Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / SNT206 - SANAT TARİHİ

Kodu: SNT206 Adı: GEÇ ANTİK ERKEN HIRİSTİYAN SANATI II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SANAT TARİHİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı CAN ERPEK (canerpek@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı Erken Hıristiyan erken Bizans dönemini (5.yy.-7.yy) tarihsel ve kültürel coğrafya çerçevesinde ele almaktır. Bu bağlamda İmparator Iustianos dönemi, sanatı ve mimarisi, kanunları, ticaret ve ekonomisi tanıtılacaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bizans Sanatının köken ve oluşum sürecinin tanır; Geç Antik Çağ içerisinde değişen sosyal ve kültürel yapının sanat üretimine etkilerinin anlar; pagan inançlara göre şekillenen sanat üretiminin Hıristiyanlaşma sürecindeki dönüşümün niteliğini açıklayabilir. PÇ-1 Sanat Tarihi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
PÇ-2 Sanat Tarih biliminin konularında veri kaynağı olan bilgileri toplama, analiz etme, yorumlama, tartışma ve önerilerde bulunma yeteneği kazanma
PÇ-4 Farklı coğrafyalardaki sanat ve mimarlık ürünlerini karşılaştırma yoluyla objektif ve tutarlı yorumlar yapma becerisi kazanma
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Bizans Sanatına ana karakterini veren Hıristiyanlığın ortaya çıkışı ve yayılışını ve sanat üretimindeki değişikliği kavrar. Bizans dönemi kentleri ve İstanbul’un fiziksel yapısı öğrenir. Erken Hıristiyan dönemi resim, heykel ve kabartma eserleri tanır. PÇ-5 Sanat ve Mimarlık ürünlerinin üretiminde ve gelişiminde malzeme, yapım tekniği, tasarım, siyasi, sosyal, ekonomik, ideolojik vs. faktörlerin etkisini irdeleme ve değerlendirme yeteneğine sahip olma
PÇ-8 Sanat Tarihi biliminin ulusal veya uluslar arası boyutta anlam ve öneminin farkına varmak; günümüze ulaşan sanat ve mimarlık ürünlerinin değerlendirme ve yorumlama yetisine sahip olma
PÇ-15 Çeşitli kültürlerin ve sanatların çeşitli alanları ve sanatsal faaliyetleri hakkında bilinçli, işlenmiş, tutarlı, görüş ve bilgi sahibi olma.
DÖÇ-3 Geç Antik Erken Hıristiyan döneme ilişkin terminolojik birikime sahip olur. PÇ-2 Sanat Tarih biliminin konularında veri kaynağı olan bilgileri toplama, analiz etme, yorumlama, tartışma ve önerilerde bulunma yeteneği kazanma
PÇ-7 Sanat Tarihi alanındaki bilgilerini disiplinler arası çalışmalarda uygulama yeteneğine sahip olma
PÇ-14 En geniş anlamıyla tarihsel çevreyi bir bütünsellik içerisinde kavrayabilir
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Erken Hıristiyan ve erken Bizans (5.yy-7.yy): coğrafi, tarihsel, kültürel çerçeve ve temel kavramlar. İmparator Iustinianus: imar faaliyetleri, İstanbul, Roma, Ravenna, "Kutsal Topraklar". Süsleme ve küçük el sanatları örneklerinin ikonografi ve üslup incelemesi: Fildişi (Konsül Diptikleri), maden, resim, mimari plastik eserler, ilk ikonalar, el yazmaları. Dönemsel ve bölgesel karşılaştırma.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Antikite ve Geç Antikite Kavramlarının açıklanması Tartışma Anlatma Soru Cevap
2 Erken Hıristiyan ve erken Bizans dönemi tarihi, coğrafi bağlam. Tartışma Anlatma Soru Cevap
3 Roma’nın sonu (395-476), Batı Avrupa (c. 500) Tartışma Anlatma Soru Cevap
4 Bizans devleti ve Konstantinopolis, (518-532). Tartışma Anlatma Soru Cevap
5 İmparator Iustinianus, siyaseti, dönemi. Bizans sanat ve estetiğinin doğuşu. Tartışma Anlatma Soru Cevap
6 İmparator Iustinianus dönemi, sanatı ve mimarisi: başkent örnekleri: Aya Sofya, Aziz Polyeuktos, vb. Tartışma Anlatma Soru Cevap
7 İmparator Iustinianus dönemi, sanatı ve mimarisi: başkent örnekleri: Aya Sofya, Aziz Polyeuktos, vb Tartışma Anlatma Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Anıtsal resim, mozaik.San Apollinare Nuovo, San Apollinare Klasse, Ortodoks ve Arian vaftizhaneleri, San Vitale; Azize Katherina manastırı (Sina); Euphrasiana bazilikası, Parenzo/Poreč, (Hırvatistan) vb. Tartışma Anlatma Soru Cevap
10 Anıtsal resim mozaik: Ravenna: San Apollinare Nuovo, San Apollinare Klasse, Ortodoks ve Arian vaftizhaneleri, San Vitale; Resimli el yazmaları: Vergilius Vaticatus, Vergilius Romanus, Quedlinburger Itala, Ilias picta. Tartışma Anlatma Soru Cevap
11 Resimli el yazmaları: Vergilius Vaticatus, Vergilius Romanus, Quedlinburger Itala, Ilias picta. Tartışma Anlatma Soru Cevap
12 İkonalar ve Fildişleri Tartışma Anlatma Soru Cevap
13 5-6 yüzyıllarda Kapadokya. Tartışma Anlatma Soru Cevap
14 5 ve 6 yy. konsilleri, Hıristiyanlık ta heretik akımlar Monofizizm ve Sanatta etkileri. Tartışma Anlatma Soru Cevap
15 Genel sınava hazırlık. Tartışma Anlatma Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Koch G., (2007), (çev. Aydın A.) Erken Hıristiyan Sanatını.
2 Mango C., (2008) Bizans Yeni Roma İmparatorluğu; (çev. Çağalı Güven G.).
3 Brown P.,(2000) Geç Antik Çağda Roma ve Bizans Dünyası (Çev. Kaşar T.)
4 Lowden J. (1997). Early Christian and Byzantine Art. Phaidon.
5 Grant M.(2008) İmparator Konstantin (çev. YiğitlerŞ. Ş.)
6 Müller-Wiener,W. (Çev. Ü.Sayın) (2001), İstanbul'un Tarihsel Topografyası
7 Grant M., (çev:Z.İlkgelen) (2000) Roma'dan Bizans'a, İ.S. Beşinci Yüzyıl
8 Kaçar T., (2009) Geç Antik Çağ’da Hıristiyanlık
9 Kaçar T., (2009) Geç Antik Çağ’da Hıristiyanlık
10 Milburn R.,(1988) Early Christian Art and Architecture
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 5 25
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 5 25
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 3 18
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 4 32
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 144