Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

İLAHİYAT FAKÜLTESİ / İLH461 - İLAHİYAT

Kodu: İLH461 Adı: OSMANLI MÜFESSİRLERİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İLAHİYAT
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı HACI MEHMET SOYSALDI (msoysaldi50@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ZÜLFİKAR DURMUŞ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı Türk toplumunun Kuran tasavvurunun arka planında var olan din algısının kaynaklarına ulaşmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Genel olarak tefsir tarihindeki süreci anlatabilir. PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar
PÇ-6 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapçayı ve bir batı dilini en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak ilahiyat alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Osmanlı dönemi tefsir algısını açıklayabilir. PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar
PÇ-8 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını, mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırarak değerlendirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Tarih ve tefsir ilminin yöntemlerini kullanabilir PÇ-1 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Anadolu insanının din algısını çözümleyebilir PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar
PÇ-8 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını, mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırarak değerlendirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Modern Türkiyeye giden Osmanlı toplumundaki din tasavvurundaki değişimi değerlendirebilir PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar
PÇ-8 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını, mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırarak değerlendirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Cunhuriyet döneminin öncü müfessirlerini değerlendirebilir. PÇ-1 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-8 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını, mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırarak değerlendirebilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu derste tefsir tarihi içinde Osmanlı dönemi müfessirlerinin tefsir ilmine katkısı ve Anadolu çoğrafyasında yetişmiş müfessirlerin tanıtımı, eserlerinden örnek metinler okutulması
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
2 Osmanlıya kadar Tefsir ilminin gelişimi 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
3 Osmanlıda Tefsir ilminin temel kaynakları 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
4 Ebul-Leys Semerkandi ve Tefsiri 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
5 Molla fenari ve Fatiha tefsiri 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
6 Kadı Beyzavi Haşiyeleri 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
7 Molla Gürani ve tefsiri 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
8 Ara Sınav
9 Molla Gürani ve tefsiri 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
10 Nahcivani ve Tefsiri 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
11 İbn Kemal ve Tefsiri 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
12 Ebussuud ve Tefsiri 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
13 Bursevi ve Tefsiri 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
14 Elmalılı ve Tefsiri 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
15 Değerlendirme 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ziya Demir, Osmanlı Müfessirleri
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 8 8
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 8 8
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 1 1 1
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 1 3
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 1 1
Final Sınavı 1 2 2
0
0
Toplam İş Yükü 52