|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | SANAT TARİHİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | AYŞE BUDAK (aysebudak@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, Osmanlı mimarisinin İstanbul’un fethinden sonraki geçirdiği evrimi öğrenip, değerlendirebilme becerisi kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Klasik dönem Osmanlı mimarisinin genel özelliklerini kavramak. |
PÇ-1 Sanat Tarihi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-2 Sanat Tarih biliminin konularında veri kaynağı olan bilgileri toplama, analiz etme, yorumlama, tartışma ve önerilerde bulunma yeteneği kazanma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Bürokrasideki merkezileşmenin imparatorluk sanatını ve bir klâsik üslubu nasıl oluşturduğunu öğrenir. |
PÇ-2 Sanat Tarih biliminin konularında veri kaynağı olan bilgileri toplama, analiz etme, yorumlama, tartışma ve önerilerde bulunma yeteneği kazanma PÇ-5 Sanat ve Mimarlık ürünlerinin üretiminde ve gelişiminde malzeme, yapım tekniği, tasarım, siyasi, sosyal, ekonomik, ideolojik vs. faktörlerin etkisini irdeleme ve değerlendirme yeteneğine sahip olma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Osmanlı imar düzeni ve hassa mimarlar ocağı örgütünün nasıl işlediğini öğrenir |
PÇ-1 Sanat Tarihi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-5 Sanat ve Mimarlık ürünlerinin üretiminde ve gelişiminde malzeme, yapım tekniği, tasarım, siyasi, sosyal, ekonomik, ideolojik vs. faktörlerin etkisini irdeleme ve değerlendirme yeteneğine sahip olma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Coğrafi ve ekonomik olarak büyüyen imparatorluğun sanatında meydana gelebilecek değişimleri kavrar. |
PÇ-1 Sanat Tarihi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-2 Sanat Tarih biliminin konularında veri kaynağı olan bilgileri toplama, analiz etme, yorumlama, tartışma ve önerilerde bulunma yeteneği kazanma PÇ-6 Sanat Tarihi alanındaki bilimsel yayınları, teknolojik gelişmeleri takip edebilme ve bunlara ulaşabilme ve uygulayabilme becerisi edinme |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Klasik dönem Osmanlı mimarisinin genel özellikleri, Bürokrasideki merkezileşmenin imparatorluk sanatını ve bir klâsik üslubu nasıl oluşturduğu, Osmanlı imar düzeni ve hassa mimarlar ocağı örgütünün nasıl işlediği | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Osmanlı Mimarlığının İstanbul’un Fethinden önce geçirdiği evrim ve örneklerin değerlendirilmesi. Fatih Sultan Mehmet’in kişiliği, bu kişiliğin sanatsal faaliyetlere etkisi. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
2 | İstanbul’un fethi ve imarına yönelik çalışmalar. Fatih Külliyesi, tasarım ve inşaat. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
3 | Fatih devri yöneticilerinin İstanbul’un ve imparatorluğun imarına katkıları, banilikleri. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
4 | Fatih’in ölümü, II.Bayezıd’ın hükümdarlığı, baniliği ve II.Bayezıd külliyelerinin değerlendirilmesi. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
5 | Bayezıd Külliyeleri ve yönetici vezirlerin inşa ettirdiği yapıların anlatılması. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
6 | Yavuz Sultan Selim’in hükümdarlığı, Tebriz ve Mısır’ın fethi, buralardan saraya gelen sanatçılar, devşirme sistemi, ehl-i hiref teşkilatı ve hassa mimarlar ocağı hakkında bilgi verilmesi. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
7 | Hassa mimarlar ocağı, Osmanlıda mimarlık kültürü üzerine yazılmış orijinal metinler, mimari çizimler ve maketler ile Mimar Sinan’ın yetişmesi vs. Kanuni’nin saltanatının ilk beş yılında mimariye bakış. İstanbul Yavuz Sultan Selim, Manisa Hafsa Sultan Külliyeleri. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Sinan’ın Hassa baş mimarı oluşu, Haseki, Üsküdar Mihrimah ve Şehzade Külliyelerinin inşası. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
10 | Bir Mimari organizasyon olarak Süleymaniye Külliyesinin inşası ve yorumlanması | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
11 | Edirne Selimiye’nin anlaatılması, Osmanlı mimarisinde Selimiyenin yerinin ve öneminin kavratılması | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
12 | Manisa Muradiye Külliyelerinin anlatılması. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
13 | Sinan Çağı vezirlerinin banilikleri. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
14 | Sinan Çağı vezirlerinin banilikleri. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
15 | Genel Değerlendirme | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Doğan Kuban, Osmanlı Mimarisi, İstanbul, 2007. | |
2 | Gülru Necipoğlu, The Age of Sinan, London, 2005. | |
3 | Oktay Aslanapa, Osmanlı Devri Mimarisi, İstanbul 2005. | |
4 | Abdülkadir Dündar, Arşivdeki Çizimler Işığında Osmanlı İmar Düzeni, Ankara, 2000. | |
5 | Tarkan Okçuoğlu, Osmanlı Mimarisi ve Sanatı, İstanbul Üniversitesi Açık Öğretim Yardımcı Ders Kitabı, | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 6 | 6 | 36 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 6 | 36 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 166 |