|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | KAMİLE SERBEST (kamileserbest@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
MEHMET EMİN DEDE, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Türk el sanatları araştırmalarının kapsamını, konusunu, yöntemini ve temel ilkelerini açıklayabilecektir. Türk el sanatlarında türleri hakkında bilgi sahibi olacak ve Türk el sanatlarının yapısal, işlevsel ve bağlamsal özelliklerini açıklayabilecektir. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Türk el sanatlarının yapı, içerik ve işlev özelliklerini kavrar. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir. PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Geleneksel el sanatlarındaki değişim ve dönüşüm süreçlerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir. PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | El sanatlarının turizmde kullanım alanlarını açıklayabilir. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Türk el sanatlarının kültür ekonomisi bağlamında kullanım alanlarını bilir. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Türk el sanatları araştırmalarının kapsamı, konusu, yöntemi ve temel ilkeleri; Türk el sanatlarında türler; Türk el sanatlarının yapısal, işlevsel ve bağlamsal özellikleri. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Geleneksel Türk el sanatları araştırmalarının kapsamı, konusu, yöntemi ve temel ilkeleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 2 | Geleneksel Türk el sanatlarında türler | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 3 | Dokumacılık (kumaş, halı, kilim) | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 4 | Örücülük. Keçecilik | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 5 | Demircilik, Bakırcılık | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
| 6 | Çömlekçilik | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
| 7 | Çinicilik | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | dericilik ve ciltçilik | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
| 10 | Ayakkabıcılık | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 11 | Taş işçiliği | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
| 12 | Sepetçilik | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 13 | geleneksel oyuncak bebek | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 14 | İğne oyacılığı ve Tığ işleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 15 | Ahşap oymacılığı | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Owen, M. J. The Hand-Made Object and Its Maker, Los Angeles 1975. | |
| 2 | Ögel, Bahaeddin, Türk Kültür Tarihine Giriş. C.I, II. Ankara 1985. | |
| 3 | Aslanapa, Oktay, Türk Sanatı, İstanbul 1974. | |
| 4 | Diyarbekirli, Nejat, Hun Sanatı, İstanbul 1972. | |
| 5 | Glassie, Henri, Traditional Turkish Folk Art Today, Bloomington, Indiana University Press, 1993. | |
| 6 | Eren, Naci, Kaşık ve Kaşıkçılık, İstanbul 1984. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Projeksiyon | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 0 | ||
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 3 | 15 |
| c) Performans Ödevi | 5 | 3 | 15 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 4 | 28 |
| Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 120 | ||