|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ZAHİDE BAYER ÖZTÜRK (z.ozturk@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Seramiklerin yapı, fiziksel özelliklerini ve çeşitlerini tanıtmak.Mühendislik seramik toz ve partiküllerin üretim ve işleme yöntemlerini tanıtmak.Seramik konsalidasyon ve talaşlı imalat gibi şekillendirme yöntemlerini tanıtmak.Katkı uzaklaştırma ve sinterleme yöntemlerini tanıtmak.Mühendislik Seramik parçaların tasarım esasları konusunda bilgilendirmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Seramik malzemelerin yapıları ve özellikleri, |
PÇ-2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. PÇ-4 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. PÇ-7 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. |
Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-2 | Seramik toz/partikül hazırlama ve işleme yöntemleri, |
PÇ-2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. PÇ-7 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. PÇ-8 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Performans Ödevi |
DÖÇ-3 | Bağlayıcı ve katkı uzaklaştırma ve Sinterleme metot ve mekanizmaları, |
PÇ-2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. PÇ-4 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. PÇ-7 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. |
Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-4 | Bir ürün için en uygun yöntem kombinasyonlarının seçimi, |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. PÇ-2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. PÇ-7 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. |
Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-5 | Kullanılacak üretim yöntem ile ilgili işlem parametrelerinin belirlenmesi ve seçimi. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. PÇ-4 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. PÇ-7 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. PÇ-8 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Seramiklerin yapısı, sınıflandırılması ve kullanımı. Fiziksel, mekanik ve elektriksel özellikleri. Mühendislik seramiklerin (biyoseramikler, piezo ve yapısal seramikler, nano seramikler) tanıtılması. Seramiklerin içyapıları ve özellik ilişkisi. Toz ve partikül üretim yöntemleri. Katkı malzemeleri (Sinterleme katkıları ve dopantlar, dispersant, yüzey aktif malzemeleri, yağlayıcılar, bağlayıcılar, çözücüler). Geleneksel ve ileri konsalidasyon yöntemleri. Sinterleme. İmalata ve kullanıma yönelik seramik parça tasarım esasları. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Giriş. Seramik malzemelerin tanıtılması: Atomsal yapıları, mikro ve makro yapıları. Mekanik özellikler, Elektrik özellikler (İletkenlik/yalıtkanlık, süperiletkenlik, piezoelektriklik, luminesanslık), Isıl özellikler (ısı iletkenliği, refraktörlük). | anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim) |
2 | Seramik malzemelerin hammadde formları; nano/ mikro tozlar, viskerler, elyaflar, plakalar, kaplamalar. Boyut ve morfolojiye bağımlı özellikleri. | anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim) |
3 | Seramik malzeme sentez yöntemleri: çökeltme, katı hal reaksiyon, Sol jel yöntemleri. | anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim) |
4 | Seramik malzeme sentez yöntemleri: buharlaştırma, yanma ve ileri seramik sentez metotları. Durum çalışması. | anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim) |
5 | Seramik toz ve partiküllerin karakterizasyon yöntemleri. | anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim) |
6 | Seramik başlangıç malzemelerinin hazırlanması ve hammadde işleme yöntemleri: Boyut küçültme, filtreleme/ yıkama, karıştırma, granül oluşturma ve sprey kurutma, kalsinleme. | anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim) |
7 | Seramik konsalidasyon; mekanik presleme, soğuk izostatik presleme, slip döküm, teyp döküm, jel döküm. Durum çalışması. | anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim) |
8 | Ara Sınav | |
9 | Plastik tabanlı imalat yöntemleri: Enjeksiyon ve ekstrüzyon yöntemleri. Durum çalışması. | anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim) |
10 | Kurutma, bağlayıcı yakma, ıslak bünye özellikleri ve sinterleme. | anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim) |
11 | Katı hal sinterleme, sıvı faz sinterleme, reaksiyon sinterleme, Basınçlı Sinterleme. Durum çalışması. | anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim) |
12 | Basınçlı Sinterleme; Sıcak presleme, sıcak izostatik presleme. Kaplama yöntemleri. Durum çalışması. | anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim) |
13 | Seramik parça fabrikasyonunda talaşlı imalatın uygulanması. Vaka çalışması. | anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim) |
14 | Seramik teknolojisinde imalata ve kullanıma uygun tasarım . Vaka çalışması. | anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim) |
15 | Seramik teknolojisinde imalata ve kullanıma uygun tasarım . Vaka çalışması. | anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim) |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Chiang, Y.M., Birnie, D.P., Kingery, W.D., 1996, “Physical Ceramics: Principles for Ceramic Science and Engineering”, Wiley. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 14 | 70 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 3 | 14 | 42 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 8 | 24 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 190 |