Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / THB 201 - TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ

Kodu: THB 201 Adı: HALK BİLİMİ KURAM VE YÖNTEMLERİ I Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı KÜBRA YILDIZ ALTIN (kubrayildiz@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel kavramlara, eğitimde kullanılan ölçme araçlarına ve ölçme sonuçları üzerinde yapılan temel istatistiksel işlemlere yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Halk bilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenirler. PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Halk bilimi teori ve kuramlarını epistomolojik temelleri ile öğrenerek, mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabilirler. PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir.
PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Halk kültürüne dair tarih içinde geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olurlar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabilirler. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Halkbilimi ürünlerinin çözümlenmesinde kullanılan belli başlı kuramlar ve yöntemler incelenecektir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Halk kavramı Anlatma, Tartışma Yöntemi
2 Halk bilimi Kuramlarını adlandırma ve sınıflandırma denemeleri. Anlatma, Tartışma Yöntemi
3 Erken dönem mit ve masal kuramları. Anlatma, Tartışma Yöntemi
4 Fin yöntemi ve “Urform” sorunu. Anlatma, Tartışma Yöntemi
5 A. Olrik’in “Epik kuralları”. Anlatma, Tartışma Yöntemi
6 Psikanaliz ve “Arketip”ik yaklaşımlar. Anlatma, Tartışma Yöntemi
7 Max Luthi ve masalın metinselliği. Anlatma, Tartışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Raglan ve geleneksel kahraman. Anlatma, Tartışma Yöntemi
10 Hosbawm ve soylu eşkıya. Anlatma, Tartışma Yöntemi
11 Bascom ve folklorun dört işlevi. Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevapa Yöntemi
12 Von Sydow ve “eikotip”. Anlatma, Tartışma Yöntemi
13 Propp biçimciliği ve masal. Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
14 Alan Dundes’in “Halk”ı. Anlatma Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
15 Uygulamalı halk bilimi ve sonrası. Anlatma Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Çobanoğlu, Özkul, Halkbilimi Kuramları ve Tarihine Giriş, Akçağ Yay, Ankara 1999.
2 Ekici, Metin, Halkbilgisi Yöntemleri, Geleneksel Yay., Ankara 2004.
3 Darson, R., Günümüz Folklor Kuramları, Ege Ü. Yay., 1984.
4 Oğuz, Öcal, Türk Dünyası Halkbiliminde Yöntem Sorunları, Akçağ Yay., 2000.
5 Oğuz, Öcal, Türk Dünyası Halkbiliminde Yöntem Sorunları, Akçağ Yay., 2000.
6 Oğuz, Öcal, Türk Dünyası Halkbiliminde Yöntem Sorunları, Akçağ Yay., 2000.
7 Oğuz, Öcal, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay., 2004.
8 Oğuz, M. Öcal vd., Halk Biliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar 1-4, Geleneklsel Yay., Ankara 2006.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 8 4 32
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 7 4 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 4 16
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 4 28
Final Sınavı 1 2 2
0
0
Toplam İş Yükü 150