| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) |
PÇ |
ODY |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
|
|
| DÖÇ-1 |
Ortaçag felsefe tarihinin geniş bir cografyadaki felsefî hareketlilik ve etkileşim dikkate alınarak tahlil edilmesi. |
PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
|
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 |
Patristik dönemde sosyo-politik gelişmeler dogrultusunda antik dönem felsefesinde yaşanan dönüşümün yorumlanması. |
PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
|
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 |
Hıristiyanlıgın evrensel bir din olarak ortaya çıkışı ve pagan kültürüyle etkileşiminin analiz edilmesi. |
PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
|
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 |
Islam toplumlarında felsefî düşünüşü mümkün kılan iç ve dış kaynakların tetkiki. Grek felsefesinin Islam dünyasına geçiş sürecinin ve bu geçişin vasıtalarının degerlendirilmesi. |
PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
|
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 |
Islam dünyasında gelişen entelektüel okulların – kelam/teoloji, tasavvuf/mistisizm ve felsefe- ve bu okulların belli başlı temsilcilerinin listelenmesi. |
PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
|
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-6 |
Ortaçag Hıristiyan dünyasında gelişen felsefî etkinligin ortaya çıkışı, temel sorunları ve tartışma alanlarının yorumlanması. |
PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
|
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-7 |
Ortaçag Hıristiyan dünyasında felsefe-teoloji ilişkisinin Platoncu ve Aristotelesçi düşünürlerin görüşleri çerçevesinde analiz edilmesi. |
PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
|
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-8 |
Ortaçag düşüncesinden Rönesas’a geçişin sosyo-politik ve düşünsel-felsefî arka planının tahlil edilmesi. |
PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
|
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-9 |
Rönesans’la birlikte ortaya çıkan yeni dünya görüşünün, hümanizm ve reformasyon hareketlerinin örneklenmesi ve açıklanması. |
PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
|
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
| Dersin İçeriği |
| Orta Çağ Hristiyan ve İslam Felsefesi ve Skolastik Felsefe |
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği |
| Hafta |
Detaylı İçerik |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 |
Hıristiyan Felsefesi: Giriş ve kavramsal çerçeve. Ortaçag felsefesinin genel yapısı. Felsefe-din ilişkisi sorunu. Patristik felsefe: Tertullianus vd., Klemens, Origenes |
Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma, Analiz |
| 2 |
Islam Felsefesi: Giriş ve kavramsal çerçeve. Grek felsefesinin Islam kültür ortamına girişi. Felsefe, teoloji (kelam ilmi) ve mistisizm (tasavvuf). |
Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma, Analiz |
| 3 |
Kindi ve Razi (Rhazes). |
Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma, Analiz |
| 4 |
Farabi ve Ibn Sina (Avicenna) |
Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma, Analiz |
| 5 |
Mistik düşünce, dini düşünce, okazyonalizm
ve Gazali
|
Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma, Analiz |
| 6 |
Ibn Tufeyl-Ibn Bacce (Avempace), Ibn Rüşd
(Averroes)
|
Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma, Analiz |
| 7 |
Skolastik felsefe. Kavramsal çerçeve ve erken skolastik. J.S. Erigena, St. Anselmus, Petrus Abelardus |
Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma, Analiz |
| 8 |
Ara Sınav |
|
| 9 |
Yüksek Skolastik. St. Bonevantura |
Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma, Analiz |
| 10 |
Thomas Aquinas |
Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma, Analiz |
| 11 |
Roger Bacon, J. D. Scotus |
Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma, Analiz |
| 12 |
Geç Skolastik. Nominalizmin zaferi ve
skolastigin sarsılması: William of Ockham
|
Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma, Analiz |
| 13 |
Renaissance: Kavramsal çerçeve |
Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma, Analiz |
| 14 |
Renaissance: Felsefe, siyaset ve din
anlayışlarında yeni yönelişler.
|
Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma, Analiz |
| 15 |
Özet ve tartışma |
Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma, Analiz |
| 16 |
Final Sınavı |
|
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap |
| 1 |
Cevizci, Ahmet, Ortaçag Felsefesi Tarihi, Asa Kitabevi, 2000. |
| 2 |
Çüçen, A. Kadir, Orta Çag ve Rönesans’ta Felsefe, Ezgi Yayınları, Bursa 2010. |
| 3 |
Fahri, Macit. Islâm Felsefesi Tarihi, Iklim Yayınları, Istanbul 1992. |
| 4 |
Jones, W. T. Ortaçag Düşüncesi, Batı Felsefesi Tarihi II, Paradigma, Istanbul 2006. |
| 5 |
Gökberk, Macit, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, Ist. 2008. Gilson, Etienne, Ortaçag Felsefesinin Ruhu, trans. Şamil Öcal, Açılım Kitap, Istanbul 2003. |
| 6 |
Gilson, Etienne, Ortaçagda Felsefe, trans. Ayşe Meral, Kabalcı Yayınları, Istanbul 2007. |
| 7 |
Gazali, Filozofların Tutarsızlıgı, trans. Mahmut Kaya and Hüseyin Sarıoglu, Klasik Yayınları, Istanbul 2005. |
| 8 |
Augustinus, Itiraflar, Kaknüs Yayınları, Ist. 1999 |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri |
| Söz konusu alandaki kaynaklar ve ilgili güncel makale ve kitaplar. |