|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | SANAT TARİHİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SAVAŞ MARAŞLI (savasmarasli@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Batılılaşma dönemine kadar Osmanlı resim sanatında ele alınan konular, nakkaşlar ve üslûplar hakkında bilgi vererek, değişen siyasi anlayışların resim sanatına yansımalarını |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Batılılaşma dönemine kadar Osmanlı resim sanatında ele alınan konular, nakkaşlar ve üslûplar hakkında bilgi vererek, değişen siyasi anlayışların resim sanatına yansımalarını tartışmak. |
PÇ-1 Sanat Tarihi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-2 Sanat Tarih biliminin konularında veri kaynağı olan bilgileri toplama, analiz etme, yorumlama, tartışma ve önerilerde bulunma yeteneği kazanma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Kitap hamiliği ve resimli tarih kitaplarının hazırlanış sürecini öğrenir. |
PÇ-5 Sanat ve Mimarlık ürünlerinin üretiminde ve gelişiminde malzeme, yapım tekniği, tasarım, siyasi, sosyal, ekonomik, ideolojik vs. faktörlerin etkisini irdeleme ve değerlendirme yeteneğine sahip olma PÇ-8 Sanat Tarihi biliminin ulusal veya uluslar arası boyutta anlam ve öneminin farkına varmak; günümüze ulaşan sanat ve mimarlık ürünlerinin değerlendirme ve yorumlama yetisine sahip olma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Minyatürlerden hareketle dönem tarihini okuyabilmeyi öğrenir. |
PÇ-1 Sanat Tarihi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-5 Sanat ve Mimarlık ürünlerinin üretiminde ve gelişiminde malzeme, yapım tekniği, tasarım, siyasi, sosyal, ekonomik, ideolojik vs. faktörlerin etkisini irdeleme ve değerlendirme yeteneğine sahip olma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Osmanlı resminde seçilen konularla banilerin siyasal-kültürel zihniyetleri arasındaki ilişkiyi kavrar. |
PÇ-2 Sanat Tarih biliminin konularında veri kaynağı olan bilgileri toplama, analiz etme, yorumlama, tartışma ve önerilerde bulunma yeteneği kazanma PÇ-9 Yaşam boyu yeni bilgi ve beceriler kazanma gerekliliği bilincine ulaşma |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Batılılaşma dönemine kadar Osmanlı resim sanatında ele alınan konular, nakkaşlar ve üslûplar hakkında bilgi vererek, değişen siyasi anlayışların resim sanatına yansımaları, Kitap hamiliği ve resimli tarih kitaplarının hazırlanış süreci, | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Osmanlı resim sanatıyla ilgili kaynaklar hakkında bilgi verilmesi. Türk-İslâm minyatür sanatı dersinde öğrenilen bilgi ve konuların değerlendirilip özetlenmesi. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
2 | Fatih’in sanat ve mimariye olan ilgi ve tutumunun tartışılması. dönem eserleri olarak İskendername, Cerrahü’l-Hakani, Külliyat-ı Katibi ve Dilsuzname gibi çalışmalar hakkında bilgi verilmesi. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
3 | II.Bayezıd’ın resme bakışı ve dönemin genel bir değerlendirmesinden sonra bu dönemde resimlenen tarihi, edebi ve dinî metinler ve resim üslûpları hakkında bilgi verilmesi. Osmanlı tarih yazıcılığının tartışılması. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
4 | Yavuz Sultan Selim’in Çaldıran ve Ridaniye seferlerinin Osmanlı resim sanatı üzerindeki etkisinin tartışılması ve dönem örneklerinden bazılarının anlatılması. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
5 | Osmanlı nakkaşhanesi ve resimli tarihlerin Osmanlı saray kültürü içindeki yerinin tartışılması. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
6 | Kanunî döneminde haritacılık, Piri Reis ve Matrakçı Nasuh’un çalışmaları ile Selimnâme ve resimleri hakkında bilgi verilmesi, ressam Nigari’nin bazı eserlerinin anlatılması. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
7 | Osmanlı şehnamecilik kurumu ve Fethullah Arif Çelebi hakkında bilgi verilerek Süleymannâme miyatürlerinin anlatılması. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Arifi’ni Süleymannâme dışındaki eserleri hakkında bilgi verilmesi ve Sefer-i Zigetvar ve yazarı hakkında tartışma. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
10 | Şehnâmeci Lokman, Nakkaş Osman ve çalışmaları hakkında bilgi verilerek Şehnâme-i Selimhan, Zafernâme minyatürlerinin anlatılması. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
11 | Şehinşehnâme, Surnâme-i Hümayun minyatürlerinin değerlendirilmesi. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
12 | Hünernâme ve minyatürlerinin anlatılıp tartışılması. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
13 | Zübdetü’t Tevarih nüshaları ve minyatürleri hakkında bilgi verilmesi. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
14 | Siyer-i Nebi ve Zübdetü’t Tevarih minyatürlerinin anlatılması ve devrin bakış açısının yorumlanması. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
15 | Genel Değerlendirme | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | S.Bağcı, Osmanlı Resim Sanatı, İstanbul, 2006. | |
2 | E.Fetvacı, Sarayın İmgeleri. Osmanlı Sarayının Gözüyle Resimli Tarih, (Çev: Nurettin Elhüseyni), Ankara, 2013. | |
3 | T.Değirmenci, İktidar Oyunları ve Resimli Kitaplar. II.Osman Devrinde Değişen Güç Simgeleri, İstanbul, 2012, | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 5 | 25 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 5 | 25 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 144 |