Eleştirel düşünebilme
PÇ-16 Rasyonel düşünebilme
PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar.
PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır.
PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Tarihi süreçte ortaya çıkan Kelam ekollerini tanıyabilir PÇ-1 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
PÇ-15 Eleştirel düşünebilme
PÇ-16 Rasyonel düşünebilme
PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar.
PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır.
PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Kelam ekollerinin önemli temsilcileri ve eserlerini bilebilir PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir
PÇ-15 Eleştirel düşünebilme
PÇ-16 Rasyonel düşünebilme
PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar.
PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır.
PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Beşeri tezahürler olan Kelam ekollerini tarafsız ve bilimsel bir yaklaşımla değerlendirebilir PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir
PÇ-15 Eleştirel düşünebilme
PÇ-16 Rasyonel düşünebilme
PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar.
PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır.
PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Kelam ekollerinin fikirlerinin oluşumundaki sosyal, kültürel dini ve siyasi unsurları açıklayabilir PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir
PÇ-15 Eleştirel düşünebilme
PÇ-16 Rasyonel düşünebilme
PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar.
PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır.
PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Kelam ekollerinin İslam düşüncesine katkılarını değerlendirebilir PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir
PÇ-15 Eleştirel düşünebilme
PÇ-16 Rasyonel düşünebilme
PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar.
PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır.
PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu derste kelamın ne olduğu, tarihi, dönemleri, ekolleri, önemli temsilcileri ve uluhiyete dair konular dini naslar ve aklî delillerle işlenecektir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Kelam İlmine Giriş (Kelam İlminin Tanımı, Konusu, Gayesi, Metodu, Diğer İsimleri vb.) Anlatım
2 İtikadi Konular Etrafındaki İlk Fikri Hareketler, Emeviler ve Abbasiler Anlatım
3 İlk Dönem Tartışmalarından Doğan Fırkalar Anlatım
4 Nasların Anlaşılmasında Kullanılan Metotlar Anlatım
5 Mu'tezile'nin Doğuşu ve Kelami Görüşleri Anlatım
6 Mu'tezile'nin Basra Ekolü, Mu'tezile'nin Bağdat Ekolü, Mu'tezile'nin İleri Gelen Alimleri Anlatım
7 Ehl-i Sünnet Ekolleri; Selef-i Sâlihin Anlatım
8 Ara Sınav
9 Eş'arilik ve Kelami Görüşleri Anlatım
10 Eş'ariliğin İleri Gelen Alimleri Anlatım
11 Matüridilik ve Kelami Görüşleri Anlatım
12 Matüridiliğin İleri Gelen Alimleri Anlatım
13 Yeni İlm-i Kelam Dönemi Anlatım
14 Çağdaş Kelam Çalışmaları Anlatım
15 Çağdaş Kelam Çalışmaları Anlatım
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Yurdagür, Metin. Kelam Tarihi. Ekoller-Şahıslar-Eserler. İstanbul: İFAV Yayınları, 2017.
2 Namlı, Abdullah. Kur’an’a Göre İnkar. İstanbul-Trabzon: Kalem Yayınları, 2021.
3 Gölcük Şerafeddin. Kelam Tarihi. İstanbul: Kitap Dünyası Yayınları, 2018.
4 Eş‘arî, Ebü’l-Hasen. Makâlâtü’l-İslâmiyyîn ve İhtilâfü’l-Musallîn. thk. Muhammed Muhyiddin Abdülhamîd. Beyrut: Mektebetü’l-Asriyye, 1995.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitabı, Projeksiyon Cihazı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 10 10
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 6 6
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 1 3
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 6 6
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60