Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

İKTİSADİ ve İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ / ULS217 - ULUSLARARASI İLİŞKİLER

Kodu: ULS217 Adı: OSMANLI EKONOMİK VE SİYASAL YAPISI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ULUSLARARASI İLİŞKİLER
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı İLHAN GÜLLÜ (igullu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ABDULLAH ÖZDAĞ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
19. ve 20. yüzyıl siyasi gelişmelerini kavramak ve değerlendirmek

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Osmanlı ekonomik yapısını açıklayabilir. PÇ-1 Sosyal Bilimlerde temel araştırma yöntemleri ve ilkeleri konusunda, bağımsız araştırma yürütebilecek düzeyde bilgilere sahiptir.
PÇ-2 Küreselleşme ve kültürlerarası iletişim, insan hakları, sosyal adalet ve farklılıklara saygı konularında yeterli bilgi ve bilince sahiptir.
PÇ-3 Uluslararası ilişkilerin temel aktörleri ve uluslararası sistemin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir.
PÇ-4 Disiplinlerarası çalışma yapabilecek düzeyde tarih, sosyoloji, ekonomi, hukuk alanlarındaki temel kavramlara hâkimdir.
PÇ-11 Uluslararası İlişkiler alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir ve öğrenme sürecini yönlendirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Osmanlı siyasi yapısını açıklayabilir PÇ-4 Disiplinlerarası çalışma yapabilecek düzeyde tarih, sosyoloji, ekonomi, hukuk alanlarındaki temel kavramlara hâkimdir.
PÇ-6 Uluslararası İlişkiler ve alt dalları (uluslararası ekonomi, uluslararası politika, uluslararası hukuk, uluslararası örgütler, uluslararası güvenlik, diplomasi tarihi, dış politika vb.) ile ilgili kuramsal bilgileri analiz etme; küresel ve bölgesel yansımalarını değerlendirme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerilerine sahiptir.
PÇ-7 Eleştirel ve analitik düşünceyle hem olayları yorumlama hem de bilimsel yaklaşımlarla sorunlara çözüm üretme becerisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Osmanlı tarihini yorumlayabilir PÇ-4 Disiplinlerarası çalışma yapabilecek düzeyde tarih, sosyoloji, ekonomi, hukuk alanlarındaki temel kavramlara hâkimdir.
PÇ-6 Uluslararası İlişkiler ve alt dalları (uluslararası ekonomi, uluslararası politika, uluslararası hukuk, uluslararası örgütler, uluslararası güvenlik, diplomasi tarihi, dış politika vb.) ile ilgili kuramsal bilgileri analiz etme; küresel ve bölgesel yansımalarını değerlendirme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerilerine sahiptir.
PÇ-7 Eleştirel ve analitik düşünceyle hem olayları yorumlama hem de bilimsel yaklaşımlarla sorunlara çözüm üretme becerisine sahiptir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu derste Osmanlı Devleti’nin siyasi ve ekonomik yapısı incelenecektir. Klasik dönemden (15. Ve 16. yüzyıl) 20. Yüzyılın başlarına kadar görülen siyasi ve ekonomik değişimler ile bunların yaratmış olduğu etki alanları üzerinde durulacaktır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş anlatım
2 15. ve 16. yüzyılda siyasi ve ekonomik gelişmeler anlatım
3 15. ve 16. yüzyılda siyasi ve ekonomik gelişmeler anlatım
4 Duraklama dönemi siyasi gelişmeleri anlatım
5 Gerileme dönemi siyasi ve ekonomik gelişmleri anlatım
6 Dağılma dönemi: 19. yüzyılın ilk yarısına kadar siyasi gelişmeler anlatım
7 Dağılma dönemi: 19. yüzyılın ikinci yarısında siyasi gelişmeler anlatım
8 Ara Sınav
9 20. yüzyılın başlarında Osmanlı Devleti anlatım
10 Osmanlı toprak sistemi: Dirlik/Tımar anlatım
11 Osmanlı mali yapısı, vergi sistemi anlatım
12 19. ve 20. yüzyılda Osmanlı mali yapısı anlatım
13 Osmanlı modernleşmesi, idari ve ekonomik alanda yapılan reformlar anlatım
14 Endüstrileşme çabaları, batılı tarzda yapılan reformlar anlatım
15 Genel değerlendirme anlatım
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 • Osmanlı Çalışmaları: İlkel Feodalizmden Yarı Sömürge Ekonomisine, Taner Timur, V Yayınları, Ankara, 1989.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 11 33
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 1 4 4
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 3 12
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 5 15
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 150