Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

İLAHİYAT FAKÜLTESİ / İLH431 - İLAHİYAT

Kodu: İLH431 Adı: FELSEFE VE BİLİM Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İLAHİYAT
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ÖMER CERAN (omerceran@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
FEVZİ YİĞİT, METİN DOĞAN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
1. Öğrencileri felsefi düşünce ile tanıştırmak. 2. Öğrencilerin, gerçek bilgi ve sahte bilgi arasındaki farkı sorgulamalarını ve bilgiye ulaşmada yaklaşım ve yöntemin önemini kavramalarına yardımcı olmak. 3. Öğrencilerin, felsefe ve bilim ayrımı, doğa bilimleri ve sosyal bilimler arasındaki farklılıklar gibi konularda kafa yormalarını sağlamak. 4. Öğrencileri, modern bilimlerin doğuşu ve gelişimi hakkında bilgilendirmek. 5. Öğrencileri, bilimselliğin ölçütleri ve bilimsel bilgiye ulaşmanın yöntemleri üzerinde düşünme yetisi sağlayarak akademik hayata hazırlamak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Genel olarak felsefenin, özel olarak epistemolojinin temel soruları ve felsefe tarihinde bu sorulara verilmiş farklı cevaplar hakkında genel bir bilgi sahibi olmak. PÇ-3 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Felsefe ve bilim ayrımı ile bilimin felsefi ele alınışı konusunda fikir sahibi olmak. PÇ-8 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını, mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırarak değerlendirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Bir konuya felsefenin rasyonel teknikleriyle yaklaşma deneyimi kazanmak. PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Doğa bilimleri ve sosyal bilimler arasındaki alan ve yöntem farklılıklarının bilinmesi. PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Bilimin yöntem ve sonuçlarına eleştirel yaklaşabilmek. PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu derste, ilk olarak "felsefe nedir" sorusu tartışmaya açılacaktır. Bu çerçevede, felsefenin amacı, felsefi bilginin doğası, felsefenin temel soruları ve dalları gibi konular ele alınacaktır. Ardından epistemoloji (bilgi kuramı) üzerinde durularak, bilgi nedir, bilgi türleri nelerdir, doğru bilginin olanağı var mıdır, kriterleri ve kaynakları nelerdir gibi sorulara, bilgi kuramı tarihi izleğinde cevap aranacaktır. Dersin ikinci bölümünde "bilim ya da bilimsel bilgi nedir" sorusu ortaya atılarak, konusu bilim ve bilimsel bilgi olan felsefe dalı olarak bilim felsefesi başlığına geçilecektir. Bu çerçevede, felsefe-bilim dalları ayrımı ve ilişkisi üzerinde durulduktan sonra, öncelikle doğa bilimlerinin doğuşu ve geliştirilen bilimsellik ölçütleri ve yöntem irdelenecektir. Ardından sosyal bilimlerin doğuşunun bilim felsefesindeki yaklaşımlara etkisi, özellikle "sosyal bilimlerin bilimselliği" tartışmaları odak alınarak, incelenecektir. Son olarak, sosyal bilimlerde bilimsellik konusunda geliştirilen ölçütlere eleştirel yaklaşımlara örnek olarak feminizm ve post-yapısalcılık ele alınacaktır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Felsefe nedir? Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
2 Felsefenin temel soruları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
3 Bilgi kuramı I: Bilgi nedir? Bilgi türleri nelerdir? Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
4 Bilgi kuramı II: Doğru bilginin olanağı, kriterleri ve kaynakları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
5 Felsefe ve bilim arasındaki ilişki Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
6 Bilim nedir? Bilimsel bilgiye nasıl ulaşılabilir? Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
7 Bilim nedir? Bilimsel bilgiye nasıl ulaşılabilir? Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Bilim nedir? Bilimsel bilgiye nasıl ulaşılabilir? Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
10 Sosyal bilimlerin doğuşunun bilim felsefesindeki yaklaşımlara etkisi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
11 Sosyal bilimlerin doğuşunun bilim felsefesindeki yaklaşımlara etkisi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
12 Sosyal bilimlerin doğuşunun bilim felsefesindeki yaklaşımlara etkisi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
13 Sosyal bilimlerin bilimselliğinin ölçütü olarak yanlışlanabilirlik: Karl Popper Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
14 Eleştirel yaklaşımlar I: Postyapısalcılık Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
15 Eleştirel yaklaşımlar II: Feminist teori Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 BUMİN Tülin (der.) Felsefe 2002, TÜSİAD, 2002.
2 ÖZLEM Doğan, Bilim Felsefesi, Notos Kitap, İstanbul, 2012.
3 BAERT Patrick, Sosyal Bilimler Felsefesi, Küre Yayınları, İstanbul, 2005.
4 BENTON Ted, CRAIN Ian, Sosyal Bilim Felsefesi, Sentez Yayıncılık, İstanbul 2008.
5 FAY Brian, Çağdaş Sosyal Bilimler Felsefesi, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2012.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Konularıyla ilgili kitap ve makaleler.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 10 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 4 4
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 2 2
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 4 4
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60