|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | ERDİ ERBEDEN (erdi.erbeden@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Karahanlı Türkçesinin fonetik, morfolojik özellikleri ile genel olarak gramer yapısının öğretilmesi. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Döneme ait gramer özelliklerini bilmek, eserleri oluştukları çevre ve müellifleriyle beraber öğrenmek. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Döneme ait eserleri okuyabilmek. |
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. PÇ-19 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Dönemin eserlerine ait yapısal çözümleme yapabilir. |
PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Orta Türkçenin Karahanlı Dönemi hakkında bilgiler verilecek; Kutadgu Bilig, Atabetü’l-Hakayık, Nehc’ül-Feradis ve Gülistan Tercümesi gibi eserlerin transkripsiyonu, aktarması yapılacak; ses ve şekil bilgisi anlatılacaktır. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Orta Türkçe Dönemi ile ilgili genel bilgiler | Anlatma Yöntemi |
| 2 | Karahanlı Türkçesinin özellikleri | Anlatma Yöntemi |
| 3 | Dönem eserleri (Kutadgu Bilig, Divân-ı Lugat’it Türk) | Anlatma Yöntemi |
| 4 | Dönem eserleri (Atabet’ül Hakâyık, Kur’ân Tercümeleri, Dîvân-ı Hikmet) | Anlatma Yöntemi |
| 5 | Metin Okuma | Örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
| 6 | Metin Okuma | Örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
| 7 | Metin Okuma | Örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Metin Okuma, Günümüz Türkçesine Aktarma, Metin Tahlili | Örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
| 10 | Metin Okuma, Günümüz Türkçesine Aktarma, Metin Tahlili | Örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
| 11 | Metin Okuma, Günümüz Türkçesine Aktarma, Metin Tahlili | Örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
| 12 | Metin Okuma, Günümüz Türkçesine Aktarma, Metin Tahlili | Örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
| 13 | Metin Okuma, Günümüz Türkçesine Aktarma, Metin Tahlili | Örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
| 14 | Metin Okuma, Günümüz Türkçesine Aktarma, Metin Tahlili | Örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
| 15 | Genel Tekrar | Anlatma Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | ARAT, Reşit Rahmeti, Kutadgu Bilig, Metin, Tercüme, İndeks, İstanbul 1979. | |
| 2 | HACIEMİNOĞLU, Necmettin, Karahanlı Türkçesi Grameri, TDK Yay., Ankara ,2008. | |
| 3 | ERCİLASUN, Ahmet B., Kutadgu Bilig Grameri-Fiil, Gazi Üniversitesi Yay., Ankara, 1984. | |
| 4 | ARGUNŞAH, Mustafa ve SAĞOL YÜKSEKKAYA, Gülden , Karahanlıca Harezmce Kıpçakça Dersleri, Kesit Yayınları, İstanbul, 2014. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Projeksiyon | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 5 | 4 | 20 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 4 | 20 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 2 | 10 |
| Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||