|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | AYŞE BUDAK (aysebudak@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
MEHMET EMİN DEDE, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Türk maddî kültür ürünleri içinde halk mimarisinin özelliklerini, işlevlerini ve Türk şehircilik yapısını öğretmek | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Türk halk mimarisinin özelliklerini (çadır, ev, cami), Halk mimarisi malzemelerini ve yapım tekniklerini, Geleneksel Türk şehircilik yapısını tanır ve öğrenir. |
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Türk halk mimarisinin özelliklerini modern mimari ile ilşişkilendirmeyi öğrenecektir. |
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Modern mimaride kullanılan unsurları halk yaşamıan adapte etmeyi öğrenecektir. |
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Halk mimarisi ve halk mimarı, Türk halk mimarisinin coğrafi bölgelere göre değişen özellikleri; Türk şehircilik anlayışı. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Maddî kültürün tanımı. Halkbilimi araştırmalarında maddî kültür araştırmalarının yeri. Halk sanatı, el sanatı, halk sanatçısı, zanaatkâr kavramları | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 2 | Halk sanatı ürünlerinin geleneksel üretim ve tüketim ortamları. | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 3 | Halk sanatı içinde halk mimarisinin yeri, halk mimarı | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 4 | Orta Asya’dan Anadolu’ya Türk halk mimarisi türleri (çadır/konut, cami, okul, çeşme, han, bedesten, hamam?) | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 5 | Geleneksel halk mimarisi yapım, süsleme malzemeleri ve yöntemleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
| 6 | Karadeniz bölgesi halk mimarisi | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
| 7 | Doğu ve Güney Doğu bölgesi halk mimarisi | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Güney ve Batı Anadolu bölgesi halk mimarisi | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
| 10 | İç Anadolu ve Marmara bölgesi halk mimarisi | Anlatma ,Tartışma Yöntemi, |
| 11 | Sosyo kültürel yapının yerel konut mimarisine yansıması; Türk şehircilik anlayışı, semt, mahalle, sokak, komşuluk ilişkileri | Anlatma ,Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 12 | Sosyo kültürel yapının yerel konut mimarisine yansıması; Türk şehircilik anlayışı, semt, mahalle, sokak, komşuluk ilişkileri | Anlatma ,Tartışma Yöntemi, |
| 13 | Geleneksel Türk evinin içinde yaşam, aile ilişkileri | Anlatma ,Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 14 | Türk evini koruma konusunda uygulanacak yöntemler | Anlatma ,Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 15 | Çağdaş Türk evini oluşturan yaşam kültürü | Anlatma ,Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Emel Esin, Türkler’de Maddî Kültürün Oluşumu, İstanbul, 2006. | |
| 2 | Emel Esin, Türk Sanatında İkonografik Motifler, İstanbul, 2004. | |
| 3 | Henry Glassie, Material Culture,1999. | |
| 4 | Rudolf Nauman, Eski Anadolu Mimarlığı, 1991. | |
| 5 | Faruk Sümer, Türklerde Şehircilik, 1994. | |
| 6 | Cengiz Bektaş, Halk Yapı Sanatı, İstanbul 2010. | |
| 7 | Öcal Oğuz, Paldır Kültür Kentleşmeler, Ankara 2019. | |
| 8 | Sedat Hakkı Eldem, Türk Evi Plan Tipleri. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Projeksiyon | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 5 | 2 | 10 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 2 | 10 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 2 | 14 |
| Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||