|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | ADEM ÖGER (adem.oger@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Türk halk düşünce ve yaşam tarzını ve bu tarz doğrultusunda oluşmuş olan kültürel sistemleri ve gündelik yaşamı öğretmek. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Halk felsefesinin kapsamını, konusunu, yöntemini ve temel kavramlarını açıklar. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Halk felsefesi ve diğer folklor türleri arasındaki bütüncül ilişki hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir. PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Halk felsefesinin tematik, yapısal, işlevsel ve epistemik özelliklerini açıklar ve yorumlar. |
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir. PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Halkbiliminde araştırma ve derleme çalışmalarının nasıl yapılacağı, derlemede kullanılan yöntem ve teknikler. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Halk felsefesi nedir? Halk yaşamı nedir? Genel bibliyografya | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 2 | Türk bozkır kültürü, yerleşik hayat | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 3 | Türk kültüründe sosyal yapı (Aile, boy, devlet) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 4 | Türk kültüründe sosyal yapı (Bağımsızlık, ülke, halk, kanun) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 5 | Hükümranlık, kut, kağanın özellikleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 6 | Hükümranlık, kut, kağanın özellikleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 7 | Türk devletinde teşkilat | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Türk kültüründe adalet, halk hukuku | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 10 | Türk kültüründe ekonomik hayata dair düşünce sistemi ve ahlâk, esnaf teşkilatları | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 11 | Eski Türk inancı (Şamanizm; Tabiat kuvvetlerine inanma; Atalar kültü; Gök Tanrı dini) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 12 | Türk kültüründe sanat ve edebiyat düşüncesi | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 13 | Türk kültüründe kadına bakış (günlük hayatta, edebiyatta, tiyatroda ve diğer alanlarda) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 14 | Türk halk felsefesi ve modern siyaset | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 15 | Türk halk felsefesi ve modern günlük yaşam | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Raphaela, Lewıs, Osmanlıda Gündelik Yaşam, Alter Yay., İstanbul 2009. | |
| 2 | Sevengil, Refik Ahmet, İstanbul Nasıl Eğleniyordu?, İletişim Yay. İstanbul 1998. | |
| 3 | Bayrı, M. Halit, İstanbul Folkloru, İstanbul 1972. | |
| 4 | Hamarat, Zehra, Ahmet Rasim’in Gözüyle İstanbul Folkloru, İstanbul 2010. | |
| 5 | Tez, Zeki, Gündelik Yaşam ve Eğlencenin Kültürel Tarihi, Doruk Yay. İstanbul 2009. | |
| 6 | Tekeli, İbrahim, Gündelik Yaşam, Yaşam Kalitesi ve Yerellik Yazıları, Tarih Vakfı Yurt Yay., İstanbul 2009. | |
| 7 | Can, Aynur, Kentte Gündelik Yaşam, Ötüken Neşriyat, 2010. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Projeksiyon | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 4 | 5 | 20 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 5 | 20 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||