|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | KAMİLE SERBEST (kamileserbest@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Türk kültürünün değişim ve gelişim evrelerindeki temel dinamikleri kavratmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Türk kültür ekolojisi hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Tarihi sürece bağlı olarak Türk kültür ekolojisindeki değişimi ve dönüşümü kavrar. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Türk kültürünü bir bütün olarak kavrayarak inceleme ve araştırma alanlarında diyalektik bir düşünce sistemi geliştirir. |
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Türk kültürünün safhaları evreleri içinde ele alınıp incelenecektir. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Oğuz Kağan Destanının Türk kültürü ve töresi bakımından önemi | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 2 | Oğuz Kağan Destanının Türk kültürü ve töresi bakımından önemi | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 3 | Atabetü'l Hakayık ve Kutadgu Bilig'in Türk kültüründeki yeri ve önemi | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 4 | Atabetü'l Hakayık ve Kutadgu Bilig'in Türk kültüründeki yeri ve önemi | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 5 | Şerece-i Terakime Türtlerin Soy Kütüğü ve Ebul Gazi Bahadır Han Divan-ı Hikmet ve Hoca Ahmed Yesevî | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 6 | Kaşgarlı Mahmud ve Divanü Ligati't-Türk'ün Türk kültürü bakımından yeri ve önemi | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 7 | Dede Korkut Kitabı ve Türk kültürü açısından yeri ve önemi | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Türk kültüründe kütler (Ateş, su, toprak, dağ, taş vb.), Türk kozmolojisi ve felsefesi | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 10 | Türk kültüründe atalar kültü | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 11 | Eski Türklerde kut anlayışı Türk kültüründe yaylak ve kışlak | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 12 | Eski Türklerde Aile | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 13 | Türklerde dokumacılık geleneği | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 14 | Türklerin nevbet ve devlet mehteri anlayışı | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 15 | Türk halk musikisi ve çalgıları | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | AND, Metin, Oyun ve Büyü, Türk Kültüründe Oyun Kavramı, Yapı Kredi Yay., İstanbul 2003. | |
| 2 | ÇOBANOĞLU, Özkul, Aşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Akçağ Yay., Ankara 2000. | |
| 3 | YILDIRIM, Dursun, Türk Bitiği, Akçağ Yay., Ankara 1998. | |
| 4 | ÖGEL, Bahaeddin, İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi TTK Yay., Ankara 1998. | |
| 5 | GÖKALP, Ziya, Türk Medeniyeti Tarihi, İstanbul 1974. | |
| 6 | ROUX, Jean Paul, Türklerin ve Moğolların Eski Dini, (çev. Aykut Kazancıgil), İstanbul 1998. | |
| 7 | RASONY, Laszlo, Tarihte Türklük, Ankara 1993. | |
| 8 | BURKE, Peter, Kültür Tarihi, (çev. Mete Tunçay), İstanbul Bilgi Üniv. Yay., 2006. | |
| 9 | KAFESOĞLU, İbrahim, Türk Milli Kültürü, Boğaziçi Yay., İstanbul 1995. | |
| 10 | ÖGEL, Bahaeddin, Türk Mitolojisi I-II, TTK Yay., Ankara 1993. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 4 | 5 | 20 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 5 | 20 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 4 | 28 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 128 | ||