|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | İLAHİYAT | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | FATIMA ÜNSAL (fatimaunsal@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
MUSTAFA SAĞLAM, FATIMA ÜNSAL, MUHAMMED YUSUF KÜÇÜK, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu derste pratik düzeyde harflerin mahrec ve sıfatlarına uygun bir şekilde ve “talim usûlü” çerçevesinde, müfredatta belirlenen sureleri ezbere ve yine belirtilmiş cüzleri yüzüne okuma, ilgili sayfaların mealleri, tecvid kaynaklarının tanıtımı ve teorik-uygulamalı tecvid bilgisinin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Tecvid kurallarını anlatabilir. |
PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-2 | Kur’ân’ın bazı bölümlerini ezbere okuyabilir. |
PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-3 | Kur’an’ı talim ve tecvid kurallarına göre okuyabilir. |
PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-4 | Tecvid kurallarını öğrenebilir. |
PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-5 | Kur'ân harflerini doğru bir şekilde telaffuz edebilir. |
PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Uygulama Sınavı |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Kur'an'ın usulüne uygun tilavet edilebilmesi için gereken tecvid kaidelerinin ve harflerin doğru telaffuzlarının (ta’lîm) uygulamalı olarak öğretilmesi ve bazı aşr-ı şeriflerin ezberlenmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Yasin Sûresi: 1.sayfa Yüzünden okuma, Tecvid Tahlili, Meal ve Ezber | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
2 | Yasin Sûresi: 2.sayfa Yüzünden okuma, Tecvid Tahlili, Meal ve Ezber | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
3 | Yasin Sûresi: 3.sayfa Yüzünden okuma, Tecvid Tahlili, Meal ve Ezber | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
4 | Yasin Sûresi: 4.sayfa Yüzünden okuma, Tecvid Tahlili, Meal ve Ezber | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
5 | Yasin Sûresi: 5. sayfa Yüzünden okuma, Tecvid Tahlili, Meal ve Ezber | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
6 | Yasin Sûresi: 6.sayfa Yüzünden okuma, Tecvid Tahlili, Meal ve Ezber | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
7 | Mülk Sûresi: 1-2-3.sayfa Yüzünden okuma, Tecvid Tahlili, Meal ve Ezber | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | |
9 | Nebe Sûresi: 1 ve 2. sayfa Yüzünden okuma, Tecvid Tahlili, Meal ve Ezber | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
10 | 9. cüz yüzüne okuma , tecvid uygulaması, Yasin suresi 1 ve 2. sayfa tekrar | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
11 | 10. cüz yüzüne okuma , tecvid uygulaması, Yasin suresi 3 ve 4. sayfa tekrar | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
12 | 11. cüz yüzüne okuma , tecvid uygulaması, Yasin suresi 5. sayfa tekrar | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
13 | 12. cüz yüzüne okuma , tecvid uygulaması, Yasin suresi 6. sayfa tekrar | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
14 | Tecvid: Medler,Tenvin ve Sakin Nunun Hükümleri,İdğam ve Çeşitleri. | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
15 | Tecvid:Lâm'ı Târif ve hükümleri, Secavendler, Vakıf ve İbtida. | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Kur'ân-ı Kerîm | |
2 | Mustafa Sağlam, Kur'an Tecvîdi, Kimlik Yayınları, Kayseri 2020. | |
3 | Eymen Ruchdi Suveyd, et-tecvîd el-Musavver, (trc. Mustafa Sağlam), Dâru'l-Ğavsânî li'd-Dirâsâti'l-Kur'aniyye, Beyrut 2019. | |
4 | Yahyâ el-Ğavsânî, Teysîru Ahkâmi't-Tecvîd, (trc. Mustafa Sağlam), Dâru'l-Ğavsânî li'd-Dirâsâti'l-Kur'aniyye, İstanbul 2018. | |
5 | Mustafa Sağlam, Kur’an Fonetiği, Kimlik Yayınları, Kayseri 2021. | |
6 | (Yardımcı Kaynak) İsmail Karaçam, Kur’an-ı Kerim’in Faziletleri ve Okunma Kaideleri, İfav Yayınları, İstanbul 2012. | |
7 | (Yardımcı Kaynak) Abdurrahman Çetin, Kur’an Okuma Esasları, Emin Yayınları, Bursa 2015. | |
8 | (Yardımcı Kaynak) Sıtkı Gülle, Açıklamalı Örnekleriyle Tecvid İlmi, İstanbul 2005. | |
9 | (Yardımcı Kaynak) Rahim Tuğral, Anahatlarıyla Kur'an Tecvidi, İzmir 2009. | |
10 | (Yardımcı Kaynak) Ahmet Madazlı, Tecvid İlmi, Kayseri 1994. | |
11 | (Yardımcı Kaynak) Yavuz Fırat, Kur'an Tilavetinin Kuralları, Kayseri 2014. | |
12 | (Yardımcı Kaynak) Abdullah Benli, Hafs Rivayetiyle Âsım Kıraatinin Tecvîd Kuralları, Tezmer Yayınları, Kayseri 2015. | |
13 | (Yardımcı Kaynak) Şeyh Abdurrahman Karabâşî (904/1498), Karabaş Tecvidi, İstanbul 1323. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Teorik ve uygulamalı. Projeksiyon cihazı, bilgisayar ve ses kayıt cihazlarından faydalanılmaktadır. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 20 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | 8 | 5 | 20 |
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 10 | 10 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 2 | 10 | 20 |
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 9 | 18 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |