|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | ÖMER KIRMIZI (omerkrmz@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Gülmece kavramınının folklorla olan ilişkisini çözümleyerek Türk sözlü anlatıları ve Türk halk tiyatrosunda bu kavramın ne şekilde ortaya çıktığını ve nasıl bir anlam taşıdığını çözümlemek. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Halk anlatıları ve tiyatrosunda mizahi unsurları tespit etmeyi ve yorumlamayı öğrenir. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Mizah ekseninde gelişmiş olan fıkra türünü tüm yönleriyle kavrar. |
PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır. PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Nasreddin Hoca, Bektaşi, İncili Çavuş, Temel gibi öne çıkan Türk gülmece tiplerini tanır. |
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Çağdaş kültürdeki mizah üretiminin gelenekle olan ilişkisini kurar. |
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. PÇ-17 Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Gülmece kavramı, mizah teorileri, gülmecenin tarihi, mizah-folklor ilişkisi, Türk sözlü anlatılarında mizah ekseninde oluşmuş tipler ve bu tiplerin nitelikleri. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Mizah kavramı ve mizahın tarihsel süreci | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 2 | Osmanlı dönemi Türk mizahı | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 3 | Mizah Teorileri: Fıkralar | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 4 | Mizah Teorileri: Bektaşi Fıkraları | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 5 | Mizah Teorileri: Bekrî Mustafa Fıkraları | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
| 6 | Gülme Kuramı ve Hikaye İncelemesi | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
| 7 | Mizah Teorileri: Yörük Fıkraları | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Ortaoyunu ve Uyumsuzluk Kuramı | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
| 10 | Tekerlemeler ve Uyumsuzluk Kuramı | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 11 | Dede Korkut Kitabı'nda Mizah | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
| 12 | Sanal Mizah | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 13 | Mizah Teorileri Bağlamında Görsel-İşitsel Medya | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 14 | Mizah ve İktidar İlişkisi | Anlatma Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 15 | Mizah Araştırmalarına Dair Genel Değerlendirme | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Elçin, Şükrü, Halk Edebiyatına Giriş, Akçağ Yayınları, Ankara 1998. | |
| 2 | Oğuz, M. Öcal vd. Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayıncılık, Ankara 2004. | |
| 3 | Güzel, Abdurrahman-Torun Ali, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Akçağ Yayınları, Ankara 2004. | |
| 4 | AYTAŞ, Gıyasettin, Tiyatro ve Canlandırma (Prof. Dr. Alemdar Yalçın'la Birlikte), Akçağ Yayınları, Ankara 2002. | |
| 5 | Carlson, Martin, Speaking in Tongues: Languages at Play in the Theatre, University of Michigan Press, 2006. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Projeksiyon | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 5 | 3 | 15 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 3 | 15 |
| c) Performans Ödevi | 4 | 4 | 16 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 7 | 4 | 28 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 0 | ||
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
| Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 120 | ||