|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | İLAHİYAT | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | BAYRAM ÇINAR (cinarbayram@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ABDULLAH NAMLI, BAYRAM ÇINAR, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Öğrencilere, İslam inanç esaslarını konu alan Kelam ilminin tarihi ve uluhiyete dair problemleri üzerinde, akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarda, yeterlilik kazandırmaktır | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Kelam ilminin tanımını, konusu ve amacını bilir |
PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir. PÇ-9 Bireysel, toplumsal ve küresel nitelikteki olay ve sorunlara, dini ve sosyal bilimlerin verileri doğrultusunda, tanımlama, kurgulama, değerlendirme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir. PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar. PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Kelam ilminin doğuşu, teşekkül süreci ve dönemlerini bilir |
PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir PÇ-9 Bireysel, toplumsal ve küresel nitelikteki olay ve sorunlara, dini ve sosyal bilimlerin verileri doğrultusunda, tanımlama, kurgulama, değerlendirme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi. PÇ-13 Tarihi süreç içinde oluşmuş İslam Kültür ve Medeniyetini özgün nitelikleriyle kavratarak, tarihi ve kültürel mirasımıza ilişkin bir aidiyet duygusu ve bilinci geliştirebilme. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir. PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar. PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Kelam tarihinin mütekaddimin, müteahhirin ve Yeni İlm-i Kelam dönemleri arasındaki temel farklılıkları bilir |
PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir. PÇ-10 Her çeşit bireysel, toplumsal hatta küresel nitelikli, felsefi, sosyal, psikolojik ve dini içerikli sorunları, temel kaynaklardan yararlanarak, bilimsel düzeyde araştırıp, analiz ve sentez yaparak, rapor haline getirebilme. PÇ-12 Din bilimlerine ilişkin tarihi bilgi birikimiyle birlikte, alanıyla ilgili güncel bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve sorunların çözümünde kullanabilme becerisi. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir. PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar. PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Başlıca kelam ekollerini, bunların önemli temsilcileri ve temel hususiyetlerini bilir |
PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir. PÇ-9 Bireysel, toplumsal ve küresel nitelikteki olay ve sorunlara, dini ve sosyal bilimlerin verileri doğrultusunda, tanımlama, kurgulama, değerlendirme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir. PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar. PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | Kelamın Uluhiyet konularını tartışır ve bilir |
PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir. PÇ-9 Bireysel, toplumsal ve küresel nitelikteki olay ve sorunlara, dini ve sosyal bilimlerin verileri doğrultusunda, tanımlama, kurgulama, değerlendirme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir. PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar. PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-6 | Canlıların rızkının Tanrının garantisi altında olup olmadığı, rızkın değişip değişmeyeceği gibi konularını tanımlar ve değerlendirebilir |
PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir. PÇ-9 Bireysel, toplumsal ve küresel nitelikteki olay ve sorunlara, dini ve sosyal bilimlerin verileri doğrultusunda, tanımlama, kurgulama, değerlendirme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir. PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar. PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Bu derste kelamın ne olduğu, tarihi, dönemleri, ekolleri, önemli temsilcileri ve uluhiyete dair konuları işlenecektir | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Kelam ilmine giriş (Kelam ilminin tanımı, konusu, gayesi, metodu, diğer isimleri vb.) | Anlatım |
| 2 | Kelamın doğuşu ve teşekkülü | Anlatım |
| 3 | Kelamın dönemleri Mütekaddimun Müteahhirun Yeni İlm-i Kelam Dönemi | Anlatım |
| 4 | İsbât-ı Vâcib Eserleri Çağdaş kelam düşüncesi | Anlatım |
| 5 | Kavramlar Şer'î Hükümler ve Kaynakları | Anlatım |
| 6 | Delil ve Delil Çeşitleri | Anlatım |
| 7 | Metotlar Kur'an Metodu Kelam Metotları Felsefi Metot | Anlatım |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | İman ve İslam Mü'min-Müslüman Kafir Müşrik Münafık | Anlatım |
| 10 | Allah’ın varlığı, birliği ve sıfatları | Anlatım |
| 11 | Kelamda isbât-ı vâcib meselesi (Allah’ın varlığı ve birliğinin delilleri) | Anlatım |
| 12 | Kaza-Kader, İnsan Fiilleri, İradesi ve Hürriyeti Problemleri | Anlatım |
| 13 | Kesb, Hüsün-Kubuh, Adalet-Zulüm kavramları | Anlatım |
| 14 | Teklif, Salah-Aslah, Hidâyet-Dalâlet Kavramları | Anlatım |
| 15 | Rızık ve Ecel Meselesi | Anlatım |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Düzgün, Şaban Ali (Ed.). Kelam El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları 2012. | |
| 2 | Topaloğlu, Bekir. Kelam İlmi (Giriş). İstanbul: Damla Yayınevi, 1981. | |
| 3 | Namlı, Abdullah. Tekvin ve Kulların Fiillerinin Yaratılışı. Ankara: İlahiyat Yayınları, 2021. | |
| 4 | Eş‘arî, Ebü'l-Hasen. el-İbane an Usuli’d-Diyane, thk. Fevkiye Hüseyin Mahmud. Kahire: Dâru’l-Ensâr, 1977. | |
| 5 | Pezdevî, Ebü’l-Yüsr. Usûlü’d-Dîn. thk. Hans Peter Linss. Kahire: Dâru İhyâi’l-Kütübi’l-Arabiyye, 1963. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders Kitabı, Projeksiyon Cihazı | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 1 | 10 | 10 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 6 | 6 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 60 | ||