Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) |
PÇ |
ODY |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
|
|
DÖÇ-1 |
Modern Mantık Çalışmaları Hakkında Bilgi Edinir. |
PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 |
Mantık Eleştirilerini Değerlendirir. |
PÇ-8 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını, mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırarak değerlendirebilir.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 |
Mantığın Din Bilimlerine Etkisini Değerlendirir. |
PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 |
Farabî ve İbn Sînâ'nın Mantığa Katkılarını Analiz Eder. |
PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 |
Mantığın Ortaya Çıkışını, İslam Dünyasına Geçiş Sürecini ve Evrensel Boyutunu Kavrar. |
PÇ-8 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını, mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırarak değerlendirebilir.
|
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği |
Bu derste mantık ilminin doğuşu, İslam dünyasına intikali, Farabi, İbn Sina, İbn Rüşd gibi tanınmış mantıkçılar, sembolik ve informel mantık konuları çerçevesinde görüş farklılıklarına işaret edilerek karşılaştırmalı bir mantık tarihi işlenecektir. |
Haftalık Detaylı Ders İçeriği |
Hafta |
Detaylı İçerik |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 |
Mantık ve Tarih Kavramına Giriş. |
Anlatma Yöntemi
Tartışma Yöntemi |
2 |
İlkçağ Felsefesinde Mantığın Doğuşunu Hazırlayan Nedenler. |
Anlatma Yöntemi
Tartışma Yöntemi |
3 |
Sofistler, Sokrates ve Platon. |
Anlatma Yöntemi
Tartışma Yöntemi |
4 |
Aristoteles: Anlamın Özerkliği ve Mantığın Kuruluşu. |
Anlatma Yöntemi
Tartışma Yöntemi |
5 |
Mantığın Yunancadan Arapçaya İntikali: Atina, İskenderiye ve Bağdat. |
Anlatma Yöntemi
Tartışma Yöntemi |
6 |
Arap Dilinde Mantığın Yeniden İnşası ve Fârâbî. |
Anlatma Yöntemi
Tartışma Yöntemi |
7 |
Nahiv-Mantık veya Dilbilim-Mantık Tartışmaları. |
Anlatma Yöntemi
Tartışma Yöntemi |
8 |
Ara Sınav |
|
9 |
Mantığın Yetkinleşmesi ve İbn Sînâ’nın Mantık Tarihindeki Yeri. |
Anlatma Yöntemi
Tartışma Yöntemi |
10 |
Din Bilimleri (Kelam-Fıkıh-Nahiv) ve Mantık İlişkisi: İbn Hazm, Gazalî ve Sekkâkî. |
Anlatma Yöntemi
Tartışma Yöntemi |
11 |
İbn Sînâ’nın Mantık Okulu: Behmenyar, Lûkeri, Razi, Tusî, Ebherî, Kazvînî, Sühreverdi, Şehrazûrî. |
Anlatma Yöntemi
Tartışma Yöntemi |
12 |
Organon’un Yeniden İnşası ve İbn Rüşd. |
Anlatma Yöntemi
Tartışma Yöntemi |
13 |
Bilim ve Mantık Tarihçisi Olarak İbn Haldun. |
Anlatma Yöntemi
Tartışma Yöntemi |
14 |
Mantığın Batıya İntikali: Mantık, Epistomoloji, Metodoloji. |
Anlatma Yöntemi
Tartışma Yöntemi |
15 |
Riyâzî Mantığın Doğuşu ve Önemli Sembolik Mantıkçılar. |
Anlatma Yöntemi
Tartışma Yöntemi |
16 |
Final Sınavı |
|
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap |
1 |
Nicholas Rescher, The Development of Arabic Logic, Pittsburgh 1964; Tatavvuru’l-Mantık el-Arabî, (Arabic tran., Muhammed Mehren), Kahire-1985. |
2 |
W. Kneale, M. Kneale, The Development of Logic, Oxford 1971. |
3 |
Ali Durusoy, Mantığa Dair Makale ve Bildiriler. |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri |
Söz konusu alandaki kaynaklar ve ilgili güncel makale ve kitaplar. |