|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | KAMİLE SERBEST (kamileserbest@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
TUGBA GÖNEL SÖNMEZ, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı meslek kültürü ve folkloruyla ilgili temel kavramların öğretilmesi ve öğrencilerin meslek folkloruyla ilgili çalışmalar yapmasını sağlamaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Meslek kültürü ve folkloruyla ilgili temel kavramları açıklar. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Mesleklerde geleneksel eğitim süreci ve hiyerarşik yapılanmayı kavrar. |
PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Meslek folklorunda ritüellerin yeri ve işlevlerini belirtir. |
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar. PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Mesleki terminoloji ve meslek jargonu kavramlarını tanımlar. |
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | Meslek ahlakı ve etiği hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-15 Mesleki gelişmeleri izler ve bu gelişmelere katkı sağlar. PÇ-19 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-6 | Geleneksel mesleklerin yaşatılması, aktarılması ve güncellenmesine yönelik projeler geliştirebilir. |
PÇ-15 Mesleki gelişmeleri izler ve bu gelişmelere katkı sağlar. PÇ-20 Alanıyla ilgili sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu tür etkinlikleri düzenler. PÇ-21 Alanıyla ilgili yaptığı çalışmaları ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Meslek kültürü ve folkloruyla ilgili temel kavramlar, mesleki eğitim süreçlerinde geleneksel ve kent merkezli mesleklerde benzerlik ve farklılıklar, meslek anlatılarının yapısı ve işlevleri, meslek anlatılarının meslek kimliği oluşturmadaki rolü. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Meslek Folkloru Araştırmaları Tarihi | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 2 | Meslek Ahlakı ve Meslek Etiği | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 3 | Meslek Eğitimi ve Meslek Teşkilatlanmaları | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 4 | Meslek Eğitimi ve Meslek Teşkilatlanmaları | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 5 | Meslek Anlatıları: Mesleğin Kökenine Dair Anlatılar, Meslek Pirleri Efsaneleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 6 | Meslek Anlatıları: Mesleğin Kökenine Dair Anlatılar, Meslek Pirleri Efsaneleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 7 | Meslek Anlatıları: Şakalar, Fıkralar | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Fütüvvetnameler ve Meslek Risaleleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 10 | Mesleklerde Siftah Geleneği ve Balıkçı Folkloru | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
| 11 | Çoban Folkloru | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 12 | Meslek Folkloru Bağlamında Çerçilik | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 13 | Geleneksel Mesleklerin Değişimi ve Dönüşümü | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 14 | Geleneksel Mesleklerin Değişimi ve Dönüşümü | Anlatma Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 15 | Genel Değerlendirme | |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Çağatay, Neşet, Bir Türk Kurumu Olan Ahilik, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1997. | |
| 2 | Duymaz, Ali- Halil İbrahim Şahin, “Meslek Folkloru Kapsamında Geleneksel Mesleklerdeki Pir İnancı ve Hikâyeleri Üzerine Bir Değerlendirme”, Milli Folklor, S.87, 2010, s. 101-112. | |
| 3 | Dorson, Richard Mercer, Folklore and Folklife an Introduction, The University of Chicago Press, London 1972. | |
| 4 | Mccarl, Robert, “Occupatioanl Folklore”, Folk Groups And Folklore Genres: An Introduction, Logon-Utah: Utah State University Press, 1986. | |
| 5 | Nusbaum, Philip, A Conversational Approach to Occupational Folklore: Conversation, Work, Play and Workplace, Folklore Forum 11, 1978. | |
| 6 | Santino, Jack, “Characteristics of Occupational Narratives” Western Folklore, Vol. 37, No. 3, Working Americans: Contemporary Approaches toOccupational Folklife, 1978, pp. 199-212. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Projeksiyon, kitap, CD | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 4 | 5 | 20 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 5 | 20 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 7 | 14 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 0 | ||
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 98 | ||