|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | ADEM ÖGER (adem.oger@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, çağdaş bir Türk lehçesinin üzerine yapılan temel dil bilgisinine yönelik bilgi ve becerileri kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Lehçenin tarihçesini anlatabilir. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-21 Alanıyla ilgili yaptığı çalışmaları ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Ses değişmelerini karşılaştırabilir. |
PÇ-15 Mesleki gelişmeleri izler ve bu gelişmelere katkı sağlar. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Türkiye Türkçesine göre farklı eklerin fonksiyonunu öğrenir |
PÇ-15 Mesleki gelişmeleri izler ve bu gelişmelere katkı sağlar. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 |
PÇ- |
||
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Seçilen çağdaş Türk lehçesinin tarihçesi, kısa gramer özeti ve örnek metin, metnin Türkiye Türkçesine aktarılması, ses değişmesine uğramış kelimelerin eski Türkçedeki şekilleri üzerinde durulacaktır. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Türk Dilinin Dünya Dilleri arasındaki yeri., Altay Dil Birliği Teorisi, Altay dil ailesinde ait ortak bir takım özellikler | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 2 | Türk Dilinin tarihsel gelişimi, Türk Lehçelerinin oluşumu ve gelişimi | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 3 | Türk lehçelerinin tasnifi | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 4 | Seçilen lehçenin teşekkülü hakkında kısa bilgiler, o lehçede kullanılan Kiril ve Yeni Latin esaslı alfabelerin öğretilmesi | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 5 | Seçilen lehçenin Türk dili içindeki yeri | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 6 | Seçilen lehçenin kısa grameri | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 7 | Seçilen lehçenin kısa gramer | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Seçilen lehçenin fonetik özellikleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 10 | Seçilen lehçenin fonetik özellikleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 11 | Seçilen lehçenin morfolojik özellikleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 12 | Seçilen lehçenin morfolojik özellikleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 13 | Metin | Okuma Yöntemi |
| 14 | Metin | Okuma Yöntemi |
| 15 | Metin | Okuma Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Buran, Ahmet ve Alkaya, Ercan (2011), Çağdaş Türk Yazı Dilleri-I, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını, 198 s | |
| 2 | Ercilasun, Ahmet Bican (1991), Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü-I, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1183 s. | |
| 3 | Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Grameri (2007), (Ed. Ahmet B. Ercilasun), Ankara: Akçağ | |
| 4 | Buran, Ahmet. Çağdaş Türk Lehçeleri, Ankara: Akçağ Yay. 2007. | |
| 5 | Levent Doğan (2007), Çağdaş Türk Lehçeleri El Kitabı, Kriyer Basım Yayın Dağıtım. | |
| 6 | Kültür Bakanlığı, Karşılaştırmalı Türk Dünyası Antolojisi (1998), Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Projeksiyon | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 3 | 6 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 3 | 6 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
| Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||