|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | ERDEM AKIN (erdemakin@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Alevilik ve Bektaşiliğin tüm yönleriyle kavranmasını sağlamaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Alevilik ve Bektaşiliğin tarihi süreç içerisinde yaşadığı değişim ve dönüşümü kavrar. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Alevilik ve Bektaşiliğin temel esaslarını öğrenir. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Alevilik ve Bektaşiliği sosyo-kültürel bağlamda ele alıp inceler. |
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar. PÇ-13 Bir yabancı dil kullanarak alana ait konularda meslektaşlarıyla iletişim kurabilir. PÇ-15 Mesleki gelişmeleri izler ve bu gelişmelere katkı sağlar. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-17 Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar. PÇ-19 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. PÇ-20 Alanıyla ilgili sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu tür etkinlikleri düzenler. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Alevilik ve Bektaşiliğin ortaya çıkışı, temel esasları ve Türkiye’deki mahiyeti incelenecektir. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Kızılbaşlık, Alevilik, Bektaşilik | Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap |
| 2 | Halifelik meselesi | Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap |
| 3 | Ehl-i Beyt, On İki İmam | Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap |
| 4 | Hz. Ali, Hakk-Muhammed-Ali, | Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap |
| 5 | Alevilikte can kavramı, Cem geleneği, Semah | Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap |
| 6 | Cemevi, Alevilikte temel etik ve ahlaki, kurallar: El-Dil-Bel, Pir (Dede-Ana), İkrar, İkrarname, | Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap |
| 7 | Hacı Bektaş-i Veli ve felsefesi, Dört kapı-Kırk makam, Hıdırellez, Sultan-ı Nevruz 21 Mart, Kırklar Cemi | Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Miraç, Muharrem ayı, Kerbela Olayı, Matem Orucu ve Aşure günü | Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap |
| 10 | Alevilik-Bektaşilik ve Hızır ilişkisi, Hızır ve Hızır orucu | Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap |
| 11 | Alevilikte kurban geleneği, Alevilikte Lokma geleneği, Alevilikte Devriye-Tenasüh | Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap |
| 12 | Müsahiplik, Müsahiplik kurumu, Müsahiplik cemi | Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap |
| 13 | Balım Sultan, Alevilik ve Yedi Ulu Ozan | Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap |
| 14 | Nesîmî (14. yüzyıl), Yemini (15. yüzyıl), Fuzûlî (16. yüzyıl), Şah İsmail Hatai (16. yüzyıl) | Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap |
| 15 | Virani (16. Yüzyıl), Pir Sultan Abdal (16. Yüzyıl), Kul Himmet (16. Yüzyıl) | Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Baha Said Bey, Türkiye’de Alevî-Bektaşî, Ahî ve Nusayrî Zümreleri, (Haz.: İsmail Görkem), Kitabevi Yay., İstanbul 2006. | |
| 2 | Soyyer, Yılmaz, 19. Yüzyılda Bektaşilik, Akademi Kitapevi Yay., İzmir 2005. | |
| 3 | Soyyer, Yılmaz, Sosyolojik Açıdan Alevi Bektaşi Geleneği, Seyran Yay., İstanbul 1996. | |
| 4 | Öz, Gülağ, Temel Kaynaklardan Alevilik, Kültür Ajans, Ankara 2013. | |
| 5 | Yaman, Mehmet, Alevilik / İnanç-Edep-Erkan, Demos Yay., İstanbul 2011. | |
| 6 | Dedebaba, Bedri Noyan, Bütün Yönleriyle Bektaşilik ve Alevilik, 9 Cilt, Ardıç Yay., İstanbul 2010. | |
| 7 | Okan, Murat, Türkiye’de Alevilik (Antropolojik Bir Yaklaşım), İmge Kitabevi Yay., Ankara 2004. | |
| 8 | Kızılbaşlık, Alevilik, Bektaşilik / Tarih-Kimlik-İnanç-Ritüel, (der.: Yalçın Çakmak-İmran Gürtaş), İletişim Yay., İstanbul 2015. | |
| 9 | Yaman, Ali, Kızılbaş Alevi Ocakları, Elips Kitap, Ankara 2006. | |
| 10 | Selçuk, Ali, Ağaçeri Türkmenleri Tahtacılar, IQ Kültür Yay., İstanbul 2008. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 0 | ||
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 4 | 4 | 16 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 7 | 4 | 28 |
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 0 | ||
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
| Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||