|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | YÜCEL ÖZDEMİR (ozdemiryucel@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Türk eğlence kültürü hakkındaki temel kavramları, yaklaşımları, eğlence türlerini, yapılarını, geleneklerini ve işlevlerini öğretmektir. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Türk eğlence kültürüyle ilgili temel kavramları ve yaklaşımları öğrenir. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Eğlence türlerini, yapılarını, geleneklerini ve ürünlerini kavrar. |
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Eğlence mekânlarını, aktörlerini, işlevlerini ve değişmeleri açıklayabilir ve yorumlayabilir. |
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Türk eğlence kültürü: Temel kavramlar ve yaklaşımlar, eğlence türleri (ritüelistik, resmi, geçiş dönemleri, mevsimlik, yöresel şenlik, panayırlar, kent yaşamı kökenli eğlenceler vd.),eğlencelerin yapısı (müzik, dans, yemek, oyun, edebiyat, giyim-kuşam vd.),eğlencelerin işlevleri (sosyal, kültürel, ekonomik, siyasal vd.),değişen eğlence dünyası (festival, mezuniyet töreni, sevgililer günü, yılbaşı, partiler, sanal eğlenceler, eğlence yerleşkeleri ve parkları vd.) | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Eğlence kavramı; oyun kavramı; genel bibliyografya | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 2 | Kişisel eğlenceler- toplumla ilgili eğlenceler/ şenlikler/ devlet hayatı ile ilgili eğlenceler | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 3 | Ritüel kökenli türk halk eğlenceleri; dini günler ve bayramlarla ilgili eğlenceler. | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 4 | Geçiş dönemleriyle ilgili eğlenceler; mevsimlik eğlenceler | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 5 | Yöresel şenlik, festival ve panayırlar | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
| 6 | Resmi günler ve bayramlarla ilgili eğlenceler | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
| 7 | Şehir yaşamı ile ilgili eğlenceler | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Türk halk eğlencelerinin yapısı (adlandırma- zaman ve süre) | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
| 10 | Türk halk eğlencelerinin yapısı (adlandırma- zaman ve süre) | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 11 | Türk halk eğlencelerinin yapısı (mekân) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
| 12 | Türk halk eğlencelerinin yapısı (eğlenceye hazırlık- kurallar- katılımcılar) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
| 13 | Türk halk eğlencelerinin yapısı (destan, masal, halk hikâyesi, fıkra, bilmece, tekerleme, mani, türkü ve icra ortamları) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
| 14 | Geleneksel Türk halk tiyatrosu bağlamında Türk halk eğlencelerinin yapısı | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
| 15 | Türk halk eğlencelerinin kültürel, sosyal, ekonomik ve siyasal işlevleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Özdemir, Nebi, Cumhuriyet Dönemi Türk Eğlence Kültürü, Akçağ Yayınları, Ankara, 2005 | |
| 2 | Özdemir, Nebi, Osmanlı Tüketim Kültürü, Eğlence ve Yazılı Medya İlişkisi, Milli Folklor, 73:12- 22. | |
| 3 | And, Metin, Oyun ve Bügü, Yapı Kredi Yayınları, Ankara, 1998. | |
| 4 | Elçin, Şükrü. Köy Orta Oyunları. Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları, 1977. | |
| 5 | Erginer, Gürbüz, Uşak Halk Takvimi ve Halk Meteorolojisi, Milli Folklor Araştırma Dairesi Yayınlar, Ankara, 1984 | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Projeksiyon | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 4 | 12 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 4 | 8 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 4 | 8 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
| Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||